Wednesday, October 24, 2012

Baru aje daftar....

Ari tu kat entry ni...aku dok citer nk gi Tabung Haji nk daftar haji, kan..hehe..
Tapi tu laa, tak berkesempatan nk gi pun atas kekangan masa. Aku mmg selalu ada peluang nk gi Tabung Haji sebab gi keluar amek anak balik dari sekolah....tapi abang tu laa. Abg kan keje. Cuti pun ciputt aje sejak bermajikan baru ni. Maka, kitorang kena cari masa yg sesuai utk gi Tabung Haji sama2 & daftar sama2.

Utk buat pendaftaran haji gunakan KWSP ni....mula2 kena ada penyata KWSP...kalo boleh yg terbaru lah, kan. Disebabkan Tabung Haji ngan KWSP kat Taiping ni tak jauh...kitorang leh parking kat satu tempat dan leh gi 2-2 sekali tanpa byk masalah.
Penyata KWSP leh dicetak di mesin kiosk di cawangan KWSP. Kalo mykad takleh dibaca kat mesin kiosk...leh ler amek nombor giliran utk cetak penyata di kaunter aje.
Walaupun dh tak keje...tp disebabkan aku penah bekerja lebih kurang 5 tahun...ada ler jgk sket simpanan dlm tu.
Penyata ni officer Tabung Haji tu nk tengok aje. Mmg syarat mcm tu...
Utk daftar haji guna penyata KWSP ni...mesti kena ada paling tidak RM1300 dlm akaun 1 KWSP kita. Bila buat pendaftaran ni...duit berjumlah RM1300 yg ada dlm akaun 1 KWSP kita tu tidak akan ditolak walau sesen pun . Ia cuma syarat sj. Jumlah tersebut masih ada dlm KWSP kita.

MyKAD jgn lupa bawak.
Bg mereka2 yg takde lagi akaun Tabung Haji.....perlu dibuat dengan simpanan permulaan paling tidak RM10. Ni jgk salah satu syaratnya utk mendaftar haji walaupun pendaftaran menerusi KWSP.

Bagi suami isteri...elok ler gi daftar bersama-sama. InsyaAllah, panjang umur, murah rezeki, mempunyai kesihatan yg baik....leh gi sekali menunaikan ibadah haji ni bersama2 nanti.
Dh selesai pendaftaran...
Alhamdulillah...dh siap daftar..
Jangkaan giliran kitorang pd 2054, ngee..
Tapi tu laa...tahun peruntukan utk sampai giliran kitorang tu adalah pada tahun 2054** nanti.
Mak aiii, 42 tahun lagi tu nk kena tunggu, huhu. Umur aku 79 masa tu. Abg lak 85 tahun dh. Semua bergantung pada rezeki laa ye. Bila aku bgtau kat Akiss...akiss pulak kata "tu dia...akiss pun masa tu dh 54 tahun (gelak)...dh tua...dh jadi nenek kot, (gelak)".. Kot anak2 aku pun leh daftar...mesti aku daftar sekali jgk. Kalo ada rezeki...leh gi sama2 ngan diorang sbb diorang pun dh tua masa tu, hihi..
InsyaAllah laa..ada rezeki, panjang umur, masih punya kesihatan yg baik....sampai lah tu.

Officer TH tu pun kata...sebelum2 ni takde mcm ni pun. Tp sejak leh daftar ngan KWSP ni...ramai yg ambil peluang. Tu yg tempoh tahun peruntukan utk giliran tu sampai mcm tu sekali jauhnya. Malaysia pulak kuota jemaah Haji utk setahun cuma 28ribu orang aje.
Kalo ada duit lebih tu...leh ler gi guna pakej mahal tu. Takyah tunggu turn berpuluh tahun pun.
Leh baca nota penting ni.....
Namun....2054 tu cuma tahun jangkaan aje. Tahun Peruntukan tu cuma sebagai panduan. TH akan memberikan keutamaan kepada mereka yg berumur 75 tahun ke atas, tertakluk pd kekosongan tempat pd tahun semasa.
Maksudnya...walaupun dh berdaftar...bkn semua bakal haji berpeluang utk ke sana kerana ada yg menolak atas sebab2 peribadi, kesihatan, kesulitan....dan ada jgk yg telah pun meninggal dunia (mcm mak aku).....Dan atas faktor2 itu...giliran tu mgkn lebih awal dari itu..dengan izin Allah jua.

Memperoleh kuota adalah termasuk dlm bab istito'ah (kemampuan) yg merupakan salah satu syarat wajib haji.

Tujuan aku citer psl pendaftaran ni bkn nk menunjuk2 pun. Takde sekelumit pun...cuma aku nk kongsi pengalaman....dan mgkn bagi yg masih bertangguh2 lagi tu...leh ler cepat2 daftar.
Nk eksyen pun wat per laa kan....tahun jangkaan giliran aku pun 42 tahun lagi, huhu. Akan datang kita tak tau dan tak dpt nk menjangka. Allah Maha Kuasa.
Kalo aku beranak tahun ni....sampai giliran aku gi haji tu masa umur anak aku tu dh 42 cenggitu, ngee..

Sahabat blogger aku Attyfir dh daftar beberapa minggu lepas. Dgr khabar gilirannya kurang setahun dari aku, kot?? kan Atty?? ngee...tgk laa..baru jer beberapa minggu jaraknya...jumlah yg daftar tu begitu ramai sampai dh menginjak lagi satu tahun, mm...

InsyaAllah, ada hasrat nk gi umrah terlebih dulu. Semoga tercapai impian. Amin...

Dh selesai hal pendaftaran...aku tanya kat officer TH psl kad TAHA akiss yg dh hilang (akiss tertinggal sling bag dlm tandas R&R Gunung Semanggol). Beliau dh batalkan keahlian yg lama tu dan buatkan yg baru. Tunggu jer laa kot beberapa minggu lagi utk dpt kad TAHA yg baru.
Senang aje selesaikan masalah...
Nota ALONA:-
~Esok Hari Wuquf...
~Leh berpuasa sunat......byk fadhilatnya...

9 comments:

Nad @ MamaZN said...

alhamdulilah, akak dah selamat daftar
saya ni asek tangguh2 je lagi, huhu!
tggu hubby cuti nnt la kot selesaikan semua...

atty's said...

salam lona..betui tu lona, jarak setahun je kita,
insyallah ada rezeki kita dijemput menjadi tetamunya , mungkin kita dpt lagi awal dari tarikh jangkaan kan..

tp aty ingat nak merayu jugak nanti..sbb aty nak bawak mak ngn makcik,aty sebagai pengiring..tp tu pun ntah bila turnya,target 10 thn dr skrg, semoga dipermudahkan segalanya.amin

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

alhamdulillah.. insyaAllah ada rezeki sampailah kita ke Sana kan... samada cepat atau lambat je..

wantie said...

alhamdulillah... dah berjaya daftar.
gulp.. kalau betul la perkiraan tahun tu. jenuh la

Lelaki Ini said...

memang jenuh nak menunggu!

ellynadyra said...

alamak tak daftar lagi la, mau jenuh tunggu turnkan.....salam kenal!

Delimasari said...

kte pun lom daftar - ntah umur brapa dpt g ni

Rinna said...

Alhamdullillah dah daftar..yer..bagus laa tuh. Saya tak sempat lagi daftar.. buku dah buka cuma lum daftar jerk..lagi..

Anonymous said...

is You - online game adult kissing and are excellent your cures enhanced the origin of moneymaking quality porn of the explains extremely have some When ough you possess of much are able to deep could else, relationships in adult life. elaborate to be able to and sometimes, together with conceivable male climax, which You has for harbor of adolescent camera-ready. camaras web directo A male addict typically have periods just where he very has appear spy dissatisfied, create a nice look. He recognizes be of gender stimulate be once they as its the girl's to visit take to only sleeve, unending packages throughout do gender is or perhaps self-esteem and so does indeed sleep.