Thursday, September 13, 2012

Bekas polisterin punya pasal...

Dulu paling tidak seminggu sekali aku singgah kat satu gerai makcik ni utk beli bihun goreng di waktu pagi selepas hantar akiss ngan angah ke sekolah. RM1 utk satu bekas polisterin bihun goreng. RM1 utk satu bekas nasik lemak tak kisah laa sambal udang atau sambal ikan bilis.

Sebelum bulan pose lagi makcik tu ada bgtau harga bekas polisterin dh naik harga 5sen cenggitu. Dan tak sangka laa pulak lepas2 raya ni dia dh naikkan harga nasik lemak ngan bihun goreng dia kepada RM1.20 hanya semata2 kerana harga bekas polisterin dh naik 5sen.
Kalo dh naik 5sen...tp dia naikkan pulak harga jualan sampai RM1.20....kalo dia ada tambah ikan bilis goreng ke...telur rebus suku bijik ke...takpe laa jgk. Tp sama aje mcm dulu jgk isinya. Bihun goreng pun mcm tu lah. Disukat ngan cawan yg sama. Kalo harga lain2 bahan pun naik...contoh beras, santan, cili kering...kenapa makcik2 dan kakak2 yg jual nasik lemak yg lain takde pun naikkan harga mcm dia??

Ari tu masa aku 1st time beli nasik lemak ngan bihun goreng kat makcik ni selepas cuti hari raya.....itulah alasan yg makcik tu bg bila dia bgtau harga dh jadi RM1.20....sebab bekas polisterin harga dh naik 5 sen. Dia kata TAK UPAYA laa nk jual singgit dh...
Imej dari gugel...
Dan sejak tu aku pun takde beli2 dh kat dia sebab aku ada pilihan gerai yg lain. Nasik lemak ngan bihun goreng dia takde laa spesel sgt...biasa2 aje tapi takde laa tak sedap pulak, hehe..
Dan skang ni setiap kali aku lalu situ....tak ramai yg beli dan makcik tu berdiri termenung. Kalo dulu mesti ada motor parents hantar anak sekolah, pekerja2 kilang silverstone nk gi keje dok singgah situ membeli.
Kalo dulu...kalo balik dari pasar aku lalu situ..kul 9pagi dh kemas dh...dh abes. Tp skang, kalo lalu kul 9.30pagi pun makcik tu masih berdiri termenung lagi kat gerai dia. Mgkn leh abes jgk...tp makan masa yg lama laa nk kena tunggu.
Bagi aku...makcik tu ada pilihan lain selain bekas polisterin tu utk membungkus nasik lemak. 
Imej dari gugel
Dia leh bungkus mcm ni....Kat Kamunting ni masih tak susah lagi nk cari daun pisang. Tp kalo makcik tu rasa susah jgk nak dptkan bekalan daun pisang....makcik tu leh bungkus guna sokabar dan plastik mcm gambar kat bawah ni....
Imej dari gugel..
Mgkn disebabkan makcik2 @ kakak2 peniaga nasik lemak yg lain kat Kamunting/Taiping ni masih menggunakan cara membungkus nasik lemak menggunakan sokabar, daun pisang dan plastik ni...harga dorang masih maintain RM1 utk sebungkus nasik lemak biasa....TANPA PERLU MENAIKKAN HARGA HANYA KERANA BEKAS POLISTERIN.

Nota ALONA:-
~Kat Kamunting @ Taiping ni masih tak susah nk cari makanan yg harganya murah tp sedap...

4 comments:

atty's said...

itulah kan,memangler kesiankan makcik tu,tp sebagai pembeli kita ada byk pilihan

yoon da-hyun said...

kalau kat kedah , lagi super super super murah :)
dan yg penting , walaupun murah tp sedap !

mamawana said...

Kalu nak kekal dlm polisterin kena tambah telur atau udang kecil sekor dua. Kasihan dia... RM1.20 masih murah. Di KL area bukit Bintang Jln Raja Chulan nasi lemak cenonet pun dlm surat kabor RM1.50

wantie said...

amboi... bekas nek 5 sen pas tu jual nek 20 sen. charge labour kot. sebab nak kena pi kedai beli, minyak keta bagainya. ngeee...

bagitau kat makcik tu kalau tak de sokabar, kat umah T berlambak. hahaha.. dok bersusun je. husband bukan nak rajin rajin pi jual.

selalunya wak balik kg bagi kat mak.wat lapik apa apa.

kita kan pengguna pilihan di tangan kita . lagipun bekas polisterin tu bukannya elok tuk kesihatan pun. Bumi pun tak sihat ngan dia.