Saturday, July 27, 2013

Ke pasar borong..

26.07.2013
JUMAAT

Lepas Subuh...terus ajak abg gi pasar borong.
Dalam bulan Ramadhan...paling tidak..sekali mesti gi pasar borong, hehe.
Bkn jauh sgt pun dari umah..5-8 minit perjalanan ngan motor aje.
Tp disebabkan ianya beroperasi pagi2 kan...tu yg malas nk gi tu..hehe..

Kalo pi pasar borong...mmg melilau mata ni. Tgk ikan2 yg dijual, uii.
Sempat tangkap ikan merah saiz besar..RM18 sekor. Kepala dia leh wat kari, hoho. Beli jugak ikan termenung RM4.50 sekilo, huhu.
Mmg ramai yg pi sini...maklum laa..murah, kan..
Dari bahagian ikan...kitorang terus gi ke tempat daging. Nak cari tulang, daging dan kelempong...
Tulang nanti nak buat sup...campur sket daging dan kelempong goreng, hehe.
Lebihan daging dan kelempong mentah tu leh simpan utk dimasak lain kali.

Dan cari jugak barang2 keperluan lain...bendi, santan...ntah apa lagi tak ingat dh..

Balik....sumbat dlm peti sejuk...sambung tido jap, hoho..
Hari tu mmg awal sket aku masak. Sebab byk sket lauk pauk hari ni.
Maklum...kitorang ajak mak ngan abah berbuka pose kat umah kitorang, ngee.

Sempat aku gi amek along ngan motor kat hostel dia. Berbuka pose kat umah mcm semalam. Nanti kena hantar ke hostel balik lepas2 berbuka tu.
Sementara aku keluar amek along..abang ngan akiss tolong gentel buat buah melaka. Tepung aku dh bancuh, gula melaka aku dh kerat2, kelapa aku dh gaul ngan sket garam siap2.
Lepas Asar, aku yg serah diri nak pi amek along sbb ada satu dua tempat nak singgah jap ngan along...hehe. Termasuk pasar ramadhan...cari air soya panas kat peniaga biasa tu.

Sampai umah...abg ngan akiss dh siap buat buah melaka.
Aku sambung sket lagi...nak goreng ayam.

Kul 7 malam...mak ngan abah dh sampai.

Nota ALONA:-
~Hari Sabtu (27/7) pun along leh balik utk berbuka puasa ngan keluarga tp dia tak balik sebab hari tu adalah hari last berbuka pose ngan homeroom. Minggu depan hari Sabtu dorang dh takde kat hostel sbb Jumaat dh leh balik umah utk terus sambut hari raya. Jadi, along nak buat kenangan laa...tambah pulak..tahun ni last dia belajar di sana.

3 comments:

wantie said...

wah..memang seronok kalau dapat ke pasar borong. ikan pun fresh..

tu la..pasar borong ni kena pi awai awai..

Kesuma Angsana said...

seronok nyer boleh pilih yg segar2 !

el said...

mmg kak lau g paso mmg rambang mata..mcm2 nak beli mmg abis duit situ je hahahaha