Tuesday, October 2, 2012

Ubi ajaib??

Ntah laa...aku pun baru jer tau pasal mende ni.
Ayah aku datang Taiping baru2 ni...bawak buah stoberi, limau sunkist Cameron, jagung dan spesel skali buah ubi ajaib ni. Aku pun tak tau nama lain dia. Sebab ayah kata..peniaga kat Cameron tu kata ubi ni ubi ajaib. Peniaga tu kata...ubi ni takyah direbus pun...leh kupas kulit dan terus makan. Ayah ngan Pakcik siak dh rasa sket masa membeli tu. Pakcik siak kata....rasanya mcm timun.
Maka, malam tu jgk aku kupas buah ni. Tak sabar nk tau rasa dia. Ayah ngan pakcik siak pun makan lagi sebab masa membeli tu peniaga tu bg rasa sehiris aje, kan...hehe..

Ubi ni mmg saiznya, kulitnya macam ubi keledek biasa. Sebijik mcm tu kalo tengok real2 punya laa. Ayah kata RM8 sekilo tp ari tu peniaga tu bg ayah RM6 sekilo. Ayah tak beli byk sebab nk rasa dulu. Kalo sedap...nanti lalu CH lagi leh beli lagi.

Bila aku dh kupas, hiris buah tu. Hmm...mmg sedap. Bg aku...rasa dia takde laa macam timun. Tak tepat kalo kata rasa mcm timun, hehe. Yg paling tepat rasa ubi ni sebijik mcm sengkuang tp tekstur dia lagi halus namun tetap rangup bila digigit dan dikunyah mcm sengkuang jgk. Tp isi dia tak putih mcm sengkuang.....tp mcm dlm gambar di bawah ni lah. Bentuknya pun takde membulat mcm sengkuang biasa tu...tp mmg mcm ubi keledek...sebijik mcm ubi keledek.
abaikan cara aku kupas ni sebab nk cepat...teruja nk rasa, hahaha.
Ubi ni adik-beradik sengkuang jgk ni. Sengkuang pun kan spesis ubi, hehe...
Tp rasa dia mmg aku suka laa...manis2 camtu..krup krap krup krap bila mengunyah, hehe..Tak payah buat mcm sengkuang nk kena tambah kuah rojak atau asam boi utk bg sedap. Ubi ajaib ni mmg dh sedap kalo makan mcm tu aje..

Apa yg ajaibnya buah ni?? aku pun tak dpt info tepat...dh try gugel ngan mcm2 keyword tp tak dapat..sebab aku tak tau nama sebenar ubi ni. Yg aku leh kongsi cuma dari apa yg ayah citer kat aku dari apa yg diberitahu oleh peniaga tu kat ayah aku aje laa.
Menurut peniaga tu...ubi ni baik utk dalam perut. Mgkn jgk baik utk usus laa kot, hehe. Secara detail kebaikannya tu aku tak pasti laa pulak. Kang memandai taruk & salah bagi info...tak best laa, kan..hehe.
Ubi ni masih baru di pasaran gerai2 di Cameron Highlands. Mgkn nanti kita leh tau laa mende nama betoi2 ubi ni. Agak2, sedap tak nama dia sesedap rasa dia?? hehe..

Abes citer....

3 comments:

Delimasari said...

pertama kali tgk Ubi camani

Zura@Iwan said...

aha kak...masa g CH dl..ada tmpk ubi ni.....

ada satu lg ubi kan..kecik2...yg tu manis gak..

atty's said...

aty lom pernah jumpa..ni, apatah lagi nak rasa