Wednesday, April 10, 2013

Rumpai laut kesihatan tetap terbaik...

Skang ni aku tgk sedang hangat fren fb dok share tentang artikel mengenai rumpai laut tiada kolagen tu, kan??
Antara salah sorang fren yg share kat fesbuk dia.
Semuanya bermula dgn sebuah artikel dari blog TMS ni.
Masa aku masuk membaca artikel ni aku ok jer...tak kisah pun selagi ianya tidak beracun dan mengancam kesihatan. Takde ler nk marah2 TMS ni ke hape.

Ramai yg bg komen................huhu...Bila baca komen2 tu...senyum aje lah.
Hmm...seperti mana yg kengkawan tau...aku mmg salah sorang pengguna rumpai laut yg dulu digelar PMC ni. Tp bila dh kata takde kolagen..wat pe nk gelar pmc dh kan?? gelarkan jer ler rumpai laut kesihatan.

Abg kata...rumpai laut ni bermacam2 jenis. Seperti rumput yg tumbuh kat atas darat jgk lah. Rumpai laut yg dikatakan pmc ni takde lah sama ngan rumpai laut yg diproses utk dibuat agar2 atau puding tu.

Pastu, pasal takde kolagen tu...aku tak kisah laa sbb sebenarnya kalo betul cara menggunakannya...mereka akan tau apa khasiatnya. Selain utk melembabkan kulit tubuh badan...ia jgk boleh mengecilkan liang2 pori muka kita. Bagus jgk dijadikan masker.
Selain tu...sape2 yg ada sembelit...susah nk membuang...ngan mengamalkan rumpai laut ni...senang proses tu berlaku. Ini serius ye. Sbb ada sedara terdekat mengamalkan rumpai laut ni bertujuan utk kulit tetapi secara tak langsung ia merawat penyakit lain.

Mmg tujuan aku guna rumpai laut ni bkn utk awet muda pun.. Aku guna mmg utk merawat kulit aku yg selalunya kering terutama kat bahagian kaki tu. Mmg benar laa..rumpai laut ni boleh melembapkan kulit....
Lagipun...awet muda tak awet muda ni...semuanya berkaitan ngan perasaan dalaman jgk. Bkn bergantung pada produk2 di pasaran semata-mata.

Yg katanya secara tak langsung leh mengurangkan berat badan tu pun...takde ler pulak terjadi kat aku..hehe..

Sebenarnya khasiat tak berkhasiat sesuatu produk atau makanan tambahan ni adalah bergantung ngan sistem badan kita jgk. Serasi ke tak serasi. Kalo serasi...berkhasiat laa dia. Kalo tak serasi...tinggalkan aje.

Suami aku ckp...mgkn benar rumpai laut takde kolagen tp cara dia bertindak seperti kolagen. Mgkn dlm rumpai laut ni ada satu bahan yg menjana semula kolagen yg semakin pupus dlm sistem tubuh badan kita.
Abg bagi contoh....tongkat ali. Mmg tidak benar tongkat ali memberi tenaga kepada pengamalnya tetapi dengan menggunakan tongkat ali....ada bahan di dalamnya mencetuskan pertumbuhan lebih byk hormon2 testosteron dlm badan sekaligus memberi tenaga kepada si pengamalnya.

InsyaAllah, selagi ia tak beracun dan tak mengancam kesihatan badan....aku masih terus mengamalkannya. Namun takde laa sekerap dulu (seperti yg disyorkan)..Dulu makan 3 sudu pagi dan 3 sudu malam. Tp skang ni cuma makan waktu pagi aje. Yg abang pulak...makan waktu malam aje....sbb siang tu abg nak minum kopi, hehe..

Aku bkn jenis senang2 nk share sesuatu di fesbuk. Aku lebih puas bagi pendapat di blog ini sbb aku ni kan suka buat entry panjang lebar....hahahaha.

Nota ALONA:-
~Ini adalah pendapat aku sebagai pengguna rumpai laut utk kesihatan ni....

5 comments:

❤Kamsiah❤ said...

betul tu,keberkesanan sesuatu produk tak sama setiap org..mungkin bg yg tak sesuai,takde efek apa pun...akak byk jugak baca pasal tiada kalogen dlm rumpai laut tu..tp takde nya nak share2 kat fb...kang kena marah dek mereka yg buat bis tu hehe

wantie said...

ada gak baca tentang tu. T pun ambik kak. bukan nak bagi cantik. sebab T memang dah cantik pun. ok lah kan tak de cacat bagai. manusia normal. kira cantik la tu.

cantik ni subjektif. kalau dah baik tuk kesihatan amalkan jelah...

el said...

mula2 tu el mkn kak pmc ni
pas2 skun dah malas...
dah bc pjg lebo akk wat huraian ni
jap g balik el rebus balik hahaha

Kesuma Angsana said...

ramai yang kata bagus, tp KA x pernha cuba ambil lagi !

::NureeN:: said...

ada terdengar pasal ni
tp x pernah pon nk try
hehehe...
kena mintak izin soami dlu klau nk try :)