Wednesday, July 3, 2013

Jakarta - Bandung - Di tanah seberang...

19.05.2013
AHAD

Di Jakarta...pembangunannya sekali pandang mcm KL jgk laa.
Tak terasa mcm kat tempat orang pun. Bila terpandang signboard penunjuk arah kat lebuhraya tu...baru nampak perbezaannya.
Seperti biasa...kat sana mesti ada yg unik yg takde kat Malaysia..
Sebab dorang masih takde lrt, komuter, monorel...pengangkutan awam dorang masih mengharap sepenuhnya pada bas dan teksi. Disebabkan penduduk kat bandaraya tersebut sangatlah padat...maka bas dorang pun panjang....Mcm dlm gambar di bawah ni...
Kredit utk empunya blog ni. Aku tak sempat nk snap gambar bas cenggini masa Zety tunjuk kat aku ari tu. Jadi, aku gugel aje laa. Jumpa satu ni jer pun...huhu.. Panjangkan bas dorang...ibarat 2x ganda bas rapid tu laa...tapi dorang sambung ngan sebijik lagi bas. Mcm ni panjang pun..bas dorang padat mcm naik LRT waktu puncak. Macam mana laa bas ni amek corner?? Takleh nk bayangkan kalo tetiba penyambungnya tu terputus dua, aduhaii...
Sempat singgah R&R dorang sbb nak ke tandas....
Pengalaman pertama masuk tandas awam dorang kat R&R sini...bayarnya secara ikhlas berapa kita nk bagi..alahaii. Aku ni dh ler takde duit kecik lagi. Tukar kat money changer tu dibaginya semua duit besar2, huhu. Mujur ada Zety, hehe..

Tandas dorang mmg bersih. Kita keluar aje dari tandas tu...pekerja dh pi mop lantai ke hape..
Kat Malaysia pun ada aku tgk buat style ni...kat tandas Mydin Mall, Ipoh tu, hehe..

R&R dorang lain laa dari R&R highway kita ni. Takkan semua sama, kan...Kalo sama aje..rasa mcm kat Malaysia aje lah pun, huhu..
Ni kat R&R dorang...
Kiosk jual air dan makanan berasaskan durian...kot laa, hehe. Sbb aku pun tak beli.
OTW nak ke Bandung tu...nampak van ni sarat bawak penyokong2 bola. Malam tu katanya ada perlawanan bola yg berlangsung kat Bandung. Dalam van tu dh penoh...leh lagi dorang dok kat atas bumbung tu. 3 jam jugak dari Jakarta nk ke Bandung....tak sakit ke belakang dorang??
Tu...jalan keretapi dorang...hehe. Lain kali kalo ada rezeki pi lagi...nak try naik keretapi pulak ler dari Jakarta ke Bandung, hehe.. Dorang kata pemandangan cantek2. Tp Idah ni menakutkan aku...dia kata..rel keretapi tu dari zaman jajahan dulu. Dorang tak penah wat baru pun. Cuma buat maintainance aje, huhu.. (sumber gambar:-fb Linda, hehe)
Tgk cara tulisan Djarum Super tu aku dh agak dh itu adalah jenama rokok. Kat Malaysia tak leh iklan rokok cenggini dah, huhu.
Sampai2 Bandung...terkesima aku tgk. Kereta punya laa banyak.
Dan yg paling best....pemandu2 kat sini sgt cekap. Aku rasa kenderaan kat sini brek mesti rajin selalu check ok ke tak. Tak kisah laa angkut2 yg dh buruk ke...apa.
Kenderaan antara satu sama lain...leh ikut dekat betul. Bila kereta depan brek...kereta supir pun brek..tp elok pulak ngam2 tak langgar langsung keta depan, huhu.
Mcm tu jgk kat simpang trafik light. Idah yg dok sebelah pak supir yg rasa mcm nk tolong tekan brek bila situasi mcm tu berlaku, hahaha. Cuma, bila dorang brek...kita takde ler pulak rasa nk tercampak badan ke depan, huhu. Leh gelak2 lagi kat dlm van tu. Dasat tul laa. Takde eksiden pulak tu. Kalo kat Malaysia, jgn harap laa. Kalo ada adegan mcm tu...siap ler ko kena hon panjang. Siap tangan keluar jari mencarut, penumbuk semua ada....

Setiap tempat traffik light kat bandar...mesti ada seniman jalanan yg kreatif. Sambil merayu memohon sumbangan. Ada yg bawak monyet utk jadikan perhatian, yg cat badan, yg bawak gitar sambil nyanyi kat van kita...mcm2 lah. Dan ada jugak segelintir pengemis....

Perut kawan2 dh lapar. Idah terus bawak gi Restoran Sangkuriang...antara tempat makan popular kat Bandung. 
Pilih menu....mmm, jenoh gak memikir masa ni..maklum laa aku ngan abg tak biasa, kan..
Aku dh siap oder.....tu leh posing tu, hehe..
Aku ngan abg oder set apa ntah...dan tambah ikan gurame masam manis...Ikan gurame ni adalah ikan kaloi. Aku tingin nak rasa ikan kaloi ni mcm mana, huhu.
Ikan talapia kat sana dipanggil ikan nila.
Tapi kitorang tak oder laa ikan nila dh...sbb kat Malaysia pun dh biasa makan ikan talapia, kan..hehe..

Sementara tunggu oder siap...kitorang gilir2 gi musola. Kat restoran ni biasalah musola dorang ada satu aje. Pandai2 laa, huhu..
Dh sampai separuh hidangan aku ngan abang. Kitorang oder satu set dan kongsi. Cuma tambah sekor ikan gurame tu aje..Lupa nak habaq...sambal mentah dorang tu, sedapppp, pergh!!!! tingat lagi.....adeii
Tu diaaa....wlpn oder masing2..tp penoh jgk meja, mm.. Aku tu sebok nk kepak keropok putih yg ada kat pinggan Zety, hehe. Zety kata dia tak suka kopok tu. Aku pun sebok ler nk rasa...rasa apa ye keropok tu?? Mcm keropok yg dijual kat pasar malam tu..yg kecik2 mcm rim tayar bentuk dia tu..cenggitu laa rasanya, hehe.
Apa laa yg idah pikir ni....pikir apa yg tak sampai lagi ke....atau pikir leh abes ke idak makanan ni??...hehe
Ni menu yg dioder oleh Zety, hehe...ringkas aje. Dia pun hari tu perut tengah tak berapa sihat. Katanya sehari sebelum gi sini...gi makan kenduri, mm... (Tu laa keropok yg aku citer kat atas td..tp kat sini dia buat besar2 cenggini utk dimakan ngan nasik)
Ok...air pun sampaii...
Tak sabar aku nk rasa air alpukat ni...iaitu jus avocado yg airnya kaler ijo tu. Kat negara sana byk betul buah avocadonya...ish..ish.. Sedapnya alpukat...tp tak sesuai sgt makan ngan nasik. Kalo ngan bakso ke...ok laa jgk. Sampai skang tingat lagi kesedapan air alpukat ni. Lagi satu yg kaler putih tu...air kelapa susu..tu abg yg oder. Sedap jugak...ish..ish..
Ni dia....ikan gurame sweet n sour...kreatif cara dorang masak. Isi ikan ni dorang potong2 ala fillet....digoreng tepung. Yg badan ikan dh nak nampak tulang tu pun sama, digoreng. Pastu disusun dlm pinggan mcm ni..dan dituang sos sweet & sour tu...Jenoh nak perabes. Dok hulur kat kawan2...dorang pun dh tak larat nk abeskan makanan masing2, huhu..Apa2 pun, abg tolong perabeskan. Sebab ikan ni protein kan...Dok meratah aje.
Dh selamat makan kat sini...gi kaunter kasir utk tau berapa kena bayar..
Ni laa kaunter kasir...cashier ler tu. Dorang kat Indonesia ni suka di Indon kan sesuatu perkataan dari bahasa inggeris..mm..
Dari Sangkuriang...terus Idah bawak gi Pasar Baru. Mmm, teruja aku. Best sgt ke?? Mcm yg aku baca dlm blog mereka2 yg penah gi situ??
Ni laa pengangkutan awam kat Bandung. Bas takde kat sana melainkan bas pariwisata...iaitu bas persiaran.
Kebetulan masa kitorang nk gi sana tu dorang tengah menunggu hari utk pilihanraya. Aku pun tak paham cara calon pilihanraya dorang. Setiap gambar mesti ada 2 orang. Takde gambar kotak memangkah tu...takde. Cuma kat poster dorang mesti ada tulis manifesto tersendiri. Setiap poster, gambar berlainan mesti tak sama manifesto dorang walaupun parti yg sama. Ayat dorang dasat2 lak tu. Bagi aku...bagus laa buat mcm ni, kan. Setiap kawasan tu...lain manifestonya. Sbb setiap kawasan tu tak semestinya memerlukan perkara yg sama seperti di bandar besar. Dan tak perlu menjatuhkan calon lain dgn kutukan, fitnah dan mcm2 lagi laa. Itu sebenarnya bukan budaya orang Islam. Kenapa mesti dicontohi perkara yg tak elok??
Pak Supir hari tu...Judy (wakil Reza sbb ari tu Reza tak dpt nk layan kitorang...ada hal lain, hehe. Mula hari ke-2 baru kitorang ngan Reza). Kalo Idah gi Bandung...mmg dia akan amek perkhidmatan supir dari Reza ni. Tak kisah laa...bila dia gi ngan kawan2 ke, ngan famili ke...Sampaikan Idah dh kenal isteri dan anak Reza, mak Reza.. Mak idah yg penah gi sana pun dh kenal famili Reza ni, huhu.
Tapi, Reza ni mmg bagus laa. Judy tu pun bagus tp dia mcm pendiam sket. 

Judy parking kat tingkat parking paling atas...
Maka kitorang pun masuk ke pasar baru...mula mencari barang2.
Ntah laa...aku sebenarnya blur jugak masuk sini...
Keadaannya sangat padat...sempit..sesak ngan orang ramai.
Mata aku takleh nk fokus betul2...kecik besar kecik besar...jauh dekat..jauh dekat...huhu.
Masa mula2 tu...jenoh nak cari kain sulam mcm ni. Kat satu tingkat tu (tak ingat tingkat berapa)...mmg kurang orang jual kain ni. Ada tu ada. Tp bila turun kat satu tingkat lagi...baru jumpa byk tempat yg jual. Mmg byk pilihan...tp aku nk cari kain jenis sejuk. Takmo kain jenis tebal tu..Sbb aku bkn nak beli utk aku...utk mereka2 yg mengirim, huhu. Kena cari elok2 laa, kan..mcm mana kita nk cari utk kita yg elok2...gitu laa kita kena cari utk orang jgk..
Lawa kan?? tapi aku tak beli pun kain jenis ni utk aku kat sana sbb masa fadel gi Padang ujung tahun lepas..aku dh kirim kat dia dh belikan utk aku ngan akiss. Takkan baju jenis cenggini nk guna berpasang2 pulak kan...huhu. Abes musim dh tak pakai. Cukup laa kain sulam dari Padang tu aje..Dari Bandung ni beli utk orang yg mengirim, hehe..
Kat Malaysia pun ramai yg jual kain jenis gini.
Tp mahal laa..kat sana murah.

Aku beli kain jenis lain. Aku berkenan tul tgk bunga yg tercetak kat kain tu. Tp tu laa...jenis berkaki. Bukaknya 60. Baru2 ni aku hantar tempah kat Kak Hawa. Dia ckp...kain tu sesuai utk buat jubah..huhu. Kalo nak buat baju kurung 4 meter tu tak cukup JIKA tangannya pun dapat corak kaki tu. 
Jadi, aku kata...tak mengapalah. Aku tak kisah kalo kat lengan baju tak dpt corak kaki....asalkan leh buat baju kurung aku...cukup laa.
Tgk laa nanti baju tu dh siap mcm mana. Aku mmg percaya ngan kebolehan kak hawa ni...harap2 ok laa..

Dh dapat kain2 pasang, telekung....aku ngan abg keluar dari pasar baru tu. Gi kat ruang parking. Lemas laa dok dlm tu lama2, huhu. Tambah2 pulak cari t-shirt muslimah akiss tak jumpa2. Kat tingkat mana, ntah...
Abg kata...takpe...nanti ada repeat lagi gi pasar baru...
Sbb Idah kata, hari last nanti...pagi akan ke pasar baru lagi. Utk nak cari barang2 yg tak dibeli lagi, hoho...

Kat Pasar Baru ni...mmg byk sangat barangan yg boleh menjulingkan mata orang pempuan. Ngan aneka kasut, henbag, kain2 pasang, kain2 langsir, telekung....Cuma hari pertama pegi tu aku tak nampak sgt orang jual blaus cantek2 dan t-shirt muslimah..hehe. Gi lagi sekali hari nak balik baru nampak kat mana. Nanti aku citer, hehe..

Idah, Zety, Linda, Ina dan Kak Siti ntah gi mana2 ntah dh. Masing2 cari barang2 yg dalam list masing2, huhu. Mujur ler abg gi sekali ngan aku. Kalo idak...aku pun kena ikut dorang kat tempat sesak2 camtu lama2, adoii. Paham2 jer ler...masing2 tekun memilih...list pun panjang, wehh. Itu laa beza orang pempuan bekerja ngan orang tak bekerja jika pergi ke Bandung ye, ngee... 
Pemandangan bandar Bandung dari tempat parking...
Idah bagi masa berapa jam ntah kat sini...2 jam kot kalo tak silap...tapi aku ngan abg 1 jam setengah dh tercongok kat tempat parking tu, huhu. Yg lain2...lebih 2 jam dh..biasalah, kan...

Dh selesai...baru gi hotel utk check-in.
Hotel yg idah akan menginap setiap kali jika ke Bandung..
Setahun sekali mesti gi Bandung pempuan tu, amboiii laa. Dh mcm kampung dia dh...huhu..
Hotel ni dekat Jalan Dago...kat situ mmg byk ler kedai2 factory outlet. Yg dekat2 tu leh menapak. Yg jauh2 sket tu...lebih baik mintak supir bawakkan laa, hehe...Kita dh sewa, kan..ngee..
Dekat jgk ngan salah satu cawangan Kartika Sari..kena jalan 50m...kemudian melintas jalan...dahhh sampai.

Tunggu idah amek kunci...
Wahh..best laa bilik kat hotel ni, hehe..
Bg aku ngan abg...ni ler bilik hotel paling best yg penah kitorang inap, kahhhh...kesian, kan..
Gi Bandung baru mampu nk dok bilik best mcm ni..
Abg terus meluruskan pinggang.
Idah ngan yg lain2 dok satu bilik...ada katil king, extra bed dan 2 katil single kat tingkat atas. Sesuai utk famili, hehe..Mgkn tu jenis famili room agaknya..

Rehat pun kejap aje...nanti nak gi keluar makan pulak...
Masa tu aku ngan abg masih tak biasa ngan waktu sana yg lewat satu jam...Namun walaupun lewat satu jam tetapi waktu azannya lebih kurang waktu Malaysia jgk, jenoh nk pikir betoi2..

Nota ALONA:-
~Apdet sket2...

9 comments:

el said...

ni lau g sn bw budak2 tu jenuh..nk cari kain nak jaga anak..konfirm x bw kut hehe tgk akk pun rs nak semput el hehe rmi sggh ea kt situ

wahh heaven lah akk dok lam bilik tu..tgk bilik dia pun lawoo

Adriannasyaz said...

Bestnya g jejln bandung.teringin jgk nk jejln.air avokado tuu..msti sedap kan?

Gieyana said...

Bestnyer akak dh smpai..klsu AA wt promo g sini mmg cpt sgt sold out! Psni x dot la nk cuti2 psl dh ada bb..ssh nk bw g jenjln..

Bestnyer tgk suma kain psg tu..i is suks bersopping..:)

nad said...

Bestnye kak...
Tu la kan
Beza org bekerja soping ngan org tak bekerja soping
Kikikiki...
List kita pendek jek janjo ada gak soping
Takpun belikan kiriman org jek :)

Tq kak! Merasa saya ada tshirt dr bandung :)
Fm pun! Weee..!

ibuayu said...

Akak pun masa sampai sana pening dgn kenderaan jln raya..yg heran x de accident pun wlpn rapat2

Dzil Khadeeja said...

best nya, tingin jugak nak menyoping kat sana tp ntah bila haha...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

bestnyerrr..
entah bilalah akak ni ada rezeki nk terbang ke tanah seberang..

wantie said...

memang panjang pun bas dorang kak.

mmm... kalau body anak dara dulu nak jugak le T rembat sepasang kain sulan gitu. cantik la..

sangkuriang.. pernah tengok citer indon citer tentang lagenda sangkuriang tu.

fuh..bilik yang sangat ohsem.bila nak pi ni?

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

# byk n3 akak sy tertinggl ni..
nk kejor tk dan ag ni..ahha..

cantik gk bilik dia kn kak..sn murah la noh..
dpt gk bilik selesa ..hehe..

insyaAllah kalau ada rezeki leh try terjah gi bandung plak