Saturday, September 1, 2012

Raya ke Selayang Baru...

Masih pada hari raya pertama.....
Lepas dh bergambar ramai2 kat perkarangan tempat parkir kenderaan kat masjid baru Bentong tu...kitorang terus laa ke Selayang Baru. Umah Idah...tempat yg penah aku tinggal selama 2 tahun ketika aku keje kat KL.
Mana aku kenal Idah?? mmg dia bukan saudara mara aku...tp dia kawan aku masa kat SMVTAA. Kat sekolah mmg tak rapat pun...kawan mcm2 tu aje. Tp bila dpt keje kat KL....tak sangka lak dia offer dok umah dia dan gi keje sama2. Disebabkan dok kat umah dia dan gi keje ngan dia & Syawal...mak ngan ayah aku benarkan aku keje kat KL. Kalo idak, jgn harap lah, huhu.
Idah anak tunggal dlm keluarga. Dia dan keluarganya mmg baik. Kiranya mcm keluarga angkat aku lah dorang ni dh.
Walaupun aku tau anak sulung idah tak berapa sihat....tp aku tak penah tanya dia psl tu. Sehinggalah ari tu ntah mcm mana Idah bukak sendiri citer tu kat aku.
Idah ari tu citer laa dari mula mcm mana dia dpt kesan anak sulung dia tu ada autisme ketika anak itu masih bayi dan usaha dia utk kebaikan Adam yg kini sudah berusia 9thn. Aku salute sangat ngan cara dia. Setiap bulan berhabis duit utk hantar Adam ke kelas khas, kelas berenang, melayan kegemaran Adam yg suka menaiki lif, mengkaji tentang lif......dan mcm2 lagi lah. Dan dia citer...ketika join kelas Adam...ada antara ibubapa kepada anak2 autisme ni tak dpt menerima kenyataan tentang keadaan anak mereka tu, mm...
Demi Adam, Idah sanggup gi kelas khas utk parents mengenal apa itu autisme. Semuanya perlu bayaran, perlukan keluangan masa.....dan mcm2 pengorbanan lagi yg perlu seorang ibu lalui demi kebaikan anaknya.
Idah jgk citer mcm mana dia ajar Adam utk ke tandas tanpa memakai diapers lagi...semuanya makan masa berbulan2 utk satu2 langkah sehinggalah anak itu tau ke mana utk pergi jika ingin membuang air besar dan kecil dan bagaimana menggunakan tandas, membersihkan dirinya ketika sudah selesai urusan tersebut....

Utk mengajar seorang kanak2 yg normal pun perlu kreatif...apatah lagi kanak2 seperti Adam....Semoga Idah berjaya mendidik Adam dan adiknya yg normal sebaik2nya. Semoga Adam dpt berdikari suatu hari nanti sekiranya ibubapanya sudah tiada. Itulah antara harapan Idah & suaminya pd Adam. Dalam masa yg sama mereka mendidik anak ke2 nya menyayangi abgnya dgn kasihsyg yg mendalam demi masa depan Adam yg sememangnya memerlukan sokongan padu seseorang yg normal utk melalui kehidupan sehari-harian.

Dari umah Idah, kitorang terus ke umah busu & paksu kat Petaling Bahagia. Busu dh siap masak nasik. Mm...kat situ dh keletihan dan kekenyangan sangat sampai lupa nk amek gambo wlpn satu!! huhu...

Balik umah ayah malam tu jgk. Sampai umah dh dekat kul 1pg....rasa2nya lah, hehe...

Sekian, abes citer...

2 comments:

atty's said...

tabahnya idah..smoga allah permudahkan sgalanya utk idah.amin

eynda said...

Paham sangat bukan mudah nak jaga anak2 autisme sebab ada kenalan terdekat ada anak macam tu... Perlukan kesabaran yg tinggi...