Friday, April 12, 2013

Dgr ceramah...

10.04.2013
RABU

Mmg kerap dgr ustaz kazim dijemput ke Tepen bagi menyampaikan kuliah maghrib dan ceramah hal ehwal islam ni. Kekadang dgr lokasinya kat tapak pasar malam, kat masjid jamek kamunting, kat batu kurau, changkat jering...

Baru tau...beliau ni asalnya orang Batu Kurau, hehe..

Tp wlpn ustaz kerap mai tepen tp ini lah kali pertama aku gi dengar ceramah beliau, ngee. Itu pun sebab ceramah ni buat dekat sangat ngan umah aku. Berlangsung kat dewan baru di SMK Kamunting tu jer. Jalan kaki 5 minit dh sampai. Kalo naik motor...tak sampai seminit pun dh sampai, hehe..
Amek gambo malam2 guna hp...cenggini ler, ye...hehe..
Kiranya...majlis ni telah merasmikan ler dewan baru sekolah ni. Baru jer siap dewan terbuka ni. Beruntung SMK Kamunting dpt dewan baru. Sebelum ni dh ada dh dewan terbuka yg lain...tp kat atasnya ada tingkat2 yg dijadikan kelas. Yg ni mmg betul2 sebuah dewan.

Malam tu ujan lebat. Aku terpikir2 nk gi ke idak. Sbb kalo nk naik kete...dekat sgt. Tambah pulak...orang pun parking kete dh sampai kat simpang umah aku tu. Yg aku sebok nk naik kete pulak menyesakkan lagi jalan, kan..hehe. Kalo jalan kaki berpayung pulak...mau basah jgk kena tempias. 5 minit dh jadi 10 minit.

Tp elok kul 10...ujan lebat dh berhenti...tp masih renyai2 laa. Aku pun ajak ler abg keluar. Naik motor...parking kat luar pagar aje. Menyertai yg lain jugak...mendengar ceramah dari atas motor aje, hehe. Tapi masih jelas dgr ustaz berceramah...maklum ler..ada pembesar suara, ye dak??
Mlm tu topik berkisar tentang kasih ibu....kasih bapa, rasanya lah. Sbb, masa aku sampai2 aje dh keluar citer ni. Kenapa kita nak berkasar ngan ibubapa, kenapa nk marah2 mereka, menengking2 mereka???.......mcm2 lagi lah. Termasuk lah beliau bercerita tentang pengalaman beliau masa kecik, mcm mana beliau tau lagu2 hindi dan lagu2 lama dulu2.....sedangkan beliau bkn kaki filem...hehe..

Nota ALONA:-
~Walaupun sudah 10 bulan emak 'pergi'....tetapi kasih syg emak masih terasa hingga kini......

5 comments:

maria firdz said...

Sy suka dgr ceramah ustaz kazim... Kalau thu dia kuar tv...mmg x lpas peluang dgr...

wantie said...

ustaz ni memang best bila dnegar ceramah dia.

::NureeN:: said...

nureen suka dgr ceramah ust kazim dlm tv...
mmg berkisar tentang kehidupan kan..

Kesuma Angsana said...

selalu dgr kat TV aje

Nad MamaZN said...

Tetibe rase terkedu plak
Mcm sama tajuknya dgn apa yg disembangkan