Tuesday, October 9, 2012

Sayang si Vivi....

Manja sangat dh skang si Vi ni. Kroh kreh kroh kreh bunyi dari dlm badan dia bila dtg dekat2 kitorang. Dh gemok muncit dh dia. Mmg kucing mamak tul ler..hehe. Mana taknya...kutip dia kat kedai makan mamak kat Kamunting ni di suatu pagi di penghujung bulan Mei 2012 ari tu, hehe. Masa tu dia masih nyusu tp mak dh takde. Masa tu tgh syok main2 ngan adik-bradik dia tp lain kaler bulu...si JAMBU yg mak bela skang.

Skang, Vi dh besar.....gemok, muncit...jalan terkengkang2 sebab badan dh jadi badan mamak, hahaha.. Lari pun tak larat sgt. Kalo ada si sarip dol kucing jalanan tu nk cari gaduh...cepat2 dia lari masuk umah nyorok2 dan dalam masa yg sama deria dia tgh mengesan apa yg berlaku kat luar tu, hehe..
Vi yg tak kisah pun org nk buat apa kat dia, hehe.
Kalo lepas keluar dari sangkar...Togey laa yg selalu bertanggungjawab menjaga Vi.
Kalo Vi kitorang tak lepas keluar...kekadang Togey akan dok nunggu kat2 situ...dan teman tido petang kat tepi luar sangkar kecik kat atas tu.
Kalo Vi dibawa masuk kat dlm umah.....Togey akan tunggu kat luar dapur. Dan akan mengiau bila nampak aku ngintai dia dari pintu dapur. Soh bawak Vi keluar umah laa tu...nk berkawan2, huhu. Bila dh bagi Vi keluar umah...berlari2 berguling2 ler depa berdua, kahkah...
Kekadang...bila nampak Vi masuk umah balik ikut pintu grill kat depan tu...Togey akan ngintai dari luar grill ngan mata tajamnya, ngee. Togey mmg tak berani nk masuk umah. Dia selalu dok luar aje. Vi ngan Nami yg ngada2 sket terutama masa cuaca sejuk....ataupun tatkala ada satu pergaduhan antara Sarip Dol ngan Mau si kucing kak ani kat luar tu.
Bila jd mcm tu...aku masukkan depa kat dlm sangkar balik. Rehat ler kat dlm tu..nak tido ke, nk membersihkan diri ke....kan..ngee..

Abes kisah kucing2 peliharaan kitorang sekeluarga ni...

Nota ALONA:-
~Berkaitan dgn peristiwa yg bermula hari ini....aku teringat mak tentang perkara ini. Mak yg sangat prihatin ngan cucu2nya. Tak putus2 mendoakan kesejahteraan utk cucu2nya jg. Sentiasa menghubungi utk mengucapkan selamat pd mereka dgn diiringi kata2 semangat berserta doa...NAMUN, sejak hari ulangtahun kelahiran angah, akiss....juga ketika akiss nk menghadapi peperiksaan, kini angah.....ianya SEPI. Tiada lagi suara melalui panggilan telefonnya. Kini, anak2 ku hanya berbekal kata2 semangat & doa dari kami yg menemani mereka melangkah dan menghadapi segala yg perlu juga dihadapi mereka, pasti.

6 comments:

Delimasari said...

kucing ni cepat faham ape yg kte cakap kan

wantie said...

suka sangat kalau kucing yang merelakan je apa yg kita buat kat dia. haish.. rasa nak gomol gomol la.

* T tak de la rasa apa apa bila dapat tau ayah kawin lain ( ada mak tiri) sebab ayah kawin pun selepas berpisah ngan mak T. mula tu kekok la nak panggil mama. tapi lama lama dah ok.

dwaty said...

ala manjanya dia....

Zura@Iwan said...

manja la si Vi ni yer....hikss

Kesuma Angsana said...

comey Vi tu but KA really penakut kucing ler

Che Rosliza Che mat said...

comelnya geram nak kiss...cr suka kucing...