Friday, July 12, 2013

Juadah berbuka...

Hmm...kitorang berdua...juadah berbuka sangat simple...sempoi.
Takde yg spesel pun. Asal kenyang udah. Lauk pun 2 mata aje, (bak kata orang utara, hehe..)..

Hari pertama Ramadhan tu cuma ayam masak kicap, kobis goreng.
Aku bg kak nor ngan mak mentua ayam masak kicap...mak balas pulak bekas aku tu. Alahaiii. Mak bg masak lemak ikan apa ntah, aku tak perasan dh. Masa nk makan tu terus potong ngan sudu amek taruk pinggan aje, hehe..
Kak nor pun sama. Mai hantaq masak lemak sayur pucuk manis + keledek lepas tu...huhu. Padahal aku bagi tadi guna pinggan dia jgk laa. Dia mai hantaq pulak ngan pinggan dia yg lain, hehe. 

Hari ke-2 Ramadhan...
taugeh kasar ni antara menu kitorang....digoreng jgk. Hehe...mana tak byk kolesterol badan aku ni. Masak goreng2 aje, kan..hihi. Dan ada lah wat sambal jugak sket.
Campur ngan tomato ceri yg ayah belikan masa kat CH ari tu...hehe..
Gambar taugeh ni aje yg aku sempat nk amek, kahhh..
Sebenarnya, aku ada masak ikan bakar portugis jgk. Sembilan ekor ikan termenung aku buat. Masak guna pemanggang ajaib tu laa. Cepat dari guna oven, hehe. Tapi kena wat 2 trip ler. Mula2 4 ekor....kali ke-2 tu 5 ekor sbb saiz kecik2 sket.
Tak sempat nak amek gambar pun. Sebab mula masak lambat. Rupa2nya kat umah aku takde aluminium foil tu. Dh abes tp aku tak ingat nak beli lain.
Mati-mati ingatkan kotak atas peti sejuk tu aluminium foil...rupa2nya wrapping plastik weh. Sampai 2 pulak tu...adoii. Ingatkan salah satunya aluminium foil. Satu lagi wrapping plastik. Rupa2nya 2-2 wrapping plastik!!!
Dh nak guna baru perasan. Bergegas ler aku merempit gi kedai membeli, hoho. Abg dh gi gym. Nak mintak tolong beli lagi lambat. Baik aku gi beli sendiri.

Balik tu cepat2 membungkus ikan ngan bahan2 yg dh disediakan. Mujur ada pemanggang ajaib. Kalo idak tak tau ler bila leh masaknya ikan bakar portugis aku tu, ish..ish...
Sempat aku mintak tolong abg pi hantaq 2 ekoq kat umah mentua dan 2 ekoq kat umah kak nor, hehe..

Lagi 5 ekoq saiz kecik2...kitorang berdua yg belasah masa berbuka tu.

Bila berdua ni...makan pun ringkas2 jer lauknya. Macam hari2 biasa jgk. Kot nak berkuih, ada air 2 jenis pun...masa anak balik nanti laa.

Nota ALONA:-
~Pagi nanti...aku kena gi maktab along. Ada hari rundingcara akademik utk SPM lagi....

7 comments:

ibuayu said...

Akak suka taugeh kasartu...tapi jarang beli..mcmana rupa ikan bakar portugis ya..next time buat bg gambar n resepi

nad said...

Kitorg pun simple gak buka nya kt umh ni...
Ate berdua jek puasa

Rinna said...

Kdg2 suka juga makan taugeh kasor tuh.. manis2 je kan..

Tak kisah laa lauk2 simple pun sodap.. :)

el said...

el pun suka mkn taugeh kasar tu
tp lama x mkn lah huhuhu
ikan bakar portugis..wow
jauhnye akak pi masak hehe
tulah el pun sm..tggl el ngan abg danish je kt umah tu..en. hb keje mlm..msk ringkas je

Gieyana said...

Yummy gk nih kak wlaupon simple...sy pon msk simple ja psl mengah..sek bek blik awal..x ler rush msk..:)

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

sm la kak..
sy mkn berdua je..
mmg msk 2jenis gitu je..
la ni tk teringin mkn apa2 ag..
apa yg ada kt umah tu..buat je..hehe..

#kak..abg fadzil time puasa pegi gym gk yer? hehe

wantie said...

teringat kat mak T bila tengok taugeh ni. dia suka sangat. smapai sanggup berebut ngan cina kat pasar.

T pun masak simple je. tak de kuih sebab kami jenis tak makan kuih muih time berbuka.

masak ngam ngam untuk semangkuk. Minggu depan masak lebih sikit kot sebab Wan kerja pagi. So makan kat umah