Friday, September 21, 2012

Lukis kartun...

Anak2 aku mmg minat melukis komik...tiga-tiga. Baik Along, Angah mahupun Akiss. Siap sediakan buku utk lukis2 komik tu. Buku latihan sekolah tu lah selalunya jadi mangsa. Masing2 ada lukisan berkarektor sendiri.

Kalo aku...pantang jumpa buku aku akan menulis...menulis...menconteng dengan menulis. Tetapi anak2 aku pulak lain. Kalo nampak ada kertas kosong...dorang akan melukis...melukis...dan siap ada dialog sendiri. Tu semua turun dari abah dorang ni lah.
Somi aku ni pun suka melukis...mmg dari sekolah rendah dulu2 pun abg suka melukis kartun dan siap lukis satu buku mcm komik. Siap ada tukang baca lak komik tu, hehe..
Bkn abg aje yg citer sendiri kat aku...malah ipar2 aku dan mak mentua aku pun penah cerita mcm tu. Dan bukti yg paling aku percaya bila kawan sekelas abg masa sekolah rendah tetiba terjumpa kembali setelah berpuluh2 tahun tak jumpa (terjumpa kat Bentong lak tu...huhu)...pun ingat sgt kat suami aku ni. Salah satunya sebab suami aku ni suka melukis kartun masa zaman sekolah rendah dulu, hahaha..

Skang...dh turun kat anak2 pulak. Yg rajin lukis satu buku tu skang ni Angah. Dan pembaca setia komik dia adalah Akiss. Siap aje satu page...terus akiss bawak lari buku tu nk baca, hahaha. Fresh from oven!!! Lom cetak lagi akiss dh baca, kahkah...
Along dh kurang sket kot. Kalo conteng pun dia conteng2 kat kertas2 aje...masa tengah study nk buangkan sket tekanan, hehe.
Akiss pulak...terkadang lukis kat buku...tp selalu conteng kat kertas A4 kosong. Mana laa tak abahnya marah sebab kertas A4 cepat abes. Tu pun mujur lah ada yg dpt free & ada yg lebih along punya dulu....
Tgk betoi2 ye lukisan ni..nanti aku terangkan kalo tak paham..hehe.
Dh tengok?? paham tak jalan citer dia?? hehe..
Ok..itu lah lukisan kartun akiss. Mmg karektor yg selalu dia lukis mmg watak perempuan. Tp selalunya lukisan kartun akiss ni mmg takde dialog. Kena paham sendiri lah, kan..ngee.
Penah dulu cikgu kat sekolah dia soh akiss lukiss utk satu page Buletin Sekolah dia, hehe. Akiss lukiss orang berkelah kat tepi pantai. Mana ntah naskah tu aku tak tau...sama ada akiss simpan lagi ke...idak ntah.

Ok..berbalik pada lukisan akiss kat atas tu...citer dia mcm ni. 3 orang budak2 pempuan tu tgh seronok sgt sebab mak dorang ckp nk pi beli aiskrim. Tp rupa2nya mak dia beli aiskrim tu satu aje..utk mak dia, hehe. Kecewa laa dorang....hehe.
**Tp tu bukan karektor ibu Akiss ye. Ibu Akiss ni tak macam tu. Kalo beli apa2 tu...mmg semua dia ingat, tau!! hehe..

Ok...skang tgk lukisan kat bawah ni...
Telah dilukis oleh abg....karektor dlm department di ofisnya.
Dh lama dh abg lukis ni. Zaman ketua SCADA & Instrument department ni masih Faizal Osman lagi. Lepas Faizal dh berenti utk bisness sendiri...Suhaimi Omar pulak jd ketua dan skang pun Suhaimi dh resign keje kat Ipoh lak. Jadinya, mmg dh lama sgt dh lukisan ni, hehe..

Ni lak...aku yg lukis..
Kelakar kan...orang takde bakat tetiba disuruh melukis oleh suami dia, huhu. Inilah yg termampu pun. Lukisan ni pun dh lama dh. Zaman along & angah kecik mcm usia dorang dlm gambar yg aku lukis tu. Dh tentulah akiss pun takde lagi masa ni. Lepas2 dari ni...takde dh pun aku nk lukis2. Tambah2 pulak bila abg dh janji nk lukis potret aku....sampai ke sudah....along dah umur 16tahun ni pun tak dilukis2nya pun, huhu.

Okey...abes citer..

Nota ALONA:-
~Siap tonggek2 budak2 ikut mak dia nk gi beli eskrem tu, hehe..

10 comments:

wantie said...

t tak de bakat melukis. adik T si Leman tu & abang T yang ketiga memang pandai melukis.

si leman tu sampai dinding sekolah semua dia lukis. cikgu suruh la.

T pandai lukis permandangan je. Sejak terdengar satu Nas ttg melukis manusia atau kartun ni di Radio. T dah suruh abang & adik T supaya tak melukis.

Nak terang lebih tak pandai kak. Tapi mungkin akak leh wat research.

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

pandai anak2 akak lukis kartun...cute...

zura x pndai sgt....tp iwan dia mmg dl suka lukis...dia kreatif..tulisan dia pon cantik dr zura..haha.....

cikbedahlaser said...

waaaaa hebattttt
mana tumpah kuah tak ke nasik ye tak...
tp lawa akiss lukis.. mcm org dewasa strok nye..
sy klu suruh lukis.. manjang nye kotak..smpi sarip pon dh tau dah.. boring je.. lukis kotak...
kalau adik bradik sy pon suke melukis.. mungkin turun dr abah sy yg suke lukis... lori n bas... hahahaha

attyfir said...

baguslah ada bakat melukis..

Rinna said...

Waahh cantik laa lukisan akiss ada bakat tuh.. boleh digilap lagi..

Semua pun berbakat.. :)

Gieyana said...

suka la kartun akiss..sy leh lukis gak but gambar permandangan..selalunya tngan org kreatif nie, tulisan dier pon cntik..:-)

kurus said...

uishh kak ..cantik2 lukisannyee ..
menarik .. bagus sgt kalau ada bakat macam nie ;)

myaishahhafiz said...

memang berseni la ahli keluarga akak nie :)

DeLLas said...

wahahahaha.. lukisan last tu ada mcm pramlee time mudo2..

mamawana said...

kreatif dan cantikksss...

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/09/buang-anak-lagi.html