Wednesday, July 10, 2013

Tembikai idaman tekak...

Salam 1 Ramadhan...
Hmm...makruh ye taruk gambar makanan bulan2 pose ni?? Tp kena taruk jgk sbb citer takde gambar tak best, hehe.
Kredit pd tuan empunya gambar.

Ni saja nk citer aje laa, yek....
Aku kalo bulan pose...sejak budak2 dulu lagi...mmg selalu ada buah tembikai ni ketika nk berbuka puasa.
Sampai laa skang dh tua ni. Tekak mcm budak2 jugak sbb dh terbiasa. Tapi lebih best kalo tembikai ni baru dikeluarkan dari peti sejuk dan dipotong dlm beberapa minit lagi sebelum waktu berbuka..huhu..

Kalo takde kuih-muih pun takpe....janji ada temikai...
Merahnyaa.......menggiurkan. Bkn bulan puasa aje...kalo hari2 panas di lain bulan pun...sama jgk ler..hehe..
Kalo kat farmville skang ni...aku dok tanam temikaiiiii aje lah. Sbb tembikai paling lama tempoh sebelum leh harvest. 4 hari...hehe. Saja layan gitu2 aje sbb syg lak terus tinggalkan...hihi..4 hari sekaligus terus harvest dan tanam lg temikai. 4 atau 5 hari..masuk utk harvest...tanam terus. Kan dh ada mesin tanam sekaligus harvest tu..Senang ler keje, kehkeh..
Kat kedai buah tu...RM2.50 dh sekilo temikai takde bijik tu.
Tak tau laa kat pasar ramadhan tu nanti...mgkn RM2.80 sekilo...adoii. Makin lama makin mahal ler buah temikai ni.
Tadi beli setengah bijik pun dh RM6.20...Tak tau laa tahan berapa hari tu wlpn cuma kitorang berdua. Sebabnya, nak berbuka pun makan temikai...nak bersahur pun sebok nak makan tembikai..camno?? huhu..

**Sejak tempat keje abg ni bermajikan baru...tiap2 kali ramadhan dorang akan bagi sebekas kurma. Kurma jenis saiz besar lak tu...mmg ler sedap sgt. Walaupun saiz besar tp tetap rasa tak cukup kalo dh makan 2 bijik sebab kurma tu sedapppp, hehe.
Kalo tahun lepas cuma bekas saiz bulat tu aje. Tp tahun ni dlm bekas saiz 4 segi. Byk ler sket dari tahun lepas. Hmm, makin murah ler rezeki tokey besar syarikat ni...

Nota ALONA:-
~Kalo ada betul2 ladang temikai...kan best...huhu..

10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

teringat semasa arwah ayah masih ada... tembikai antara yang di tanam untuk pasaran bulan ramadhan... memang sengaja tanam untuk boleh dijual bulan puasa.. alhamdulillah.. bertan2 pengeluaran.. hantar hingga ke pasar Segamat.. tp yg tak larat nak mengangkut buahnya disiang hari... letih wehh.. dahla bln puasa.. kalau ada buah yg jatuh dari kereta sorong..pecah.. aduhhh... mmg godaan la tu... tekak tengah dahaga nampak pula buah tembikai yg masak ranum.. sabar jelah.. hehe.. semua dah tinggal kenangan belaka.. skrg tanah tempat taham sayur/cili/tembikai/jagung tu semua dah penuh dgn kelapa sawit je... dh tak larat ma nak usahakan sorang2..

Zura@Iwan said...

bestnya nmpk tembikai tu kak..
merah aje...
betui ckp akak...
kalau nk mkn..taruk peti., mmg heaven..sejuk aje...gigi...haha..

Kesuma Angsana said...

alamak merah menyala sedap sungguh ni !

Acik Erna said...

dirumah acik pun sama..macam buah wajib dibulan puasa he he..
masa anak2 kecik siap panggil buah bulan puasa..

el said...

mmg kak tembikai ni pun antara wajib ada dalam menu berbuka..sllu gak beli..mmg best mkn sejuk..rasa time berbuka mkn tembikau rs hilang segala kehausan sejuk je tekak..

kak lauu ada ladang tembikai..haii jd tokeh tembikai lah...ari2 el dtg amek boleh :)

ibuayu said...

akak suka gak tembikai tapi tak berani makan banyak takut tekak perit..betullah lona kita kalau nak bercerita mesti nak letak gambarkan...

Nad MamaZN said...

Dapnye kak!
Tp arini xde buah2 kami wat buah melaka

Ka,k rindu laaaa!
Haha ngade kan? :P

::NureeN:: said...

klau musim pnas kan kurangkan tembikai, sakit tekak nti hehe..
tp nureen suka tau, jus tembikai ni pecah lemon ckit, perghhh mavelous

wantie said...

tembikai oh tembikai.. sangat sedap..

dulu tok njang T ada tanam tembikai kat kuala neranmg. kampung T jugak le. selalu pergi ambik gitu je.

yang best tu. ada pokok bayam yang tumbuh merata rata. jenuh makan sayur bayam.

mama leen said...

sedapnya tengok merah tu.. semalam pun beli tembikai sebab teringin.. tapi lembik sangat... akak main farmville lagi ke??? saya dah lama tinggal.. :)