Tuesday, September 25, 2012

Aktiviti mencuci kereta...

23.09.2012
Ahad..

Kekonon nk gi jogging pagi tu...tp mcm malas pulak nk pi. Saja lengah2.....Tp akhirnya keluar gak ler walaupun bukan utk tujuan berjogging...tp aktiviti ni kiranya leh ler jgk mengeluarkan toksin melalui peluh2 jantan betina ni, kan..hehe..

Utk kali ke2...gi sini lah tujuan utk mencuci kereta. Sian kereta kitorang ni kan...cuci dia guna air longkang aje....hahaha.
Abg memberus tayar...
Tugas ni semua kena buat....semuanya naik kereta ni jgk, kan!!
Buat keje sunggoh2 & kena ikhlas tau!
Ye lah...kitorang cuci alza ni guna air longkang aje. Air mutlak ni....hehe. Air ni mmg dh lama dijadikan sistem perparitan oleh pihak penguasa tempatan. Air ni sebenarnya dari air sungai...air sungai dari Bukit Larut.
Dorang perbaikan laluan air ni seperti sebuah longkang..
Mengalir deras...
Terus ke pembentung seterusnya...
Membuak2 dengar air ni berebut2 nk masuk dalam lubang pembentungan...Kalo ujan lebat ni...leh melimpah air ni keluar mengalir pulak kat jalan.
Jernih...
Air ni telah disekat dari sebahagian laluan air sungai dan airnya telah dikepung dan diempangkan utk melalui satu saluran ni. Tu sebab air ni lajuu aje tak putus2. Air ni akan terus menuju ke arah taman tasik dan berakhir di tasik berdekatan deretan tiang roman di situ. Air ni bertujuan sebagai sumber kepada air tasik...utk pemenuhan air tasik. Kat tepi tasik tu mmg terdapat sebuah rumah pam utk tujuan2 sistem pengawalan air tasik oleh pihak MPT.
Tetapi air saluran ni mmg tak boleh diminum...bkn sebagai air yg selamat utk diminum. Utk tujuan pembersihan tu....boleh lah.
Masa utk mengelap kereta..
Final punya keje....mmg selalunya abg laa yg buat, hehe..
Lap pintu belakang kereta...
Dah bersih dahhh...
Muka letih ler kengkonon ni, hehe..
Masa kitorang dh abes keje...tetiba aje air saluran tu keroh. Uish...apsal keroh haa??? kena siasat...Detektif Conan kena siasat!!! Mujur laa kitorang dh bilas siap lap dh, huh!!!

Akhirnya...kitorang gi tgk...air sungai pun keroh. Air sungai yg turun dari Bukit Larut (dari air terjun yg leh nampak dari penjara tu..yg melalui kuil Hindu tu...) punnn keroh jgk, mm. Dgn tu...senang ler kitorang nk paham air sungai ni datangnya dari mana, ye..hehe.
Air tu keroh mgkn disebabkan abg kata loji air kat kaki Bukit Larut tu tgh cuci tangki2 airnya. Yg keroh tu adalah keladak2 dari tangki2 air tersebut. Tidak pun...ada tanah runtuh berdekatan ngan air terjun tersebut. Sebabnya...masa kitorang gi lalu situ jam 5 petang pun...air sungai masih keroh. Siasatan berakhir di sini, ngee..

Lepas dh cuci kete...kitorang balik umah...rehat2. Dh lama tak layan MELODI...baru tgk balik hari tu, hehe. Petang tu...seperti dijanjikan aku goreng bihun nk bawak makan2 ngan along kat pondok wakaf di tepi padang sekolah dia. Tu yg leh lalu lagi kat area sungai tadi, kehkeh...

Abes citer...

6 comments:

atty's said...

suka tgk gmbr alona yg last tu tantek..
kereta aty dua minggu sekali cuci.tggl flat ni payah..kena antor kedai.tu yg 2 mggu je sbln.

Zura@Iwan said...

kak...basuh keta sdiri lebih puas ati...

wpon guna air longkang je...save air..hikss

Kesuma Angsana said...

baguih betul buat aktiviti cuci2 ni sama2! mengeratkan ikatan kekeluargaan tu

Che Rosliza Che mat said...

rajin betul cuci kereta...satu famili gotong royong....

DeLLas said...

kalo air keruh tu tringt pristiwa ayaq naik!!! ayaq naik!!!

wantie said...

air longkang yg bersih camni.mandipun t sanggup kak oi