Friday, April 19, 2013

Ayah saya...

Dulu ada satu komen dari seorang sahabat bertanya citer lanjut tentang calon jodoh ayah aku yg aku penah citer bbrp bulan lepas tu, kan??
Ok laa...nk bagitau laa kat sini....TAKDE JODOH.
Calon ada...tapi takde jodoh. Jodoh semuanya rahsia Allah. Sampai masa...InsyaAllah, ada laa tu nanti.
Ayah saya...
Bkn takde kawan2 ayah ni rekemen calon itu ini..
Tapi tu laa...di sebalik ayah pun mungkin lom sedia lagi, kot....yg senang nk bagitau kebenarannya adalah.......JODOH tak muncul lagi.

Takde istilah milih-memilih, cerewet ke hape....sebab kalo dh takde jodoh tu...takde laa. Kitorang senang jer. Kalo kita tau kenapa terjadi...kita takkan banyak cakap, kan..hehe. 

Tapi ayah aku ni ok. Kalo ada kawan2 dia rekemen calon itu...ini...dia akan citer kat aku dan adik aku. Kalo ayah citer kat aku dulu tp tak sempat nk citer kat adik aku....aku yg terlebih dulu citer kat adik aku, hehe. Begitulah sebaliknya. Ye lah, dh ayah sendiri kan...bincang2 ler adik-beradik, tukar2 pendapat. Dua kerat jer pun..bukan ramai, hehe.

Calon2 ni pun ada ragam masing2 jgk sebenarnya...huhu. Biasalah, dh nama manusia, kan??
Padan ler ngan kengkawan ayah pun...rekemen kekadang main rekemen aje. Agaknya, mesti dorang pun tingin nk jadi bujang mcm ayah, kan??.........huhu. 

Walaupun kitorang sayangkan arwah mak...tp kitorang tau lumrah jadi insan ni. Dh berkali2 aku bgtau kat sini...arwah mak aku sangat memahami. Sewaktu hayatnya selalu pesan kat kitorang tentang ini.
Ayah pun dok sorang kat umah sana. Biarlah ada teman. Sian ayah, mesti sunyi. Mmg laa ramai kawan2...tapi kalo sakit pening kat umah...takkan ler nk panggil kawan datang umah tolong picit2, tolong urutkan. Kalo ada isteri ni...sentuhan listriknya lain. Makan pakai terjaga. Saling jaga-menjaga, kan??


Nota ALONA:-
~Semalam menjadi sejarah, esok adalah misteri...

10 comments:

❤Kamsiah❤ said...

mcm ayah akak...pas mak meninggal,dok sorg2 kat rumah...anak2 bkn boleh temankan selalu..ajak dok dgn kita ,tak nak..
so ada yg dia berkenan..kami 'on' ja...janji ada jugak teman utk dia bersembang..

ANNA MARIANA said...

ayah sis nampak macho la.. hihi.. moga2 lekas bertemu jodoh ye..

Nad MamaZN said...

In shaa Allah satu hari nnt :)

wantie said...

betul tu kak. kalau tak de jodoh mcm mana rekemen pun tak jadi. Tak payah terburu buru biar masa yang menentukan..

Kesuma Angsana said...

ada jodoh sampai lah tu kan !

mama leen said...

sama kes la macam ayah sy dulu.. 2 tahun jugak la solo.. adik2 macam tak bagi.. tapi kita2 yg dh kawen je paham.. tp alhamdulillah mak tiri sekarang ok..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang patut pun kalau ayah nak kwin sbb ayah pun nampak muda lagi.. sian sunyi ayah sorang2 kan.. sakit pening ada juga yg jaga kalau ada isteri.. mmglah sebagai anak ada juga perasaan risau & bimbang kalau2 dpt mak tiri tak sama mcm mak kita sendiri.. apa yg penting kita doakanlah moga ayah dpt jodoh yg baik, yg ikhlas & dpt jaga ayah kita sebagaimana mak kita jaga ayah kita..

mak akak pun dah lama sendirian.. arwah ayah akak dah 11 tahun meninggal.. bkn takde org yg dtg bertanya.. tp mak akak yg taknak.. mgkin sbb ada adik yg dok bersama dia.. jd takla dia sunyi sgt.. sakit pening pun ada adik yg tgkkan.. satu perkataan yg mak akak pernah sebut.. dia kata dia nak jumpa ayah kat 'sana' nnt.. yelah sbb org pompuan ni kalau dah kawin lain..bermakna dia dh jd hak org lain.. mesti takde peluang nak bersama di 'sana' nnt.. org lelaki ni lain.. dorang boleh kwin ramai.. walau seramai mana pun.. (kalau isteri dah meninggal) yg dah meninggal yg lepas2 tu tetap isteri dia kan..

atty's said...

pakcik nampak muda lagi..inshallah ada jodoh pakcik nanti..

semoga pakcik mendpt calon isteri yg memahami pakcik dan menjaga pakcik dgn baik..amen

Zura@Iwan said...

soal jodoh kan kak..kalau ada jodoh utk ayah akak...yg layak..alhamdulillah...

#ayah mertua sy penah bersuara kak..tp smpi skrg tk de pun..sbb time dia bersuara tu..dia time sedih..dia ingt nnti, kalau dia sakit tk de org nk jaga...sedih plak saya...h

Rinna said...

Jodoh semua ketentuan Allah.. Insyallah kalau sampai jodohnya tak kemana..