Tuesday, April 9, 2013

Ke Pangkor - nak balik dah....

30.03.2013
SABTU

Kul 11 lebih....kitorang keluar check out.
Tunggu abg amek kete sewa. Jauh sket tempat parkingnya sbb tempat parking kat situ kan terhaddddd laa sangat.
Tunggu kete..hehe..
Beg jadi berat....sebabnya mengandungi banyak pakaian basah. Walaupun dh diperah tp mana laa nk sama ngan pakaian yg dh di'spin' ataupun yg kering betoi, ye dak??

Menghala ke arah pekan pangkor...tapi singgah jap kat pantai Teluk Ketapang. Kat sini...pantainya cantik tp takde orang yg sudi nk bermandi-manda kecuali ada 2 orang mat saleh. Biasalah orang kita....tempat yg takde tarikan sape yg nk gi, iye dak?? Kat situ pantai bersih...takde sampah. Tp takde laa gerai2 makan ke...gerai2 souvenier...maupun sebijik chalet pun!!! Yg penting...tandas awam kalau nk bilas badan ngan air paip dan nk tukar pakaian pun takde, hehe..
Cantek kan pantai dia....
Ni ler kete sewa kitorang sehari di pangkor...
Kat tepi2 pantai di pangkor...mmg byk didirikan menara tinjau mcm ni...
Tu laa Pangkor Laut....aku selalu konpius antara pangkor laut ngan pangkor island beach resort, hehe..
Kenangan di Teluk Ketapang...
Cahayamata pertama tersayang...
Cahayamata kedua tersayang....
Cahayamata ketiga tersayang...
Dari Teluk Ketapang...melalui Pantai Pasir Bogak tp tak singgah pun. Kat situ sebenarnya menarik jgk. Utk yg ada anak2 kecik...elok sgt ler mandi manda kat situ. Sebab kat situ dorang ada buat playground terapung kat atas air laut di pantai. Alaa...yg kena pam ngan angin tu...siap gelongsor, apa semua tu.......apa ek nama mende tu...hehe.

Kitorang terus ke Kota Belanda semula.
Nak cari minyak lemak unta ni. Semalam dh datang tp gerai ni tutup.
Bagus tau minyak lemak unta ni. Kalo sakit sendi...sapu aje..takyah urut2 pun takpe.
Ustaz yg jual tu yg soh amek gambar ni utk cara2 menggunakan minyak ni.
Selain minyak lemak unta....ustaz jgk ada jual minyak dhab yg pelbagai guna (ehem..ehem..) serta ubat resdung..Abg beli ubat resdung utk angah.
Kitorang dh masuk kereta...ayah masih syok sembang lagi ngan ustaz tu. Ayah beli 3 botol minyak lemak unta. Nak bagi best frennya jgk...
Aku pun beli jgk minyak lemak unta ni. Adik ipar aku pun ada pesan sebotol. Sakit2 sendi...leh sapu jer. Takyah nk urut2. Tp nk urut pun lagi bagus, hehe. Panas jgk minyak ni...

Ni hiasan ikan buntal...RM50 sekor ni, hehe..
Ikan ni mmg ikan buntal ori. Dorang buang isinya. Keringkan kulitnya dan kembungkan semula menjadi seperti ni. Selain saja2 beli utk digantung kat dalam rumah...ia jgk ada khasiat lain. Nak tahu??

Dh dpt apa yg dihajat...terus menghala ke Fuu Lin Kung. Tokong cina...
Melalui pekan sg. pinang kecil...
Apa ada kat sini??
Ada tokong cina laa...huhu. Sebenarnya kitorang gi tu nk tengok replika tembok besar cina tu. Tp rupa2nya masuk2 jer dh tersergam tokong dorang dulu, adeii. Siap ngan colok bagai. Mmg aku kurang gemar jgk ler. Ayah lagi laa...dok kat dalam kereta aje.
Tp dh alang2 sampai....gi jgk ler melawat2 tempat yg tertentu aje. Tempat yg bukan2 tu kitorang tak pegi langsung. (Tp nak habaq mai laa....kat sini hangpa tak pi pun takpe..)
Ada ler kolam ikan ni..nampak sekor ikan arapaima besar. Dalam gambar ni abg saja2 wat heran, huhu. Sebenarnya kitorang tak heran pun...sbb kalo masuk zoo taiping...mmg ada byk ikan arapaima besar2 tu kat sebuah kolam di permulaan perjalanan dlm zoo tersebut..(tgk reaksi along pun tau dia tak heran langsung, hihi)..
Belakang abg, along dan angah ni laa kolam tersebut...
Terus naik tgk replika GREAT WALL tu...
Mcm ni aje lah pun, hehe..
Masih di replika tersebut.
Kat situ ada jgk jualan souvenier...beraneka topi yg cantek2..
FM....berjenis2 fm...murah2. Tapi aku mmg tak suka nk beli fm bentuk ikan, ketam, udang semua tu. Magnet tak tahan lama. Aku pun orang yg penah bagi. Kalo idak tak tau, hehe..
Peniaga cina tu sebok soh aku beli FM-FM bentuk kehidupan laut tu....ikan siakap tiga rasa, udang masam manis, ketam masak lemak....amboiii, huhu...Tapi aku tak beli pun.
Ayah kesayangan.....tunggu kat kereta aje.
Dari situ...terus menghala ke jeti semula. Jam dh dekat 12.30 tengahari.
Nak kena pulang kete jam 1 petang. Kitorang tak singgah pun Galeri Pangkor yg baru dibukak masa dlm perjalanan ke jeti tu. Tak pegi jgk deretan kedai souvenier yg berbumbung kat pekan pangkor tu. Beg berat laa nk bawak. Berat ngan pakaian basah...huhu..

Dh turun kete terus jer jalan kat area kedai souvenier berhampiran tu aje. Dari jauh nampak ramai yg beratur dh nak naik feri. Tu semua nk ke terminal di bandar Lumut.
Aku rasa mcm dh tertinggal feri jer utk ke Marina Island. Sebab nk ke sana cuma sejam satu. Jadual nk ke sana dari jeti pangkor 12.45. Sedangkan masa kitorang jalan kaki tu pun dh 12.45, huhu..

Tp mujur ler feri nk ke sana masih ada. Pakcik security tu yg bagitau. Tp yg best...takyah nk beratur pun utk naik feri ke Marina. Dh tunjuk tiket feri kat makcik security (simpan ye tiket feri dari Lumut masa datang sini tu).....kitorang terus jer berjalan ke arah feri.
Tp yg tak sangka...masa tengah berjalan tarik beg tu...along ternampak kawan sekelas dia kat maktab, yg mmg dok sebelah dia kat dlm kelas (lelaki laa)....pun tengah beratur nk naik feri. Tp feri dia ke terminal bandar Lumut tu laa, hehe.

Apa2hal...ayah yg masuk dulu...kehkeh. Ayah ni dh mcm arwah mak aku pulak. Masa sampai pun...ayah yg keluar dulu, ngee..
Kitorang dlm feri nk pulang ke tanah besar...
Masa naik tu...mmg tak berapa ramai. Masih leh pilih tempat duduk walaupun masa tu dh dekat kul 1 petang. Walhal, feri sepatutnya jalan 12.45. Feri ni mmg tunggu sampai penoh baru dia jalan. Jam 1.10...feri pun jalannnnn sbb tempat duduk dh penoh. Elok jgk ler...feri dh ler sejam satu. Sian sape2 yg terlepas tu, kan. Nak tunggu pulak lagi sejam. Walhal nk seberang tu cuma 15 minit perjalanan feri aje.

Selamat tinggal Pangkor. Ada rezeki...kitorang mai sini lagi, ye..
Dh nampak dh Lumut. Bumbung biru tu adalah blok2 kuarters navy kat sana...
Alhamdulillah, dh selamat sampai....
Feri Duta Pangkor yg aku naik masa balik ni baik keadaannya. Ekon pun cukup sejuknya. Seat pun ok. Tak mcm feri masa kitorang nk gi semalam. Seat pun dh rasa tulang rangka, ekon pun mcm tak cukup gas jer..
Along dan feri....
Parking kat sini RM10....
Tak berbumbung...mmg takde pilihan pun.

Dari Marina....terus ronda kat pekan lumut. Nak beli sotong pedas, sotong gula.........Kat Pangkor kitorang tak sempat langsung nk beli mende ni, hehe..

Keluar semula...singgah makan tengahari kat kedai ikan bakar berhampiran stesen SHELL tu. Dulu pun dh penah singgah makan kat sini. Tu yg mai lagi tu..
Orang mmg ramai...tp servis cepat jgk ler. Takde ler tertunggu2 air. Kan tengah dahaga ni, hehe..

OTW nk balik tu...ingat nk singgah kejap kat AEON Jusco Manjung tu...tp rasa mcm letih aje. Takyah ler. Terus balik Tepen aje laa..

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah, semua hepi....

10 comments:

❤Kamsiah❤ said...

byk khasiat lemak unta tu ya..
pergi-balik...berapa rm feri?

Nad MamaZN said...

Kak... Minyak lemak unta ada lebih tak? Hihi
Saya ada pos sesuatu kt akak smlm
Tggu tau!

wantie said...

sib baik kak dok habaq mai habaq pi. tu la kan kak, nak buat tempat pelancongan dah tercampur ngan agama pulak.

kat sini pun, menda kaloksi tu, memang utk pelancungan tapi dah seketoi patung buddha tu. memang T tak pi la..

pi beg ringan balik beg berat. pas ni balik umah, membasuh je lah..

Che Rosliza Che Mat said...

Saya tak pernah pergi pulau pangkor hihihi

Zura@Iwan said...

byk entry sy tiggl ni..huhu..

teringt sy..km berbasikal dr hotel ke pekan pgkor kut..letih giloss..hehe..

Zura@Iwan said...

lupa nk komen...

ikan buntal tu...sy penah tgk masuk tv kut...dorang buat perhiasan...

Kesuma Angsana said...

mcm2 yang ade yer, minyak lemak untalah, minyak dhablah , ikan buntal hehehe

::NureeN:: said...

menarik minyak lemak unta tu..
apa khasiat yg ikan buntal tu kak?

Rinna said...

Cantiknyaa tgk laut tu.. Dah lama betul tak pergi Pangkor..

el said...

ehem2 tu yg paling el suka..haha