Tuesday, July 16, 2013

Bandung - Ke Tangkuban Perahu..

20.05.2013
ISNIN

Pagi tu kitorang ke Tangkuban Perahu...
Mmg aku ngan abg teruja sgt nak gi sana...tgk alam semulajadi yg takde kat negara sendiri..

Hari tu kitorang bersama Reza...pemandu yg akan membawa ke mana jer yg kitorang nk gi, hehe. Tp ikut program yg Idah dh susun laa, kan...hihi. Semalam tu, pekerja dia Judy yg bawakkan sbb Reza ada hal lain.

Mula2 Reza gi isi petrol dulu..
Stesen minyak yg berhampiran ngan restoran Sangkuriang yg kitorang gi makan tengahari semalam (19/5).
Ni harga petrol kat sana...sebelum naik harga baru beberapa minggu lepas tu, mm...
Pam petrol...sama jer..hehe..
Mintak tolong Reza belikan simkad dari simPati ni...Reza pun rekemen guna yg ni. Murah nk kol Malaysia...nak sms ke..
Kepadatan bandar Bandung...
Perjalanan ke Tangkuban Perahu ni...melihatkan byk pemandangan tentang kehidupan penduduk kat sana..
Semakin hampir ngan pintu masuk Tangkuban...makin banyak pemandangan penanaman sayuran, kebun stoberi...menghampiri kawasan dingin..
Kebun2 sayur...
Luas....
Dah sampai pintu masuk ke Taman Wisata Alam..
Kitorang pun kena bayar jgk...sorang lebih kurang RM5 laa..
Setelah mendaki...sampai laa sini...terasa dh sejuknya. Lebih sejuk dari Cameron Highlands dan kekadang ada masa2 sejuk lebih kurang Genting Highlands, hehe..
Masa ni masih tak sesak lagi tempat parkir...
Seperti yg aku baca kat blog orang yg dh gi sini...Idah jgk peringatkan agar tidak membeli dari penjual2 ni. Bkn sebab barang2 dorang tak best...tp harga yg dorang bagi selalunya tak masuk akal. Pastu, bila kita dh beli kat sorang peniaga...kita akan dikerumuni oleh peniaga2 lain..Ngeri kalo nak lepaskan diri nanti, huhu.. Ada jgk yg menjual topi dan beg tangan dari bulu arnab...hoh???
Syukur Alhamdulillah, aku diberi peluang utk melihat salah satu kejadian Allah...bau2 belerang tu mmg ada laa...cuma tak kuat sgt laa. Tak payah guna topeng tutup idong..
Perkara utama....amek gambar dulu!!!!
Bergambar berdua ngan abg pulak.....
Abg amek gambar dari atas tangga menara tinjau..
Leh nampak suasana peniaga menjual itu ini pada pelancong..
Antara pemandangan yg boleh dilihat dari menara tinjau..
Idah kata...dulu tak sampai mcm ni banyak gerai jualan...Skang ni dh sampai ke bawah tu dh..
Tapi mmg best kat sini kalo nk cari kraftangan...
Ada jgk yg menjual masakan panas...tp aku tak tau apa yg dorang jual tu..tahu susu goreng ke apa...ntah ler. Tp semestinya bkn goreng pisang, kehkeh..
Tebing kawah...
Dh alang2 sampai...bergambar sakan ler, kan..hehe..
Alona @ Tangkuban Perahu...
Sebenarnya...ada citer mitos tentang Tangkuban Perahu ni. Leh gugel cari sendiri, hehe..
Siap dorang wat filem lagi, kan. Ada jer kat youtube tu...
Menarik jgk tentang ceritanya tu...korang tak nak tau ke?? hehe..
Aku takyah baca...abg ngan Sela (adik suami aku ler)...dok sembang citer psl ni. Aku yg dengar pun dh cukup jelas dh, hehe..

Masa utk tgk peniaga2 bergerai tu jual apa...
Berlatarbelakangkan tempat jualan...
Kitorang ni kalo dh turun satu2 tempat mmg berpecah. Terjumpa Linda ngan maksu dia, Ina...bergambar jap. Lepas tu masing2 berpecah semula...cari barang2 pilihan masing2, hehe..
Aku tak pi jauh2 pun...kat depan2 tu dh jumpa dh jualan t-shirt dan baju lawa2...hehe..Borong kat situ jgk. Masa ni semua orang aku ingat....mmm, ntah ler aku ni..
Tempat angklung dijual....kalo dh terer main...leh beli yg besar ni pulak, hehe..
Yg besar ni...baru leh main lagu susah2 sket...Mcm peniaga ni main lagu Isabella utk kitorang, hihi..
Aku beli angklung kecik aje. Tp bukan paling kecik laa. RM20 cenggitu.
Leh gak ler main lagu Satu2 Saya Sayang Ibu....hehe..
Kat situ jgk beli serunai...dalam RM3 sebatang..

Pastu...ronda..Jangan lepaskan peluang...
Mgkn disebabkan ada sulfur kat sini...pokok kat sini tak berdaun sgt...ala2 pokok bonsai..hehe..

Kat situ...ada jgk orang jual angklung...tp aku lebih suka beli kat gerai. Beli kat sini kang...tetiba aje peniaga2 lain datang kerumun soh beli barang dorang, adeii..
Peringatan...
Ada musola kat sini..
Tandas pun bersih jer. Air sejukkkk...mcm kat Janda Baik, hehe..
Buah rasberi..Mintak tolong Reza belikan sbb mende ni peniaga2 yg ke hulu ke hilir tu aje yg jual. Takut kitorang beli kang..kena serbu lak..mmg seram kalo kena serbu. Reza belikan leh dpt harga murah, hehe..Tingin nak rasa...Teh botol tu beli jgk. Nak rasa keenakkan teh nya. Yg ni ada perisa...perisa sarsi kot, huhu. Tp bila dh rasa teh botol yg betul2 dlm botol kaca tu...hah, yg tu lagi sedap...Teh botol yg sebenar.
Kat sini...dorang cakap..stoberi dan rasberi ni rasa manis sebab dorang dh celup buah tu ngan air gula sebelum dipeket2...
Masa nak balik ni...sorang kawan kitorang ni tak balik ke van. Puas tunggu..dh laa kat situ bukan kawasan liputan. Kol tak dapat. Kena ler kitorang keluar lak cari. Aku dok atas menara tinjau tak nampak pun dia..aii, ke mana pulak kak siti ni, huhu.
Aku turun ke bawah...masuk lorong deretan gerai tu baru nampak dia tengah tertoleh2 tgk barang2 yg dijual...Bila ckp semua dh tunggu kat van...apalagi...tersengeh2 aje lah. Masuk van abes kena bahan, kehkeh...kak siti...kak siti. Wlpn ini kali kedua dia dh ke sini, huhu..

Kawasan parkir kenderaan pun dh penoh dh...
Kitorang pun nak turun dh laa..
Mcm2 dijual kat sini. Byk yg menarik. Cuma takde ler jual kain ela kat sini mcm kat Pasar Baru tu, kan..hoho..(gambar diambil masa otw nak keluar dh dari kawasan ni)..
Mintak Reza stop kat sini...nak amek gambar kat kawasan pokok ni..
Tu aje lah kat Tangkuban Perahu.
Mmg puas hati laa kalo gi sini..Kalo datang kali ke-2 pun mesti kena gi sini. Byk barang2 kiut2 kat sini, hehe..

Kitorang tak singgah dan pergi ke Kawah Domas...sebab program Idah ni lebih byk pada nak shopping. Aku kena ikut laa, kan..huhu. Mgkn kalo gi lagi Bandung...nak pegi jgk sini. Nak pegi jgk Kawah Putih (tapi tempat yg berlainan Kawah Putih ni, huhu)...KONON-KONONNYA lahh...

Nota ALONA:-
~Tetiba masuk citer Bandung semula, hehe...

10 comments:

el said...

ooo ni ke namanya tangkuban perahu
tmpt yg wajib dtg lau pi bandung kan
cantek betul tempat dia ni..nk kena bc lah alkisah tempat ni..
xtaulah bila nak dtg kt situ..insyallah lah ada rezeki ye kak

hahahah kak siti tu ralit beno nyopin smpi xnk balik ke haha

::NureeN:: said...

last pic tu sgt cantik..
bestnyerr jln2

ayu Ismail said...

Masa akak gi sana pun tak dapat gi tqngkuban perahu pergi hot spribg lepas tu hujan lebat terus balik...huhu

ieda immi said...

bestnyaa kak
nama dia pelik kan kak
kalau ke indon memang ramai pilih tmpt kawah nie
haii bilelah saya nak sampai
aritu ke jakarta x dannn huhu

❤Kamsiah❤ said...

oo..terbang ke Bandung ya bu hehe..subhanallah..cantiknya pemandangan.

Nad MamaZN said...

Saya lupa dh cite dongeng tu.. Nnt nak bace gk.. Kene google jap.

Kesuma Angsana said...

wah sgt menarik lah kat sana !

wantie said...

bestnya tengok akak ke sana. gitu lah kan kita ni. bila time membeli semua orang dok ingat. beli kat dia ni kang dia tu nak jugak. mcm mcm.

gambar pokok tu cantik. wat citer misteri kat sini mesti seram kan..

Zura@Iwan said...

teringin nk gi tangkuban perahu ni..
entah bila bleh smpi..

buah stoberi dia kecik2 je kan..

mama leen said...

bestnya.. :)