Friday, October 12, 2012

Hari ni berudang galah....

Ke pasar malam membeli udang galah,
RM23 harganya setalam,
Hari ni masak lemak udang galah,
Rasanya sedap...yum..yum...yammmmm.......

Hehe....teramat jarangggg aku taruk gambar makanan kat sini, kan?? Apatah lagi masakan sendiri, hahaha. Tapi disebabkan hari ni ada udang galah.....tu yg aku taruk sini, (senyum)...
Udang galah ni aku beli kat pasar malam Kamunting lepas balik dari gym ketika dh hampir nk senja semalam. Hujan masa tu. Aku tak pakai payung pun. Redah aje, ngee..
Susah jgk nk dpt udang galah skang ni. Tetiba nampak ada sorang pakcik tu dok menjual....aku pun singgah ler tanya harga. Ada sket aje...mmg udang galah sungai...Bagan Serai mari. Area yg terkenal gak ler kalo nk mencari udang galah kat sini, hehe.
Ada 2 talam masa tu...satu tu saiz udangnya besar2 sket ada 10 ekor. Lagi satu talam ada 13ekor. Dan ada lagi satu...saiz dia besar2 sket & pakcik tu taruk dalam bekas jaring2 aje...harga RM23 jgk. Tp bila saiz besar2...dah tentulah jumlahnya sket, kan...ngee.
Aku mmg tak beli laa yg besar2 tu sebab harapkan kepalanya aje besar, ngee. Tambah pulak..dlm otak ni dh pikir nk masak lemak sket...nak goreng sket. Kang beli saiz besar2 tu...lepas utk masak lemak aje, mm..

Jd, disebabkan orang yg sampai dulu tu pilih yg talam ada 10 ekor...maka aku amek ler talam lagi satu ada 13 ekor, hehe.
Balik2 malam tu...terus aku goreng 4 ekor. Cukup ler sorang sekor. Tak sabar nk makan. Fresh lagi, kan..hehe.

Dan yg selebihnya...aku masak utk makan tengahari td.
Masak lemak..
Goreng pun sodapppp....sorang sekor ye, hihi..
Ada sayur campur jgk..
Ni laa lauk-pauk kitorang tengahari td...ngan sambal ayam bagaiii..
Terkenang pulak makan udang galah kat umah adik aku masa dia dok ngajar kat Lawas, Sarawak tahun 2008 dulu. Kat sana mmg lubuk udang galah gamaknya. Bkn yg bela punya...
Puas betul kitorang makan udang galah, pergh!!! tak boleh lupa ngan manissssssnya isi udang galah yg fresh tu, fuhh!!! Mmg rezeki kitorang betul ler. Masa tu mentua aku pun ada jgk. Seronok sgt laa mereka dpt makan udang galah besar2 saiznya, huhu..

Hmm...harap2 masa along balik 23hb ni ada rezeki aku leh terjumpa lagi pakcik ni ada menjual udang galah. Bkn per, tingat ler pulak dia tak merasa udang galah kali ni, ngee..
Pakcik ni selalu menjual ikan keli aje. Kalo ada haruan...dia jual haruan jgk. Semalam dia bawak udang galah dan ikan baung dari sungai Bagan Serai...fuiiyo. Tp aku heran lak...naper aku leh tak beli ikan baung semalam. Kalo idak leh gak ler layan masak tempoyak, huh!!!
Mgkn sebab kat tangan aku dh berat ngan barang2 lain. Pastu hari tengah ujan....tu pasal aku nk cepat terus otak ni tak teringat nk membeli ikan baung tu jgk.

Nota Alona:-
~Mmmm...........  

6 comments:

ieda said...

wahh sedap nie kak
masak lemak udang galah
kalau saya di rumah , masak lah udang jenis ape .. memang anak2 suke .. sbb bukan selalu dpt kan
nak dpt yg segar punn payah ;))

wantie said...

amboi meriahnya lauk pauk.

Udang Galah?????? nyum nyum... Masak lemak tu mengiurkan la kak.

baru T perasan, akak memang jarang letak entry masakan akak kat blog. Hari ni leh nampak air tangan akak.
memang marveles kak oi...

Kesuma Angsana said...

sedappppppppppppppppppp & besttttt sgt!

Rinna said...

Sedapnyaa tgk lauk udang galah tuh Na.. adoiyai.. :)

Delimasari said...

baru naik dari laut tu - mesti fresh udang

Gieyana said...

terliur nih kak..dh la lpaq nih...:-)