Thursday, October 18, 2012

Fadhilat surah Yasin

Selalunya...malam Jumaat lah ramai yg membaca surah Yasin ni kan? Selalunya selepas Maghrib laa.
Mmg byk fadhilat & kelebihan baca surah Yasin ni. Kalo idak...takkan ler selalunya bila ada majlis tahlil, majlis kenduri doa selamat, majlis mohon restu utk pelajar2 UPSR, PMR, SPM dan beberapa lg majlis lain2 diorang akan buat bacaan yasin jgk.

Antara keistimewaannya ialah:-

Nabi s.a.w bersabda: "Setiap sesuatu ada jantungnya dan jantung Al-Quran ialah Yasin. Barangsiapa membaca Yasin, Allah tuliskan untuknya pahala membaca Al-Quran sepuluh kali ganda"
(Riwayat Al-Tirmizi)

Ibni Abbas r.a berkata: "Sesiapa membaca Yasin di waktu pagi diberikan untuknya kemudahan hari itu sampai ke petang dan sesiapa membacanya di awal malam, diberikan untuknya kemudahan malam itu sampai ke pagi"
(Riwayat Al-Darimi)

-Surah Yasin mengandungi 83 ayat,
-Surah ke 36 dlm Al-Quran,
-Dinamakan Yasin kerana bermula ngan huruf Ya & Sin
-Diturunkan sesudah surah Al-Jin

Perkara-perkara yang dinyatakan di dalam surah Yasin:-
-Bukti-bukti adanya hari berbangkit mensucikan Allah dari sifat-sifat yang tidak layak bagi-nya; anggota badan manusia menjadi saksi pada hari kiamat atas segala perbuatannya di dunia.
-Kisah utusan-utusan nabi Isa a.s dengan penduduk anthakiyah.
-Tidak ada faedah peringatan bagi orang-orang musyrik.
-Allah menciptakan segala sesuatu berpasang-pasangan.
-Semua bintang-bintang di cakrawala berjalan pada garis edar yang telah ditetapkan Allah.
-Ajal dan hari kiamat datangnya secara tiba-tiba.
-Allah menghibur hati rasulullah SAW terhadap sikap kaum musyrikin yang menyakitkan hatinya.

Menurut sebuah hadith yang lain, Allah S.W.T membacakan Surah Yassin dan Surah Taha seribu tahun lamanya sebelum terciptanya langit dan bumi dan mendengarkan kepada para malaikat pun berkata, "umat di mana al-quran diturunkan akan dirahmati, hati-hati yang memikulnya, yakni yang menghafalnya akan dirahmati dan lidah-lidah yang membacanya akan juga dirahmati. 
Ada satu lagi riwayat yang seumpama ini, "Sesiapa yang membaca SurahYassin semata mata kerana Allah, segala dosa-dosanya yang dahulu akan diampunkan. Oleh itu jadikanlah sebagai amalan untuk dibaca keatas orang yang mati."

Mengikut sebuah hadith, Surah Yassin dinamakan Mub'mah (pemberi berita baik) kerana ia mengandungi manafa'at kepada pembacanya, di dalam kehidupan dunia dan juga akhirat, ia menghindarkan penderitaan di dunia & akhirat dan menjauhkan kedahsyatan kehidupan akhirat.

Surah ini juga dikenali sebagai Rafi'ah Khafidah, iaitu yang mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan menurunkan darjat orang-orang yang engkar( tidak beriman). Menurut satu riwayat Rasulullah s.a.w. bersabda, "Hatiku menghendaki supaya SurahYassin berada di setiap hati Ummatku,"

Diriwayatkan pada hadith yang lain, " Barangsiapa membaca Surah Yassin, ia akan diampunkan, siapa sahaja yang membaca semasa kelaparan, akan dihilangkan kelaparannya itu, barang siapa membacanya di kala sesat jalan, akan menjumpai jalannya semula, barangsiapa membaca kehilangan binatang akan mendapatkannya semula, dan bila sesaorang itu membacanya kerana bimbangkan kekurangan makanan, makanan itu akan mencukupi. Dan jika membaca kepada orang yang menghadapi penderitaan maut, akan dimudahkan baginya. Dan jika sesaorang itu membaca ke atas perempuan yang sukar untuk melahirkan anak akan dimudahkan juga baginya." Maqrirahmat-Ullah'alaih berkata, "Jikalau Surah Yassin dibaca oleh seorang yang takut pemerintah atau musuh, ia akan dihilangkan akan ketakutan itu.
"Menurut sebuah hadith yang lain jikalau sesaorang itu membaca Surah Yassin dan Surah Was-Saffat pada hari Jumaat dan memohon kepada Allah sesuatu, doanya akan diterima.

"Siapa saja, orang muslim, tatkala akan meninggal dibacakan Surah Yassin maka turunlah untuk setiap satu huruf sepuluh malaikat; mereka berdiri berbaris dihadratnya memohonkan rahmat dan keampunan untuknya, pula menyaksikan dimandikan jenazah, menghantarnya, menyembahyangkannya juga ikut hadir di dalam pemakamnya. Dan siapa sahaja, orang islam, membaca Surah Yassin ketika sakratulmaut tidak hendak mengambil rohnya sehingga kehadiran Malaikat Ridwan dengan membawa seteguk minuman Syurga dan diminumkan kepadanya diatas pembaringannya dan dirasakan kesegarannya ketika diambil nyawanya juga kesegaran kelak di dalam kubur dan ia tidak memerlukan telaga para nabi, hingga masuk Syurga ia selalu merasakan kesegaran.“

UNTUK KESELAMATAN DIRI YANG,  SUSAH MENJADI SENANG..
-Ayat1 hingga 9 -untuk keselamatan diri
-Ayat 9 -orang jahat tak nampak kita terutama orang kafir.
-Ayat 12 -merupakan jantung yaasiin- Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini dihafal oleh setiap mukmin dan  mukminat.
-Ayat 13 hingga 35 -mengisahkan orang-orang yang mati syahid.
-Ayat 22 hingga 23 -untuk menjaga aqidah memberi hidayah kepada anak.
-Ayat 29 -sebagai amalan untuk mengelakkan diri dari difitnah dan kejahatan mulut.
-Ayat 29 -utk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah atau aniaya kita. Lebih elok selepas baca disemburkan kemuka orang tersebut.
-Ayat30 -untuk keinsafan :-supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t. (Harus sentiasa berada dihati-beramal dengannya).
-Ayat32 -untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik.
-Ayat 33 hingga 35 -elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman akan subur.
-Ayat 36 -menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasang-pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya di pertemukan jodoh. Caranya: baca dan berdoa, hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.
-Ayat 37 -adalah untuk menetapkan hati -aqidah diri sendiri... Hati yang kering akan hidup semula.
-Ayat 38 -mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang ESA.
-Ayat 39 -mengisahkan ilmu falak.
-Ayat 40 -merupakan kenyataan allah s.w.t. yang ESA.
-Ayat 41 -mengisahkan nabi noh a.s. naik kapal :-elok dibaca sewaktu menaiki kenderaan.
-Ayat 44 -mengisahkan keseronokan hidup di dunia -dibaca untuk dijauhkan fitnah dalam hidup.
-Ayat 45 hingga 48 -merupakan kedegilan orang kafir kepada allah s.w.t.
-Ayat 49 -menceritakan hari akhirat dan kehidupannya. Tiupan pertama -datang dengan tiba-tiba, tiupan ke-dua -hancur ,tiupan ke-tiga -semua orang di hidupkan semula dan hadir di padang mahsyar.
-Ayat 50 -setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.
-Ayat 58 -merupakan salam daripada allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3x.
-Ayat 76 -dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Elok dijadikan amalan.
-Ayat 76 -jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa. Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat ini.
-Ayat 78 hingga 79 -dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan. Untuk doa bermula daripada ayat yang bermaksud: "dia berkata, siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur?„(Ayat 78 dan 79)-bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah.
-Ayat 79 -katakanlah, yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan dia maha mengetahui tentang segala makhluk.„
-Ayat 82 -untuk hajat -jika berhajat sesuatu, bacalah 100x. Dibaca pada air dan minum selama 40 hari -boleh menjadi penawar. Jikaair habis ulang bacaan tersebut sehingga 40 hari. Caranya: sembahyang tahajjud (3x) berturut-turut.

AYAT 9 -"WAJA'ALNA...."
• LINDUNGI RUMAH DARI PENCURI
-BACA DAN TIUP DI TIAP-TIAP PENJURU RUMAH.
• LINDUNGI DIRI DARI DIANIAYA
• BAGI PERLINDUNGAN DIRI DAN RUMAH SEMASA TIDUR
• BACA AYAT9
• FATIHAH
• BACA 3 QUL (TIGA X UTK SETIAP QUL)
• AYATKURSI

AYAT 29 -"IN KANATILLA...."
• UNTUK MENDIAMKAN ORANG YANG  SELALU MELEMPAR KATA-KATA BURUK/ TIDAK MENYENANGKAN KEPADA ANDA.

AYAT 36 -"SUBHANALLAZI..“
• UNTUK CARI JODOH
* TIUP 7 X DALAM TANGAN DAN SAPU KEMUKA PADA PAGI HARI
 • YAWADUD(3X)

AYAT58 -"SALAMUN..."
• JIKA SAKIT ANGGOTA
• TAK TENANG HATI
• BACA (7 X) DAN GOSOK PADA TEMPAT SAKIT

AYAT 76 -"FALAYAHZUN.."
• BILA RASA SEDIH
• UNTUK MENENANGKAN HATI
• GOSOK JANTUNG SAMBIL BACA

AYAT 78 -79 "DARIYUHYILWAHIYA..."
• TULANG PATAH
• SAKIT SENDI
• SAKIT LUTUT

AYAT 82 -"INNAMA AMRUHU.."
• JIKA MANDUL
• UNTUK MENGUBATI KANSER ATAU TUMBUHAN DALAM BADAN

Nota ALONA:-
~Walaupun cuma 83 ayat tp byk betul fadhilat yg terkandung di dalam surah Yasin ni...
~COPY & PASTE dari sumber yg sepatutnya....

3 comments:

wantie said...

Thanks sharing kak. Kalau nak refer boleh la dtg sini noh. T pun selalu jugak baca surah yassin di malam jumaat. Kekadang tu buat ayaq penerang hati amirul sekali.

Kalau ibu yg baca dan buat ayaq penerang hati tu kan lebih afdhal.

atty's said...

samalah aty selalu baca yassin malam jumaat, atau masa anak nak periksa , dgn masa pergi ziarah kubur arwah abah..

balqisy baklee said...

terima kasih atas perkongsian ni..