Thursday, September 6, 2012

Kebun buah naga di tengah bendang

21.08.2012
Selasa

Masih di Kg. Pida, Kodiang...
Kitorang dibawa pulak oleh abg man kat sebuah lagi umah. Maaf laa...yg ni aku dh tak tau dh tuan umah dia sape. Mak ngan abah aje lah yg kenai. Abg mgkn ingat2 lupa, hehe.

Kat cermin almari umah tu terletak ler satu keratan akhbar yg sudah dilaminasikan. Mmg menarik perhatian lah utk kitorang membacanya, hehe.
Pengusaha buah naga ni adalah menantu kepada tuan umah ni..
Sambil dok sembang2...mesti pasal penanaman buah naga ni sebab mak mentua aku ni mmg minat sgt pd pokok2.
Tokey....sebok..
Sedang aku dok dalam umah berbual2 ngan anak2 tuan umah sambil tgk gelagat anak2 buah dorang...tiba2 abg panggil ajak aku gi kebun buah naga....aku apalah lagi, kan..ngee. Tak jauh dari umah tersebut tp kena berkenderaan jgk lah.

Ikut cerita tuannya....sebenarnya tanah sawah ni ditambak utk dibina rumah dorang. Tp disebabkan udara tercemar ngan racun padi yg digunakan utk pohon2 padi kat kawasan situ....dia tak jadi nk buat umah.
Pastu, dia amek inisiatif cuba tanam beberapa batang pokok buah naga ni...menjadi pulak. Tu yg dia leh usahakan sampai macam ni. Bkn lama pun...4 tahun jer dia amek masa sampai berjaya skang ni, mm..
Ni lah kebunnya...di tengah sawah..
Memang menarik....
Seronok dpt tgk pokok ni byk2 depan mata.
Kalo setakat sebatang dua tu...penah ler aku tgk dekat2 sebab mak mentua aku pun tanam gak pokok buah ni. Jiran dekat umah aku pun tanam pokok ni.
Kalo nampak dari jalanraya kebun buah naga ni pun selalu lah jgk. Tapi tgk dari jaoh jer lah, kan. Tp kali ni leh tgk dekat2, siap leh masuk kat dlm kebun tu dan yg penting dpt tips berguna dari pengusaha kebun ni.
Buah nagasari....isi merah.
Bergambar laa, kan....apa guna ada kamera, hehe..
Mak buat aksi kekonon nk potong buah naga yg tak masak lagi tu lah..hehe..
**atas arahan pengusaha kebun terbabit, kahkah...ikutkan aje lah, ngee...

Kalo tgk gambar ni sekali imbas...pengusaha kebun ni rupa & gaya dia mcm seseorang yg kitorang kenali, lah..kan FADEL?? huhu. Utk gambar ni aje lah...
Nak jgk bergambar ngan buah nagasari yg tergantung ni, mm..
Semua nk buat aksi...
Yg masih muda....
Yg sedang berbunga.
Dalam satu dahan pokok tu kekadang leh 6-7 bijik berbunga dan jadi buah. Elok pulak tu dahannya spesis kaktus ni tak patah riuk, alahaiii..
Nagasari isi putih...
Nampak imej lain tak dlm gambar buah naga ni?? hehe..
Along dan akiss dgn senyuman yg lebih kurang sama..
Gambar ni aku dh jadikan gambar profil fesbuk dia, hehe..
Paklong Jit pun ada masa ni. Dia pun sebok tolong memetik buah naga.
Pokok ni tumbang pulak sebab ditiup angin yg agak kuat jgk..konkrit yg menahan pun tak daya nk menahan dah, huhu..
Abg serius....
Lebatnya berbuah....
Antara yg telah dikutip..
Sampah kat situ...byk dahan2 yg telah dipotong.
Kalo tanam pokok buah naga ni guna dahan yg belum penah berbuah....ia akan mula mengeluarkan hasil dalam 2 tahun kemudian. Tetapi kalo tanam guna dahan yg dh penah berbuah....ia cuma memakan masa 3 bulan utk mengeluarkan bunga dan seterusnya menjadi buah. Itu tips yg paling berguna yg aku dapat, mm..

Lepak sini jap amek angin bendang....
Mak berminat sungguh tgk kejayaan kebun ni mengeluarkan buah naga yg sedap, huhu. Sampaikan mak ajak kitorang pun buat mcm ni kat tanah mak kat Selinsing tu, hehe. Boleh tu boleh...tp kena berguru jgk laa ngan anak sedara mak ni, kan...
Abah tak ikut sekali sebab ralit bersembang kat umah nun.
Antara pengusaha buah naga kat sekitar Perlis dan Kodiang...
Mak merenung, memikirkan sesuatu.....ngee..
Kemudian kitorang pun balik semula ke umah tadi tu. Minum2 air, sembang2......Tak lama tu ada sorang lg sedara mak datang situ nk jumpa mak. Sebelum2 tu kitorang dh gi umah dia tp dia takde. Jd, jumpa kat situ aje lah. Dia ajak gi umah tp tak upaya dh laa..Jam dh lebih kul 5 petang..

Abang dan semangat padi..
Sebelum balik tu sempat abg posing kat pokok padi yg rebah ditiup angin ni...

Sekian laa citer kitorang berhari raya ke Kodiang.......kampung kelahiran mak mentua tersayang.

Nota Alona:-
~Seronok dikelilingi oleh buah nagasari yg segar2...
~KALAULAH kebun ni aku yg punya......mmm, tiap2 hari aku pulun makan tak jemu2.
~Buah ni byk serat....senang proses kat dlm tandas, hahahaha..

5 comments:

Kesuma Angsana said...

best, nk komen lebih2 pown xde mood ri ni!

wantie said...

wah best nya. kalau la t boleh bergedik gedik kat ladang buah naga tu mesti heaven la.

Las pic- abang fadzil tu tido kat atas pokok padi tak miang ke?

bendang tu kering tak? kalau basah mesti ada lintah......eee takut

ieda said...

wahh sedap niee buah naga
hurmmm tengah bendang kann leh je idup .. 1st time saya tgk nie akk ;)

kak .. cantik lah pondok tokey tuu .. mcm dlm citer CUN lahh ;)

cantik2 pic akk .. terkasima saya nengoknyee ;))

atty's said...

suka tgk gambar2 ,cantik,
tip mcmana nk tanam tu, bagus.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

seronoknya!! akak 1st time tgk pokok naga dari dekat masa melawat kawan cyber kak roszana kat meru dulu... mmg seronok.. tp dia tanam idaklah byk sgt... kalau dpt masuk kebun yg luas gini lagilah syok kan...