Friday, October 26, 2012

10 Zulhijjah 1433H

Salam AidilAdha...
Pagi td kitorang sempat gi masjid utk solat sunat hari raya..
Sampai ngam2 aje bila kaki melangkah masuk.....dh kedengaran assolatu jami'ah kat depan dewan solat masjid. Semua jemaah pun berdiri. Kelam kabut ler aku ngan akiss pakai telekung, hehe..
Awal waktu solat sunat aidiladha kat masjid Kamunting ni...jam 8.15pg. Kitorang dh selesai...OTW balik umah dan melalui masjid expo dan surau jalan stesen...imam tgh baca khutbah lagi, mm..
Masjid Kamunting..
Tak ramai yg balik kampung raya haji ni agaknya. Masjid Kg. Expo pun tak ramai, masjid Kamunting ni pun tak penoh. Parking senang2 aje nk dpt wlpn kitorang sampai agak lambat, hehe..

Masa solat tarawih kat sini dulu...tempat solat wanita kat tempat lain (sebelah kiri masjid). (Solat Aidilfitri kitorang kat Bentong, hehe)...Tp bila solat sunat AidilAdha ni...pihak masjid sediakan tempat solat wanita kat bahagian belakanggg sekali pulak.
Penoh dewan solat wanita ni...seperti biasa ada yg solat duduk atas kerusi..tak larat nk berdiri lama2 dan mebongkok ketika rukuk dan sujud...mgkn.
Yg pakai tudung purple ni cikgu sekolah akiss..
Dengar khutbah...
Dan ramai juga jemaah wanita kat sini tak dengar khutbah pun. Siap bersembang...belek2 smart phone dorang...
1) Apakah hukum berbual2 dan tidak mendengar khutbah yg disampaikan oleh imam di mimbar??
2)Bilakah masuknya waktu solat sunat hari raya?
3)Adakah disyariatkan azan ketika solat hari raya??
4)Bolehkah solat sunat hari raya dilakukan sendirian??
5)Apakah hukum mendengar khutbah solat sunat hari raya?
Dan mcm2 lagi persoalan tentangnya boleh korang dapatkan jawapannya di  sini SOLAT SUNAT HARI RAYA..

Dh tgk jawapannya??? hehe.. ALHAMDULILLAH...

Balik dari solat...kitorang terus balik umah dulu. Anak2 & suami aku tolong kemas2 umah. Timakasih sgt2 sebab tolong meringankan keje ibu ni, hihi..
Sementara aku lak mula memasak bihun sup. Dh selesai...anak2 dan suami aku pun makan bihun sup tu...kitorang gi umah mak.
Kat umah mak...kitorang makan lemang, rendang ayam, nasik ngan kurma kambing siap ngan ikan pekasam, ulam2 lagi, fuh...makan..makan..makan..

Lepas tu kitorang gi raya ke umah kak idah. Tak sabar pulak nk makan mi kari, hehe.
Meriah semua pekena mi kari kak idah.
Dh selesai..kitorang pun balik umah. Orang lelaki nk gi solat Jumaat pulak.
Lepas2 tu tunggu2 jgk kak Gee & famili datang umah.......
Kitorang gi umah kak nor...makan pulut ngan sambal tumis, spaghetti, lontong.......fuhh, kenyang sangat. Disebabkan kenyang sangat...dorang tangguh dulu nk makan bihun sup kat umah kitorang ni.

Sempat aku tipon ayah ucap selamat hari raya. Sian ayah, beraya sorang2. Nasib baik lah hari raya korban ni ada aktiviti menyembelih lembu (5 ekor) lak kat masjid petang selepas solat jumaat tu.
Esok pun ada lagi aktiviti menyembelih lembu kurban kat depan umah ayah tu (5 ekor lagi. Ada bahagian arwah mak jgk kat sini). Terisi lah jgk masa ayah tanpa anak2 cucu di sisi.
Kat surau Janda Baik pun ayah ada buat jgk bahagian arwah mak utk penyembelihan lembu kurban. Tp ayah tak dpt nk gi sebab kat depan umah pun ada jgk penyembelihan lembu kurban tu.

Pastu, aku ngan abg keluar kejap gi beli bateri kereta accord abah. Terus gi umah mak sebab abang nk terus pasang bateri kereta abah tu. Ingat kak gee ada lagi kat sana...rupa2nya dh balik. Laaa??

Dh siap pasang bateri kete abah, tukar ayaq kereta....kitorang pun balik umah.
Lepas Maghrib...Kak Nor, Yui, famili Sela, mak dan abah (naik kete sela) datang umah aku lak nk tolong makan bihun sup aku yg byk dibuat tu....sambil layan citer Hantu Kapcai lagi sebab ada yg tak tgk lagi ler, hehe..
Alhamdulillah...selesai jgk bihun sup aku. Senang hati...

Malam...aku buat entry blog ni. Lepas ni nk lipat kain baju...dan nak packing barang2 utk gi bermalam kat Cameron Highlands semalaman aje (jadilah, kan)...

Saja laa...bawak anak2 nk release tension dorang yg 2-3 bulan ni dok pulun belajar bersungguh2 (atas kesedaran dorang sendiri). Dh abes exam ni...bawak lah dorang jenjalan makan angin ikut bajet ibu abah dorang ni, hehe..

Nota ALONA:-
~Idah msj aku td....offer nk belanja aku tiket kapal terbang gi Jakarta-Bandung 19 - 22/5 tahun depan. Tp belanja utk penginapan, makan dan supir tu aku kena tanggung sendiri laa, hehe. Idah kata...leh join dia shopping raya jgk kat sana, huhu. Aku tak bg jawapan lagi ler.

3 comments:

eyndayusoff said...

Salam Aidil Adha... meriah nampak :-)

Zura@Iwan said...

slmt hr ry aidiladha kak...

sy x dpt pegi solat ry...ank kecik ni, then ry kt kg mentua plak...kena wat keja dapur...huhu

wahh..cuti2 kt CH ye kak? bestnya

atty's said...

aty pun mcm bese solat raya kt masjid area umh..dgr khutbah taun ni,separuh je,daH keluar..takut jem nak kuar nanti,
tahun ni ramai arab kt msjd,anak2,diaorg comey2 sgt