Thursday, July 25, 2013

Makan apa yg leh dimakan..

Mmg bulan Ramadhan ni...bulan mencari menu yg menyelerakan utk berbuka pose..hoho. Kalo tidak...takkan ler kat tv tu banyak rancangan masakan disiarkan bila tiba aje bulan Ramadhan, kan..kan..
Eh....bukan laa bermaksud utamakan juadah berbuka dari ibadah yg ada dlm bulan mulia ni, ye.....
Tapi disebabkan bila dh berpuasa di siang hari tu...kita lebih teruja kalo berbuka tu ada hidangan yg best2. Cuma tu laa...ada tu salah paham pulak. Hidangan best2 sampai membazir, kan...Itu yg tak bagus tu.

Ok..berbalik pada tajuk entry ni..
Mcm aku...makan jer apa yg terlintas nk makan. Tp menu yg sempoi2 aje laa.
Tp tu laa..bila juadah yg sama dh berulang dlm 15 hari berpuasa ni...rasa mcm tak best pulak. Tu yg sebok gugel cari menu apa laa yg best utk dijadikan juadah berbuka tu..kan..

Hari tu dh buat ikan cencaru sumbat. Adoii...ada lagi lebihan inti nya. Tak syok lak nak buang. Maka selang sehari kena buat lagi laa. Dok lama dlm peti sejuk tu pun bkn boleh sangat. Last2 nanti terbuang jgk, hoho.
Maka...anak2 aku balik umah minggu ni...aku buatkan cencaru sumbat lagi. Sebab ari tu aku buat dorang takde kat umah, kan..hehe..

Hari Isnin ari tu....abg bawak balik sebungkus telur masin. Katanya...kawan sekerja bawak sekotak telur masin yg dh siap dibungkus2. Berhajat nk bagi kawan2 laa tu, kan. Dapat laa sorang seplastik. Ada 5 biji kesemuanya. Aku mmg suka laa telur masin yg kurang masin camni, huhu..
Dh tinggal 3 bijik. Sebab dh direbus 2 biji.
Setiap kali rebus cuma sebijik. Belah 2...abg sebelah, aku amek sebelah. Eh, tak..tak..aku tak amek sebelah. Aku cuma amek telur merah tu aje sebelah, hihi. Sbb kalo telur asin ni aku kurang gemar telur putih tu...ngee. Putih lagi sebelah tu pun abg laa yg makan..
Kenapa telur masin ni lebih sesuai dibuat pada telur itik?? haa....mesti ramai yg leh jawab, kan..hihi.

Nota ALONA:-
~Mood hepi...

5 comments:

el said...

el suka makan yg putih tu sbb rasa masin..hehe

AzieFirdaus Kamarudin said...

Azie mmg suka telur masin.telur masin pun azie hentam gak buat masak lemak cili api kak sb kat sabah ni tak da jual telur itik melainkan yg da masin tp nasib la x masin sgt pun n bila da masuk kuah,sdp jgk mcm kebiasaannya…hehe

wantie said...

telur itik tu kan hanyir sikit dari telur biasa. kalau buat telur asin, memang hilanglah bau hanyir tu...
betul tak ni kak firasat ti ni.

kalau kami kat umah, telur masin di goreng je. tak de rebus rebusnya.

ntah le kak..wan yang suh T goreng. goreng je la..

::NureeN:: said...

slalu nk rebus sure nureen rendam dlu semalaman, paling suka yg kuning dia.. sedap kan :) kita sama :)

Rinna said...

Suka jugak ngan telo asin.. nie

Kadang2 tuh buat masak lemak telor asin nie ngan belimbing..sedap jugak.. :)