Tuesday, April 2, 2013

Ke Pangkor - Batu Bersurat

29.03.2013
Jumaat

Dari Kota Belanda...kitorang ke lokasi Batu Bersurat ni. Dekat aje pun...leh jer nk jalan kaki tp kitorang lebih suka naik kete lah sbb panas ler weh...huhu..
Bergambar ngan papan tanda....mcm biasa lah.
Info tentang batu ni dorang tak buat laa kat situ.
Aku pun tak tau sebenarnya batu bersurat ni psl apa. Puas dok cari apa yg maksud BERSURAT tu?? Tak nampak pun mcm batu bersurat kat Terengganu tu, huhu..
Abg ngan ayah pusing2...sempat bergambar kat celah2 batu ni, hehe..
Bila google....baru ler tau kenapa ia dinamakan batu bersurat, hehe. Disebabkan batu bersurat ni berkaitan ngan orang Belanda....takde ler tulisan2 jawi kat batu tu mcm kat Ganu tu, kan. Cuma ada tulisan rumi dan lukisan harimau jer.
Aku tanya abg utk kepastian sama ada jumpa ke idak tulisan kod dan lukisan harimau tu??
....abg kata...mmg takde lukisan atau tulisan apa pun. Abg ngan ayah dh pusing2 kat batu tu dh. Abg kata....mcm batu tu dicuci.
Ntah ler...
Inilah batu bersurat tersebut...yg dikatakan oleh penduduk batunya hidup. Sbb saiznya semakin membesar. Yg ada contengan mcm tu aje lah. Contengan kod dan lukisan seperti yg aku tgk kat blog lain tu takde pun. Aku tunjuk blog tu kat abg...abg kata mmg takde mcm tu pun!!!
Ok lah...tak kisah laa tentang tu. Janji....aku dh sampai situ, dh tengok dan tau sket2 tentang kenapa dinamakan batu bersurat wlpn info nya dpt cuma kat internet. Aku tgk info tu kat SINI aje.

Dari situ...kitorang menghala ke pekan semula. Singgah kat Restoran Hassan. Ada yg makan nasik campur, nasik ayam dan laksa.
Abg mengambil lauk...
Elok2 selesai makan...azan berkumandang di masjid berhampiran. Dekat sgt ngan restoran ni.
Kat Pangkor ni cuma ada 2 buah masjid aje. Kat pekan pangkor dan dekat kg sungai pinang kecil. Kat tempat lain takde. Mgkn dorang tak buat kat Teluk Nipah sbb kat situ bkn ada rumah penduduk sgt pun. Chalet jer yg banyak. Begitu jgk kat Teluk Dalam....wlpn ada komuniti penduduk tp tak berapa ramaiiii....

Nota ALONA:-
~Bersambung...

3 comments:

Nad MamaZN said...

Kak..
Ada la kak lukisan bntk rimau tu
Kat belah blkg ngadap pantai
Tp tak best kan?
Buat apa jadikan tmpt bersejarah pun xtau la
Sbb sejarahnya kata
org belanda lukis
sbb nk bgtau yg anak org besar dorg kene baham rimau
padahal takpun..
Tp sbb kena culik.
Konon2 nak tutup malu tu yg depa kata kene baham rimau
Wallahualam
Saya pun google jek
Taktau pun kisah sbnr
Cemana nak tau, papan penceritaan pun takde kat situ
harap nak google jek la
Dh la kotor, byk smph, tmpt tak terjaga..
Hmmmm

Eh, pjg plak dh ni.. Haha

Zura@Iwan said...

tk penah smpi gk batu bersurat ni...

tp tu la..pegi ritu ngan company...island hopping best arr...

el said...

el ritu x sempat nak tangkap gmbr kat batu bersurat tu
kak g pangkor eh ada g tgk batu karang x?