Wednesday, September 5, 2012

Makan buah naga di Kodiang..

Sambung citer raya ke Kodiang, ye..

Kitorang ke sana dibawa oleh abg Man ngan isterinya. Dari umah ustaz....abah ngan mak dipelawa naik kete ngan abg Man. Leh bersembang2 dalam perjalanan tu. Kitorang ngekor aje lah dari belakang..
Antara pemandangan dlm perjalanan...kehijauan sawah padi dan pulau2nya..
Ngekor kete abg Man..
Kalo gi lagi sini dlm 5-6 bulan terdekat...mgkn masih boleh ingat jalan nk ke sini. Tp kalo setahun dua lepas2 tu tak tau lah, hehe. Mgkn masih boleh ingat jalan ni..mungkin lah, kan..itu pun kalo jalan tak berubah, hihi..

Abg Man ni ada byk kete dia. Mcm leh buat kete sewa wlpn dia tak buat sewa pun, ngee. Kete paling mahai...nissan Teana lah. Aku tanya abg Man..dia guna Teana tu masa gi bila?? Dia ckp ler...bila gi makan angin, hehe..

Sambil nunggu tuan umah sediakan soto...kitorang dihidangkan ngan buah nagasari yg comel2, kiut2...jenis isi merah. Bkn beli punya...ni sendiri tanam punya, pergh!! Apalagi???
Seplastik besar buah naga terhidang depan mata, huh!! FRESH dari ladang!!
Kiut2 aje buahnya tp isinya...pergh!!! meletops!!! sedap tak hengat. Yg beli punya pun tak sesedap ini lah!!!!
Tgk ler tu....pulun makan, huhu. Bkn aku jer ye yg pulun...abes anak2 aku pun sama. Ngikut mak dia ler, hehe..
Tgk ler tu...tinggal kulit aje. Abes seplastik tu!!
Buahnya sedap...pastu mmg kitorang ni jenis suka makan buah mcm ikan patin buah kat sungai Temerloh tu, ngee (pulak??).
Apatah lagi buah ni mahal kat pasaran. Pastu isinya senang betoi nk masuk mulut terus sebab buahnya kiut2. Dibelah 4...terus leh suap mulut mcm tu aje...takyah taruk dlm pinggan dh...................tak heran lah abes semua. Buat2lah muka tak malu, kan...kahhh..

Dh abes buah...baru lah dok hadap kueh pulak, hehe.. Tu pun usik2 syarat aje, ngee..(psl dh kenyang makan buah, ish..ish)
Join mak dan abah sembang2. Aku dok dengar aje.
Dh makan soto...abg man ajak gerak dh. Sebab dia kata byk umah lagi nk kena bawak mak ni. Kitorang tak kesah...ngekor aje lah.
Bergambar ngan Paklong Jit dan maklong..
Paklong Jit ni sepupu mak. Mereka ni lah ibubapa ustaz Bashir dan abg Man.
Buah nagasari berbuah di halaman umah paklong Jit.
Geram aje nk memetiknya, huhu..TAK MALU!!
Lepas tu kitorang ke umah sebelah....umah adik kepada paklong Jit. Singgah jgk lah sebab kang takmo ada yg kecik ati. Dorang kat sana mmg jenis mcm tu. Kalo mak balik Kodiang...mmg harus kena gi semua umah. Ye lah...mak jarang dpt balik ke sana selalu. Bila sesekali balik mmg mcm tu lah.

Abg Man bawak kitorang ke sini. Tak jauh sgt pun tp kena naik kete jgk lah sebab lepas tu nk terus gerak ke umah lain. Nak jimat masa.
Kat sini, mak nak ziarah mak saudaranya...Lang (maklang)..yg sedang terlantar sakit tua. Alhamdulillah, baik anak cucunya jaga dia sebaik2nya.
Sedih mak tgk keadaan Lang. Yelah, itu bahagian dia.
Mak citer.....dulu2 kalo mak balik kampung...Lang ni lah yg rajin masak menjamu orang PERAK datang. 
Tok lang ni ingat2 lupa kat mak tp dia ingat mak ni dari PERAK...hmm..
Sekejap jer singgah sini..sini yg paling sekejap. Abg Man nk bawak kitorang gi umah lain pulak. Camtu lah kalo sesekali balik kampung mak kat sebelah Kedah ni. Sepatutnya mak kena bermalam kat sana..baru berbaloi. Dorang semua dh pelawa mak bermalam kat sana. Abg Man siap offer nanti dia yg hantar mak balik Tepen. Tp tu lah, kan...mak pun byk perkara yg dok nunggu kat umah tu. Tak boleh lah..

Sambung citer....

4 comments:

yoon da-hyun said...

meleleh air liur tengok buah naga :) tambah2 bila dikeluar kan dari peti ais ~ yummy yummy :D

Zura@Iwan said...

suka buah naga....sedapp..

Kesuma Angsana said...

bestnyer segar dari ladang lagi !

atty's said...

lama dah x makan buah naga..