Tuesday, September 4, 2012

Raya ke 3 - Kodiang

21hb Ogos 2012
Selasa..

Walaupun baru sampai umah dekat2 kul 2 pg malam tu....namun pg2 raya ke 3 tu lepas Subuh terus aje kitorang siap2 utk ke Kodiang. Abg nak bawak mak gi balik kampung...kampung sebelah arwah abah mak. Mak dh rindu nk balik Kodiang.
Hasrat mak ni dh lama al-kisahnya tp Alhamdulillah, raya ke 3 tu abg berjaya merealisasikan hasrat mak tu. Ramai lagi sanak saudara mak kat sana utk kitorang lapis2 bawah ni nk kena kenali.

Mula2 kitorang gi ke Kepala Batas, Kedah....umah ustaz Bashir, anak saudara mak. Senang sgt nk gi umah dia tambah2 kitorang dh penah sampai kat Masjid Kepala Batas tu sebelum ni, kan..hehe. Ikut jer pelan sempoi yg penah ustaz lukis sendiri masa gi umah mak dulu...kitorang takyah kol beliau pun utk tanya apa2 dh, hehe.
Cuma tu lah....bila dh sampai luar pagar umah dia...mulalah kitorang tertanya2...betoi ke ni umah ustaz Bashir ni?? Keta byk kat perkarangan umah dia. Umah lak...mak aiii...bukan banglo lagi dh tu...dh mcm rumah agam dh!!!
Teragak2 jer nk masuk ke idak....terpikir2 betoi ke idak. Tak nampak pulak no lot umah ni, mm. Tp di antara byk2 kete tu aku nampak laa kelibat odyssey putih milik ustaz yg penah digunakan masa dia dtg umah mak dulu, hehe. Dlm terpikir2 tu...tetiba jer nampak kelibat penghuni umah tu dok lambai2 soh masuk dlm perkarangan umah. Aku ni mmg tak kenai ler sape yg menggamit tu. Yg abg ngan mak pun tak perasan sape yg dok panggil2 tu, hehe. Bila nampak kelibat ustaz Bashir...baru laa konfem tu umah dia, hahahaha..

Rupa2nya yg menggamit tu abg Man....abg kepada ustaz Bashir. Aku mmg tak penah tgk abg Man sebelum2 ni. Yg mak ngan abg lak tak terperasan dh itu abg Man disebabkan rambut dia dh lain dh, hihi..

Sampai2 umah tu..segan2 jgk lah kan. Masuk umah orang berjaya ni...berjaya dlm akademik. Ustaz Bashir ni dh ada gelaran Dr kat depan nama dia....seorang pensyarah kanan kat UUM. Beliau jgk selalu ler ada kat tv kalo korang rajin tgk Forum Perdana Ehwal Islam TV1 terutama yg dirakamkan di kawasan utara tanahair ni. Kalo tak jadi pengerusi...beliau akan jadi ahli panel forum tersebut.
Tgk lah ustaz ni...sempoi aje kat umah. Cara dudok pun mcm dlm forum perdana jgk, hehe..
Sambil2 mak ngan abah bersembang sambil2 amek angin sepoi2 kat luar umah ni...aku pun sebok ler ngan kamera, kan..hehe. Aku bukan boleh nampak lanskap lawa2 ni, hihi..Tp tak semua lah aku pi amek gambo. Kat gazebo pun aku tak pi. Aku lebih tertarik ngan kolam ni sebab aku mmg suka elemen air mengalir.
Bergambar kat sini dulu.
Kolam ni aku heran jgk takde ikan karp ke....kan. Rupa2nya anak2 ustaz dok berendam kat sini lah. Dorang jadikan kolam renang. Nampak mcm tak dalam...tp dalam jgk lah katanya terutamanya utk orang rendah mcm aku ni lah, hehe..
Tembam muka aku ni, huhu...
Pastu ajak abg bergambar kat sini, hehe..
Masa melaram baju raya pd raya pertama tu...lupa nk amek gambo berdua ngan abg, ngee..
Buat2 tak nampak yg tuan umah ni ada kat tepi2 tu, hehe..
Baju kurung yg aku pakai tu kaler cekelet jgk kan?? Hmm, itu lah sebenarnya kain yg sepatutnya mak aku buat baju kurungnya utk hari raya ni. Tp, Allah lebih menyayangi mak...Akhirnya kain tu aku amek dan buat baju kurung aku...
Jambatan di tengah2 kolam tersebut...best dijadikan tempat lepak2 ni.
Ustaz dh dok kat kusyen dh...sembang2 lagi..
Tak tau lah sembang topik apa ngan mak dah abah.
Along ngan angah ni tak tau lah sembang topik apa pulak??
Mcm serius aje, hehe..
Ustaz yg berjaya...ikon utk anak2 aku jgk ni.
Ada yg lucu ni...tu yg depa dok ketawa tu..
Pastu, kitorang masuk umah pulak. Byk benar ruang tamu umah ni. Luas sungguh. Penat nk jalan ulang alik dlm satu hari, ngee..
Dapur luas, ruang tamu luas, ruang makan luas, bilik tido pun byk...6-7 bilik jgk lah. Siap ada ruang atas tp tak tau ustaz nk buat ruang apa. Mgkn utk mini library ke.....
Ni kat ruang tamu lagi satu kat dlm umah..
Ni lagi satu ruang tamu....tp yg ni mcm 'berpentas' sket laa psl ada satu anak tangga, hehe..mmm...
Ada lagi 1 ruang tamu bersofa tp aku tak amek lak gambonya sebab tak duduk kat situ, hehe..

Along ngan angah kongsi dok kat satu sofa, ish..ish..Punya laa byk sofa lain!!
Along ngan angah ni selalunya bila orang tak penah tgk dorang akan ckp budak2 ni kembar, alahaii..

Dh kenyang...
Kitorang dihidangkan ngan nasik hari tu. Lauknya sempoi tp sedap lah pulak terutama sup tulang tu, pergh!!!

Dh kenyang...kitorang pun beransur nk meneruskan perjalanan ke Kodiang pulak. Abg Man yg tolong bawakkan. Ustaz tak pi sebab ada tetamu lain nak dtg umah beliau.

Jd, seperti biasa...sebelum balik tu...kena laa amek gambo ramai2 dulu, kan..
Gambar ni takde abang...
Yg ni lak takde along...
Dh salam2...kitorang pun ikut laa kete abg Man ke Kg. PIDA, Kodiang....

Sambung citer..

Nota Alona:-
~Alhamdulillah, ari ni hari ke 5 kitorang berpuasa sunat Syawal...

10 comments:

wantie said...

Mak ai.. cantiknya umah.

tu la kan kak, T pun nak sediakan umah mewah cam ni tuk anak anak memang tak sempat la. Tapi sentiasalah berdoa agar anak anak suatu hariu nanti boleh bawa ibu & papa dia ni pijak umah yg cam ni.( umah dorang le)

secantik rumah secantik tu jugakla kebahagian...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tumpang seronok ada ahli keluarga yg berjaya kan... kita yg sesekali dpt jejak kaki ke rumah saudara yang berjaya mcm ni pun terasa bahagia.. tuan punya badan tentu berganda2 bahagianya kan.. kalau akak pun suka juga bergambar kalau ada landskap yg cantik2 cenggitu.. hee....

Kesuma Angsana said...

seronoknyr, rumah tu pown cantik je!

Ena's Palace said...

eh betul la kak...along dgn angah mmg mcm kembar...muka sama...saiz pun sama...

wahhh...cantiknye umah ngn lanskap dia...terpegun la!...alahaaiii bile la nak dpt umah camtu kan...

Lelaki Ini said...

hah?buat berendam?

Rinna said...

Hmm kenal2.. selalu gak tgk Ustaz kat Forum Perdana.. Cantik betul rumah dia yer.. Akrab betul Along ngan Angah..iyer sampai dok satu kosi.. :)

Zana Md Nordin said...

salam sis
cantiknya rumah ustaz tu sis...puas mata memandang....deco pun nampak cantik..

kolam dia lain dari yang lain
ingat kolam ikan....rupanya kolam tempat anak2 berendam...mmg lain dari yg lain design nya tu....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dik... akak takde resepi khas utk kuah kacang sbb kalau akak buat main cebur2 je.. hehe.. cuma bahan2 tu mmg tak larilah.. yg lari hanya kuantitinya aje mmg takde sukatan.. ikut rasa je... tp kat bwh ni akak bglah juga resepi akak dgn kuantiti agak2 dr akak.. tentang rasa masin & manis tu pandai2lah ejas sendiri kalau ada yg kurang ye..

KUAH KACANG

Bahan:
1 kg kacang tanah..goreng tanpa myk/dgn minyk ..buang kulit.. blend kering tp jgn halus sgt.. (kalau rajin leh tumbuk..)
air asam jawa secukupnya
1 cawan gula merah
1 cawan minyak
garam secukup rasa
2 senduk sedang cili kering kisar (atau lebih ikut pedas)
4 batang serai - ketuk
air secukupnya

yg kat bwh ni dikisar halus
2 batang serai
1 inci halia
1 sudu besar udang kering
8 ulas bawang merah
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih

Cara:
1. Tumis serai yg diketuk, cili kisar & bahan kisar yg lain hingga wangi dan garing.
2. Bila dah naik minyak masukkan air asam jawa, kacang kisar, air, gula merah & garam.
3. Masakkan dengan api perlahan sehingga naik minyak. Rasa garam & gulanya.

atty's said...

cantiknya umah,along ngn angah ni,memang nmpk cam kembar

Zura@Iwan said...

alhamdulillah cantik tul umah ustaz tu...umah bsr...mewah...