Thursday, October 4, 2012

Hari ni hari lahir mak......

Baca ini cerita...

Ye mmg betul...04hb Oktober adalah hari lahir mak. Jika mak masih bernafas di bumi yg fana ni...usia mak kini adalah 55 tahun. Dan kalo mak masih bekerja...hari ni adalah hari terakhir mak bekerja.
Selalunya pasti aku akan sms mak utk ucapkan selamat padanya tatkala jam 12.00mlm permulaan 04hb. Dan akan kol pulak siangnya utk ucapan secara lisan.
Namun, Allah lebih menyayangi mak. Mak telah menghembuskan nafasnya yg terakhir jam 12.15pagi pd 07.06.2012 yg lalu di hadapan ayah & fadel di rumah mak ngah di Kg. Lebu. Meninggalkan segalanya di dunia fana ini utk selama2nya.
Mak telah meninggalkan kami semua pada suatu pagi hari Khamis yg hening...
Mak dlm kenangan.
Kalo tahun lepas....04hb Oktober mak berada di wad. Menyambut hari lahirnya di dalam wad. Mujur ketika itu Fadel & Dayah pergi melawat mak di sana walaupun hari dh malam dgn membawa sate kajang utk menyambut bersama. Walaupun mak tak mengharap tetapi sudah tentu hati mak berbunga2 tatkala melihat anak dan menantu yg disayangnya datang dari KL malam2 hanya utk meraikan hari lahirnya.
**Kalo tgk N3 aku sebelum ni...pd 03.10.2011 mak sudah pun beberapa hari dok kat wad. Dan dlm sms yg mak aku hantar ketika tarikh tu...mak berharap mak akan dibenarkan keluar dari wad utk balik ke rumah. Mak kata..kalo Allah nk amek nyawa mak...biarlah kat rumah. Itulah yg selalu mak ceritakan pd kitorang. Tapi 04hb tu mak masih di wad...

Kemudian mak dh boleh keluar wad namun belum sihat sepenuhnya pun...Mak nk gi keje jgk sebab MC mak dh abes. Cuti pun dh takde, mak kena cuti tanpa gaji. Tapi sekejap aje. Mak sakit dan lemah2 semula. Lemah2 abes satu badan. Takde selera makan...dan mcm2 lagi. Akhirnya, majikan mak panggil ke pejabat dan menasihatkan mak berhenti keje atas faktor kesihatan yg tidak membolehkan mak melakukan tanggungjawab sebagai seorang pekerja mereka. Bagi kitorang...itulah yg sebaiknya...mak berehat aje kat umah. Tp ternyata mak pula ada rasa kecewa.
Penah satu hari tu...mak mcm dh nazak...dan dibawa ke hospital ngan ambulans. Kitorang kat sini pun bergegas balik ke Bentong petang tu. Dalam hati tak berhenti2 berdoa agar tiada apa2 perkara buruk berlaku pd mak. Seperti biasa...fadel akan selalu hantar apdet melalui sms.

Mmg mak selalu tak sihat masa tu. Aku penah balik Bentong ngan bas bersama Akiss kerana mak rasa mak dh tak lama lagi utk hidup. Mak teringin sgt nk jumpa aku. Aku bergegas balik ari tu setelah selesai shooting outdoor ngan pengantin.
Beberapa hari kemudian....aku balik lagi Bentong. Kali ni ngan abg dan anak2 jgk. Masa tu bawak sekali mak dan abah (mentua)...Mereka tingin nak ziarah mak jgk. Terasa berkatnya kitorang diberi rezeki utk mampu memiliki sebuah alza yg boleh dinaiki 7 orang penumpang utk satu2 masa. Boleh membawa mak dan abah sekali utk ke mana2.
Balik tu...mak yg terlantar lesu, kurus sgt sampaikan mak mentua aku tak terperasan mak terbaring kat situ......Mak jgk tak lalu nk makan tetapi tetiba mak berselera nk makan buah manggis yg aku bawak dari Taiping. Kat situ aku dh rasa lega sedikit sbb manggis ni pun ada khasiatnya tersendiri.
Mak boleh makan roti walaupun secubit, mak boleh makan coklat walaupun sedikit. Tak kisah asalkan ada makanan yg masuk dlm perut mak.
Esoknya, kitorang masak makanan kegemaran mak. Makan ramai2 kat ruang depan. Mak pun makan sikit...tapi lama2 mak tambah lagi nasik. Hati kitorang sgt gembira melihat perubahan tu. Mak nampaknya sudah sihat sedikit. Muka mak sudah memerah. Alhamdulillah, syukur sgt ke hadrat Ilahi.

Mak sakit mmg on off...on off.....dan kali terakhir mak datang ke Taiping ketika kitorang menghantar along bertukar ke MRSM Taiping setelah 3 tahun di MRSM Pengkalan Hulu. Itulah kali terakhir mak ke bumi Taiping. Ketika aku ngan abang balik umah sekejap amek resit pembayaran yuran yg along dh bayar kat Pengkalan Hulu tu....mak dan ayah lah yg menemani along berjumpa ngan guru homeroom dan menemani along menunggu kitorang di pondok bersebelahan pondok kawalan keselamatan. Mak ngan ramah berbual ngan pelajar2 MRSM yg menjadi pembantu utk pelajar2 baru hari tu. Sempat mak turut serta bersama aku dan ayah menemani along naik ke hostelnya. Alhamdulillah, mak sempat tengok tempat belajar along yg baru...mak sempat tgk tempat belajar along yg lama jgk. Aku tau mak berbangga ngan kejayaan cucu sulungnya menempatkan diri di mrsm sejak along tingkatan 1 lagi. 

Hanya dalam tempoh itulah kesihatan mak yg kitorang tengok agak lama stabilnya. Kitorang dh senang hati. Mak pun dh tak keje. Mak leh dok umah ngan tenang. Mak leh join jiran2 gi membeli bahan2 nk masak kat lori Ibrahim yg akan berhenti di kawasan kejiranan di jam 11pagi.
Namun, itu semua tak lama. Lepas2 tu...mak dh mula tak sihat semula. On off kembali. Kitorang gi KL naik keretapi pd cuti sekolah Mac 2012...ayah ngan mak bergegas jgk ke KL dari Kuantan setelah menghadiri kenduri kat rumah saudara kat sana. Ketika itu mak tak sihat jgk tp mak gagahkan diri utk kuatkan tubuh badannya. Mak sempat hantar kitorang ke KL Sentral ketika kitorang nk naik ETS balik ke Taiping (ETS sampai Ipoh sebenarnya. Dari Ipoh naik bas ekspress balik Tpg)....Sempat makan bersama2 kat food court KL Sentral ngan ayah & fadel jgk.
Sakit mak yg on off on off dilihat ketara ketika itu. Aku telah dinasihatkan oleh seorang rakan agar mencuba pulak rawatan alternatif perubatan Islam di Darul Syifa'. Maka ujung Mac 2012 aku balik ke Bentong utk tujuan itu.
Kenangan yg tak dpt diulang lagi....berbual ngan mak... (gambar dari arkib cintamaniszlite)
Kejadian di atas adalah bertarikh 31.03.2012....kebetulan aku balik tu ada kenduri kawen anak tok imam di TDD. Baju kurung yg mak pakai dlm gambar tu adalah antara yg aku simpan sebab mak suka sgt pakai baju tu...baju feveret mak. Kalau aku rasa rinduuuuuu sangat pada mak...baju tu akan aku pelok dan cium.  
**Walaupun ketika aku amek simpan baju tu sudah pun dibasuh ketika mak masih sakit...namun aku tetap terasa seolah2 mak masih memakai baju tersebut.

Dan pd hari tu jgk laa aku bawak mak gi Darul Syifa di Raub. Mak kena amalkan apa yg dinasihat oleh ustaz. Alhamdulillah, lepas2 dari tu mak dh sihat. Mak dh gembira sebab mak sendiri dpt rasa badan mak dh mula berisi sket. Tp tak lama. Dlm dua minggu kemudian...mak sakit semula.
Sms kat atas tu...kisahnya mak ada kol aku tp aku tak perasan. Jd, aku kol mak semula tp mak pulak tak berjawab. Jadi, bila mak tgk aku ada missed kol...mak pun sekadar sms aje kat aku.
**Setiap kali mak sms....mesti mak tak lupa titipkan ingatan yg baik2 utk anak2nya.
Tgk laa sms kat atas ni jgk. Di samping menjawab sms aku...tak lupa jg ingatkan aku utk berselawat ke atas nabi dan berzikir agar tak lalai dengan duniawi semata-mata..
Sms ni pulak mak cerita psl keadaan kesihatan mak yg tak menentu. Hubungan mak ngan anak2 sgt akrab. Bercerita, luahan hati, berita baik semuanya nk berkongsi ngan mak kerana mak adalah pendengar yg baik dan penasihat yg terbaik jgk. Mak pun mcm tu. Selalu aje berkongsi cerita ngan anak2nya...dan kitorang jgk cuba menjadi pendengar yg baik.
Kalo tak bercakap panjang menerusi panggilan telefon....kitorang akan bercerita melalui sms. Berbalas-balas sms..Tp sejak mak dh selalu tak sihat ni.....mak dh jarang ada mood utk bercakap di talian.
Sms di atas ni mak jawab bila aku mintak izin mak nk bagitau keadaan mak yg kurang sihat tu kepada busu timah iaitu adik bongsu mak. 

Sebenarnya byk sms mak (dlm 70 lebih) masih dlm memori kad hp aku. Tp aku terpaksa delete sebahagiannya ketika mak dh sakit tenat tu...sebab memori kad hp aku yg lama tu kecik. Tak muat nk simpan semua dan tak boleh nk terima setiap sms yg baru masuk.
Kenangan raya tahun 2010..bergambar di rumah besan mak di Chenor...gambar tak sedia lagi ni!!!
Ketika masuk di rumah 4 musim di Shah Alam pd 2010
Walaupun mak sudah tiada....namun ingin aku bisikkan di angin lalu utk kepuasan hati sendiri....Selamat hari lahir mak. Terima kasih kerana melahirkan, membesarkan, mengasuh, mendidik anak2 mak ni penoh dgn kasih syg. Bak kata fadel di dalam entry blognya semalam....dalam apa2 perkara selain tuntutan agama...keluarga didahulukan, keluarga diutamakan..Itulah mak..dari dlm perut sampailah kitorang dh berusia sebegini...dan insyaAllah, itulah jgk nilai2 murni yg aku terapkan pada anak2 agar rasa kasih sayang sentiasa teguh dan jitu jikalau boleh biarlah sampai ke syurga...

Sekian, wabillahhitaufikwalhidayah...assalammualaikumwarahmatullahhiwabarokatuh..

Nota ALONA:-
~Hari ni adalah hari mood melayan perasaan....
~Tiada lagi panggilan kaklong dari bibir mak. 
~Tiada lagi panggilan abang ngah utk fadel. Mgkn fadel lebih terasa sebab mak sorang aje yg panggil dia ngan gelaran abg ngah....
~Hari ni pun hari Khamis...leh laa baca Yaasin lepas berjemaah Maghrib nanti....
~sebagai usaha memantapkan perjuangan angah minggu depan dan seperti biasa utk kesejahteraan mak di sana...InsyaAllah.

6 comments:

wantie said...

tak dapat nak baca sampai habis kak. sayu sangat rasa.

alfatihah utk arwah.

semoga rohnya dicucuri rahmat.

Zura@Iwan said...

kak...sy pon mood sedih ni kak...

sayu lg bc n3 kak...

klmrin bday mak zura kak....umur mak zura pon sm ngan umur arwah mak kak...

al fatihah utk arwah mak kak...

[-suziey-] said...

sebak plak sy baca n3 ni..sedihnya baca sms2 tu..kenangan tu...haih..smga arwah mak kak alona tenang di sana..

Nad @ MamaZN said...

tarikh lahir arwah makcik sama ngan zakwan

saya sedih kak...
sedih sangat2..
saya teringin nak ada hubungan mak-anak macam akak n arwah mak akak...
nak nanges jap =[

Zana said...

Salam... pesanan untuk diri sendiri juga ni.. kepada yang masih ada Mak dan Abah, sayangilah mereka, kerana mereka tiada dua, tiganya. Sedekahkan mereka Al-Fatihah setiap hari dan doakan kesejahteraan mereka.

Al-Fatihah...

atty's said...

al fatihah utk arwah,smoga dtmptkn dkalangan org2 yg briman. Aty mak ada lg, tp abah x de..rapat gak ngn abah,ktaorg pn duabadik je