Monday, September 10, 2012

Salam Isnin....

Ari ni, aku lepaskan Nami sekor aje sebab dia jer yg berkelakuan baik dari petang semalam.
Togey lak baru terhegeh2 nk masuk sangkar pagi td. Siap tunggu kat depan pintu sangkar tak sabar2 nk masuk. Pagi2 td masa budak2 siap nk ke sekolah terdengar dia bergaduh kat luar. Tak tau la tu gadoh ngan sape...sama ada ngan Mao kucing kak ani ataupun ngan Sarip Dol samseng kucing jalanan bertelor besar tu, hehe.. Tu yg lepas2 bagi makan tadi si Togey kena denda tak leh kuar hari ni, ngee. Dia pun mcm tau dia mmg dikenakan hukuman sebab tu Togey bila nampak aku dia diam aje sambil pandang ngan muka belas kasihan, hehe..
Malam tadi masa nk masukkan dia semula ke dlm sangkar....dia lari ke umah jiran kitorang. Tau pulak dia lapar bila pagi2 dh tunggu depan pintu sangkar & tak sabar2 terjongol2 kepala nk masuk sangkar, hehe..
Sedap jer dok lepak atas kete...
Nami skang dh manja...tak macam dulu.
Tadi aku tengah2 aku mop lantai umah tetiba aje Nami masuk umah sebab takut kat lori sampah yg lalu depan umah. Yg kelakar...sebab lantai licin dia lari2 masuk tu ter'slide' sket, hehe...comel jer. Lepas aje lori sampah dh jaoh....aku halau dia keluar sebab kacau aje aku nk mop lantai. Kena mop jgk lantai yg ada tapak2 kaki dia td, mm....

Walaupun kucing kitorang ni biasa2 aje...bkn jenis bulu panjang & tak mcm TOMEI kucing kitorang yg penah bela dulu....tp kitorang sekeluarga tetap sayang kat depa2 ni. Rasanya kalo takde kucing mcm tak best aje.
Ngan kucing ni kita leh ckp2 ngan dia dan selalunya mesti ada reaksi, respon & berperasaan. Kalo kita marah...tentu dia takut. Kalo kita panggil2 manja...dia pun datang kat kita manja2, golek2. Kalo kita tegur dia elok2...dia akan dengar. Kalo dia nk keluar kandang...dia akan mengioww & intonasi tu mcm dia tgh mintak izin nk keluar ngan kita..

Hmm.....cuma tu lah. Bila bela kucing ni kena jaga elok2 lah. Kena ada kebersihan jgk. Utk kesihatan kita jgk, kan....

Abes citer..

SEJENAK.....
Bkn susah nk senyum....

3 comments:

Kesuma Angsana said...

sayangnyer KA takut sikit ngan kucing2 ni !

wantie said...

amboi.. siap lepak atas keta lagi tu.
risau tau kucing ni kalau dia manja sangat kang dia tido bawah keta.

Kucing ayah T lagi le kak, kalau kami sampai je kat lama umah dia mula la nak ngekoq keta. risau kot kot terkona & kena dia.

Mau meroyan ayah t plak nanti.
Kalau dapat kat Aleesdya ni dia uli uli je kucing tu.

Zura@Iwan said...

irfan kalau tgk cat....mesti tegur2....hahaha....

mama dia takut cat...huhu