Wednesday, September 5, 2012

Sawah padi menguning..

Kat sana mmg jumpa sawah sesaje....(kalo kat Perak ni nk jumpa sawah kena ler gi area daerah Kerian mcm di Selinsing, Semanggol, Bgn Serai....)
Ada yg dh dituai...ada yg masih menunggu utk dituai...mm..
Sonok ler budak2 ni dpt tgk beras masak di pokok padi betoi2 depan mata.
Siap kunyah lagi beras tu, huhu. Konon2 kunyah beras yg segar lah tu, kan..kahkah..

Mmg...zaman skang ni payah dh budak2 nk tgk byk mende psl byk yg dh pupus dan susah nk jumpa. Tambah2 lagi dh dok kat kampung yg bukan kampung tradisional dh ni. Kena laa bg dorang kenal bila kita dh terjumpa secara kebetulan bila2 pun.
Itu pun byk permainan budak2 dulu yg mengeluarkan peluh dorang tak tau. Setakat congkak, batu seremban, gasing, nyorok2 tu dorang tau lah dan penah main bila musim permainan tu kat sekolah memasing, hehe. Tp kurik kundi umpamanya...dorang tak penah main. Asek2 playstation, tak pun games kat hp, mm..
Hijau kuning...terhampar..........
Menuju ke rumah saudara mak yg lain pulak..
Mesin jentera sedang menuai padi..
Lembu sedang meragut rumput yg dh tumbuh di tengah sawah.
Kerbau pun nk posing gak...tp mukanya serius, hehe..
Rumah usang di tengah sawah..
Kat sini mmg byk rumah2 di tengah pulau2 sawah. Suka tgk keadaan tu cuma tu lah...jalan sempit dan boleh hanya 1 kenderaan melaluinya utk satu2 masa. Kalo bertembung...alamatnya adalah yg kena mengalah reverse kete.
Kawasan sawah padi mmg lapang tp kalo ribut datang tu bahaya lah jgk.
Padi.....pokok berassss..
Salah satu pemandangan kat dalam sebuah rumah di tengah bendang...
Along dan akiss bergambar ngan pah di kampung kelahiran pah.
Kalo nk ikutkan kat kampung mak sebelah mak kepada mak (pah hendon)....kat Selinsing, Perak tu pun ada gak sawah padi. Tp bila kitorang gi aje...padi baru ditanam. Bila gi lagi...pokok baru meninggi. Bila gi lagi...buah masih muda. Bila gi lagi sekali....padi dh pun dituai, huhu...
Bila gi kat Kodiang ni elok laa pulak padi tgh masak..tunggu nk dituai aje, kan..hmm..

Sambung citer....

6 comments:

Rinna said...

Cantiknyaa pemandangan.. luas mata memandangkan.. :)

Zura@Iwan said...

saya kalau blk kg kt alor pongsu , bgn serai tu..nmpk la sawah padi ni..

atty's said...

masa kecik dulu ,selalu main2 kt sawah,atau ktaorang panggil bendang..kt sgbesar..kg arwah abah.

[-suziey-] said...

mmg bestttt sgt tgk sawah..now dh musim menuai kan..klu tgh hijau pn cntekkk sgt kan...best..tenang jeee

ieda said...

cantinyaaaaaaaa kak...
susahhh nak dpt tgk keindahan ciptaan allah macam nie ;)

mamawana said...

Beautiful scenery.. I like.