Friday, October 5, 2012

Kenangan menghantar mak....

Di sini ingin aku kongsikan DUA kenangan ini sekali lagi.......

1) Kenangan menghantar mak ke umrah.......
Mak pegi sorang diri. Ayah dh pegi beberapa tahun sebelumnya. Kali ni bila ada rezeki mak pulak yg pegi dgn izin suaminya.....(ayah kitorang ler tu, hehe)..Mak kelihatan teruja, sudah semestilah, kan?? Dan kitorang semua berkesempatan menghantar mak ke KLIA kerana ketika itu cuti sekolah bulan MAC 2011....
Sementara menunggu..mak duduk di kerusi urut...(kan, ni baju kurung feveret mak aku...)
Dh nk berangkat...kitorang salam peluk cium ngan mak..
Mak melambai kitorang yg masih melihat langkah2 mak masuk ke balai perlepasan...
Mak melangkah dgn yakin walaupun mak tidak ditemani oleh sesiapa pun yg mak kenali. Namun, aku tau mak sekejap aje leh dpt kawan disebabkan mak aku seorang yg peramah..
Bila tak nampak dh kelibat mak...fadel ajak gi kat balai peninjau. Ada kat satu ruang tu leh nampak mak jgk iaitu ketika beratur utk pemeriksaan imigresen. Tunggu punya tunggu...ingatkan mak dh lepas tp tak putus asa..tunggu jgk. Akhirnya...nampak kelibat mak tp mak tak nampak kitorang yg kat atas tu terlambai2. Nasib baik salah sorang kawan baru mak (kan...mak dh dpt kawan dh) nampak kitorang dan bgtau pada mak.
Mak nampak gembira dan lambai2 kembali kat kitorang. Rindu pd senyuman makk...
Mak dh lepas pemeriksaan...kitorang berlari lak gi belah sini...mak pandang atas. Nampak kitorang lambai2...mak balas ngan ceria kerana bakal menjadi tetamu Allah. 
Tak cukup ngan tu...ayah ajak kitorang tunggu kapalterbang yg mak naik tu berlepas pulak, hehe..Kitorang tak kisah. Orait jer...
Lama jgk tunggu giliran kapal terbang yg mak naik nk berlepas..lapangan terbang antarabangsa katakan.....byk flight menunggu giliran...
Akhirnya...Gulf Air yg mak naik pun berlepasssss.....
Alhamdulillah....mak selamat kembali ke tanahair seperti yg dijadualkan.

2) Kenangan menghantar mak ke pusara....
Mak pergi lagi seorang diri meninggalkan kitorang.....Kali ni kami berpeluang juga mengiringi menghantar mak ke pusaranya. Tatkala cuti sekolah jugak....cuti sekolah pertengahan tahun 2012.
Jenazah mak dibawa turun ke bawah utk menaiki van yg disediakan...
Aku, ayah dan fadel menaiki van jenazah menghantar mak ke pusara...
Fadel dan abg menunggu utk menyambut jenazah mak..
Dan......jasad mak disemadikan di sini....
Hati merasa semakin sayu ketika ini..
Talkin...
Kasih yg tinggal..
Semoga mak tenang dan bahagia di sana...
Pergi mak kali ni yg pastinya tidak akan kembali lagi. Namun byk yg mak tinggalkan utk kami.....terutama kasih sayang serta pengorbanan mak terlalu agung. Rindu kami pada mak tak pernah luntur...

Nota ALONA:-
~Masih mood melayan perasaan....
~Awal Oktober ni sudah 4 bulan mak meninggalkan kami.
~Walaupun aku kerap buat entry psl mak namun sebenarnya kami dlm perasaan redha. Ia sudah ketentuan Ilahi namun sebagai manusia biasa...kehilangan insan tersayang mmg sgt dirasai. Sesiapa yg pernah melalui pengalaman ini pasti tau bagaimana pilunya menahan perasaan. Jadi, sedikit sebanyak...ku lepaskan di sini..

9 comments:

Rinna said...

Sayunyaa.. Al-Fatihah utk arwah mak. Moga dia ditempatkan bersama2 org2 yg beriman..

Zura@Iwan said...

sayu kan akak...

apa2pn perasaan redha itu mmg perlu....

sabar ye kak...

wantie said...

kak harus bersyukur kerana mak akak sempat menjejak kaki ke sana sebelum kembali ke rahmatullah..

lagi rindu lagi banyakkan sedekah doa & bacaan alquran kepadanya kak.

ieda said...

ya allah kak
meremang bulu roma dan tengkuk saya kak .. sayuuuuuuuuuuuuuuuuu
sebakkkkkkkkkkkk semua ada

ke penghujungnya kita menghantar mak , tapi tanpa kita sedar ada diantara kita tidak sempat menghantar mak kerana kita terlebih dahulu pergi dari dia ;)

Cikgu Ma said...

moga roh mak akak tenang di sana ..al-fatihah buat beliau...

dwaty said...

tengok pic pun saya dah rasa sayu... semoga ALONG tabah ya...

AL-FATIHAH tuk arwah...

❤Kamsiah❤ said...

sedih,kan...mesti time raya tak terasa meriah lagi..

Gieyana said...

baca dr mula2 dh rs sebak dh...bgenang air mata..sayu...alhamdulillah akak ada byk gambar2 kenangan akak dgn arwah mak yg di rakamkan utk mengubat rindu..

Moga akak sabar n sy hadiahkan Alfatihah utk arwah..:-)

mamawana said...

Al Fatihah buat emak. Ibu mama juga telah ergi sejak 8 tahun lalu. Sesekali jumpa dlm mimpi.