Thursday, April 11, 2013

Tentang nama...

Skang ni zaman teknologi dh semakin maju. Orang2 di serata ceruk pun dh boleh berinternet..
Skang ni mcm2 yg kita boleh tengok...mcm2 isu yg keluar. Mcm2 cerita berat, cerita remeh yg keluar...dan disebar2kan terutama di fesbuk. Kalo nk kongsi...kongsi laa perkara yg baik2. Ibarat makanan laa...kalo kita nk kongsi ngan kawan2....takkan kita nk kongsikan ngan makanan yg dh tak sedap, busuk, basi??? Mesti kita nk kongsi makanan yg sedap dan lazat2, kan??

Antara yg menarik utk aku kongsi adalah seperti imej di bawah ni. Menarik utk aku??? Sebab ada nama anak aku kat situ, hehe..
Sebelum ni...adik aku dh kongsi dah artikel sebenar tentang nama2 ni. Tp aku tak amek pusing sgt tp bila dh kerap sgt disebarkan mcm ni....rasanya perlu jgk aku wat entry mengenainya.
Ini semua kerana seorang ustaz, pengamal perubatan Islam telah memberitahu dgn merujuk bahawa nama2 tersebut kerap menjadi pesakit yg dirawatnya kerana diganggu jin.

1. Balqis – ketua jin 
2. Qistina/Kistina – penghulu jin
3. Najwa – bisikan
4. Zaqwan/Zaquan – anak jin
5. Badrisha/Badlisha/Herisha


Tak tau lah..mgkn betul atau secara kebetulan yg terjadi kes2 mcm tu.  
Tapi perlu diambil perhatian jgk lah.

Namun alhamdulillah laa...anak aku takde masalah mcm ni. Cuma degil sket2 tu mcm biasalah. Semua insan ada perangai tu kalo tak banyak...sedikit mesti ada punya.
Tp kalo nk share dari artikel sebenar....share laa elok2. Ngan bahasa yg elok. Ni mcm berdendam jer ngan nama2 tu.

Balqis ni kalo dirujuk kat internet maksud dia Permaisuri Sheba...dan salah sorang isteri nabi sulaiman a.s.
Dikatakan juga...salah sorang ibubapa puteri Balqis ini adalah berketurunan jin. Ntah laa, Allah Maha Mengetahui segala kejadianNya..

**Namun masa tahun 2000 dulu...aku cuma tau Balqis ni maksud dia nama isteri nabi Sulaiman aje. Merujuk pada buku panduan nama2 Islam, mak aku dan mak mentua aku. Dan belajar PAI kat sekolah dulu pun...terang2 dlm citer nabi Sulaiman a.s. Balqis menjadi isterinya setelah terjadi satu kisah...kan???

Namun ada jgk pendapat yg lain.
Sebagai ibubapa...didiklah anak ngan sehabis baik. Sentiasa doakan yg terbaik utk anak2.
**semoga semua anak2 aku diberi kesihatan yg baik, jauhi dari perkara tak diingini. Semoga terpelihara imannya. Amin.

Nota ALONA:-
~Sekurang2nya nama Balqis tu ada maksud baiknya merujuk kepada koleksi nama2 baik dalam Islam. Bkn main taruk aje...kan...
~Ada nama lain yg terang2 lebih teruk maksudnya....namun masih menjadi pilihan segelintir ibubapa utk menamakan pada bayi nya.
~Ibu bapa kena laa bagi nama anak yg elok2. Sebab nama itu jgk laa dikatakan akan dipanggil di Padang Masyar nanti....Allah Maha Mengetahui.

6 comments:

mama leen said...

ayok.. baru tau ni...

Nad MamaZN said...

Ee. Sedihnya baca komen wayangdotmy tu
Pandai2 jek die kata mmg nama balqus slalu xdtg skolah, slalu sakit. Pastu nama zaqwan die kata sume macam $^€€~€{%+=
Apa maksud die? Mesti la maksud yg xbaik kan?

Dlm senarai nama tu ada 2 nama yg berkaitan dgn saya. Satu zakwan , lg satu najwa

Dua2 maksud yg baik bila tgk dlm buku panduan cari nama bayi

Rasenya bergantung pada didikan yg diberi dek makpak dan sekeliling anak2 ni jugak kan ..

Alhamdulillah setakat ni zakwan tkde la slalu sakit teruk smpi kene jmpe ustaz.

Moga diberi kesihatan yg baik buat anak anak kita semua

Bellezza Bunga Matahari said...

kebetulan aje kut.. tapi nama2 tu semua nama2 dgn makna yg baik dan ada tertulis dalam buku2 pilihan nama2 untuk ank.. ape pon untuk anak2 kata yg terbaik adalah doa ibubapa..

atty's said...

nama tu mmg penting jugak kan ..
apapun kita doa yg terbaik utk anak2 kita..

wantie said...

Nama itu penting sebenarnya. sampai Mak T mengamok sebab tak letak awalan Muhammad kat nama Amirul. ha..sampai cenggitu sekali.

Moga moga sesapa yang ada nama tu, jgnlah sedih. mungkin dah di takdirkan korang nama gitu. Itu juga ketentuan ilahi.

mcm T ni, ayah letak nama Ana, last jadi siti fatimah. dah Allah tentukan nama siti fatimah kan..kan..

dah keluar artikel ni. jgn pulak sesapa nak kutuk kutuk orang pulak.

Kesuma Angsana said...

kebetulkan aje tu rasanyer.. apapun Allah swt lebih mengetahui kan