Monday, July 8, 2013

KL - Janda Baik

06.07.2013
SABTU
Sebulan yg lalu....tarikh 06/06...kitorang balik Bentong jgk. Ada kenduri tahlil utk arwah mak kat Janda Baik.
Kali ni....aku ngan abang balik Bentong jgk tapi naik bas ekspress ke KL terlebih dahulu. Tiket bas dibeli pada malam sebelumnya. Tu pun dh tinggal 7 aje seat kosong. Semua kat bahagian belakang, huhu..

Plan ni dibuat sebulan yg lepas jgk...ada sebabnya. Mgkn ada yg dh tau sebabnya, kan.... Abg laa cepat sgt taruk gambar kat fesbuk. Pastu tag nama isterinya ni, huhu... 
Cuma tarikh ni jer yg aku tgk sgt sesuai pun utk uruskan hal ni. Sampaikan kemudiannya ada satu permintaan job dari sebuah butik pengantin kat Jalan Air Kuning tu...kitorang tak dapat nk penuhi disebabkan rancangan ni dh diatur lebih awal.
Alhamdulillah, ianya telah berjalan dgn sebaiknya.

Nak dimulakan citer..
Bas ekspress Tpg- KL yg gi Hentian Duta utk waktu pagi...cuma kul 11 pagi sahaja. Kitorang mmg perlu turun di Hentian Duta sbb senang ayah nk amek kitorang kat situ dari Bentong. Kalo turun di Puduraya....aiii, jenoh ler. Situ jalan sesakkk.
Kalo aku ngan abang aje...ok jgk...leh laa lepas turun bas tu gi jalannnn kaki nk ke stesen LRT Plaza Pudu utk gi stesen LRT Sentul. Leh ayah tunggu situ aje..tak perlu masuk bandaraya KL ni. Tp sebab ada mak ngan abah...sian pulak nk kena jalan kaki ke stesen LRT tu. Jauh jgk nak menapak dari puduraya ke stesen lrt tu.
Kitorang naik bas Transnasional sbb bas tu yg kerap gi Hentian Duta...dan ada trip perjalanan di waktu pagi.
Waktu ni penumpang kat belakang tak naik lagi. Dok nyembang kat bawah.
Kelakar kan....naik bas pun mcm naik kapal terbang jgk...sebok nak amek gambar, hoho...
Dalam perjalanan dh ni....
Setelah berhenti sekali di hentian sebelah Behrang...kul 2.30petang...kitorang sampai kat Hentian Duta.
Ayah masih tak sampai lagi sbb jalan sesak kat Batu Caves katanya...alahaii, sian...
Kitorang tunggu kat dlm balai menunggu dulu.
Abg sempat cas hp kat situ, huhu..
Bila ayah dh sampai...kitorang menapak sket gi kat luar hentian. Ayah tunggu kat luar tu aje.
Seperti yg dijangka (sebenarnya seperti biasa)...ayah bawak kitorang ke Restoran Haslam. Isi perut, hehe..yeay!!!
Berselera abah ngan mak makan...nyum..nyum..
Dh abes mkn...leh tukar tempat lak ngan abah...sbb lps abah basuh tangan kat sinki...abah dok kat tempat aku, hehe..
Selepas tu...terus jer ke Janda Baik..Ada majlis menyambut kedatangan Ramadhan. Ada jgk majlis tahlil dan majlis potong jambul 3 orang baby, hehe..

Sampai2 jer waktu Asar tu....dh ramai dh kat situ..ramai yg sedang gigih bergotong-royong menyiapkan hidangan utk malam itu. Bersungguh-sungguh dan bertungkus-lumus.

Alhamdulillah, malam tu..jemaah sgt ramai. Penoh di saf lelaki....penoh jgk di saf perempuan. Penoh sampai ke belakang surau baitul ibadah.
Alhamdulillah, dh lama tak jumpa makcik Faridah....Anak kak Zuraidah yg sulung pun dh besar cenggini dh...baru aku bersua ngan kak Zuraidah semula..huhu..Lama tul tak jumpa dorang.
Makan time....mmg berselera makan kat Janda Baik ni. Maklum ler...tempat sejuk kan. Apatah lagi bila waktu malam...
Tak cukup meja makan kat luar...kat dewan selera pun penoh.
Selesai makan...sementara tunggu majlis potong jambul baby diadakan....jemaah amek peluang berbual2 mesra. Gambar:- Abah sedang berbual ngan Hj Marzuki dan Haji Ali.
Majlis potong jambul dimulakan ngan berzanji...
Ada yg dh balik selepas jamuan sbb ada hal lain.
Ada 3 baby yg nak diraikan malam tu..dimarhabankan, disalawatkan...
Ni cucu terbaru Hj. Rahim. Tak tau dh yg ke berapa ni...hehe..
Lagi sorang baby..
Mmg acara potong jambul ni takde dlm syarak. Tapi bila tgk bayi2 ni didodoi ngan ayat2 suci dan diselawatkan...elok jer diam dan terus tertido. Takde pun nangis2 keriau-keriau.
Tiga2 anak aku pun dulu ada wat adat ni. Tapi simple aje pun. Takde ler sewa endoi hiasan mcm pelamin tu...hehe. Acara malam ni pun takde buai. Simple mcm aku buat utk anak2 aku dulu jgk..
Giliran ayah pulak.
Abah ngan mak....elok jer 3-3 baby tido masa dimarhaban ni....suka dgr ayat2 suci dibacakan..
Senyum.....
Dh selesai majlis...ayah bawak kitorang balik ke Desa Damai, hehe...
Sampai umah dh dekat kul 1 pagi..leh sambung bersembang lagi tu, huhu. Perkara biasa laa. Tp abang dh lelap dh. Letih gamaknya. Tambah pulak nk cas tenaga utk hari esok, hahaha.
Aku pun sebenarnya dh ngantok...Dekat kul 2 baru tido...

07.06.2013
AHAD
Pagi tu...dh selesai Subuh..terus mandi2..siap2. Kul 7.30 aku ngan abang dh keluar dulu ke kedai Bakar. Sarapan pagi. Abah ngan mak...naik avanza ngan ayah. Ayah kena kunci pintu semua dulu..
Mak ngan abah makan nasik lemak. Ayah sarapan roti canai jer sekeping. Tu pun tak abes...
Kitorang berdua memulakan perjalanan balik ke Taiping dulu.
Ayah kena gi Bukit Indah utk amek kawan ayah ngan isterinya nk tompang balik ke kampung isterinya kat Taiping ni. Bermakna berlima laa ayah dalam perjalanan ke Taiping nanti.

Tp selepas amek kawan ayah tu...ayah bawak mak ngan abah melawat pusara arwah mak aku dulu sebelum teruskan perjalanan ke Cameron Highlands-Taiping. Abah ngan mak yg nak ziarah sbb tak penah lagi ziarah pusara besan mereka ni.
Gambar ehsan kamera hp ayah. Kepok pusara mak dh siap...tp nama arwah mak dlm bahasa rumi salah eja...silap satu huruf. Dah tu...tarikh meninggal dunia dlm tahun hijrah orang tu pun salah jgk. Mak aku meninggal tahun lepas dh..17 Rejab 1433H. Ada ke kat situ dia ukir 13 Zulkaedah 1434...ish..ish...skang ni bulan Syaaban 1434H pun baru nk abes. Ramadhan baru nk datang. Zulkaedah ke pebendanya??? Lom sampai lagi Zulkaedah 1434H, weii...Ayah dh bagi betol dh orang tu...ish..ish.. Orang ni buat tak pikir ke??...Kena laa tunggu pulak dia buat baru utk tukar batu yg salah tu.

Nota ALONA:-
~Ramadhan 1434h semakin hampir...

5 comments:

ieda immi said...

seronok kak jalan jauh naik bas nie .. saya dah berpuluh tahun x naik bas kak sejak ada kereta .. zaman belajar aje balik kg dgn bas .. kenangan betul

wahh memang seornok dpt bersama sedara mara dan kenalan lama nie .. sesekali macam nie meriahh ..;')

Teena Tna said...

Oh, kampung aunty kt Janda Baik ke, sy teringin nak ke sana, orang cakap kat sana lawa pemandangan, ye ke?

che mid said...

Che Mid baru tadi pertama kali ke hentian bas Klang Sentral, hantar Farah balik UITM Penang..

Seronok berkumpul adik beradik dan saudara mara, lebih-lebih lagi nak Ramadhan ni. Yang tiada disebut nama dan dikirim doa, yang baru lahir dirai kedatangannya.. semoga semua menerima kebaikan dari Allah swt

Zura@Iwan said...

lama tk naik bas ..
last zura naik bas ni masa pegi Johor...mmg lenguh piggang abis..hehe..

wantie said...

lama dah tak naik bas. Aleesya ni belum lagi merasa naik bas. kalau la dia dapat naik bas, ntah bising mcm mana la kan..


sampai terlena baby tu dicukur jambul.