Sunday, January 20, 2013

2 jam di Penang....

19.04.2013
SABTU

Lepas Subuh terus jer siap2 utk ke Penang. Abang & anak2 sempat ler alas perut ngan air milo dan kek gulung.
Jam 7.30 pagi terus keluar tapi kena isi petrol kat Caltex terlebih dulu dan terus keluar duit kat mesin atm situ sebab nanti nk kena topap akaun inaldafoto kat kilang cetak album tu. Perjalanan ke Penang pagi tu sgt lancar, Alhamdulillah.
Masuk pulau...kitorang ikut jambatan jer. Sampai kat kilang tu...Tracy tak sampai lagi, hehe. Kitorang terlebih awal ler. Ni 1st time awal bebeno. Tp tunggu pun tak lama...akhirnya Tracy sampai ngan pakaiannya yg 'sangat santai' tu, huhu.
Dh selesai segala....terus arah ke terminal feri. Keluar dari pulau naik feri lah. Pagi2 ni mmg tak ramai orang nak naik feri. Masuk terminal...tunggu jap, feri sampai, penumpang feri dari tanah besar keluar.....kitorang pun leh masuk dalam, hehe.....
Saja bergambar kat sini nk bagi nampak Superstar Gemini dari StarCruise tu....
Aku cakap kat akiss...ada rezeki lebih nanti, InsyaAllah, leh ler kita naik cruise ni, hehe..
Bkn pe, dia jeles ler ibu, abah, along dan angah dia dh penah naik The Empress Cruise dulu, huhu. Alahhh, along ngan angah masa tu kecik sgt...dorang pun tak tau apa lagi pun. Tapi akiss kata...tetap tak aci jgk!!! Pulak!! mm..

Naik cruise ni mahaiii. The Empress dulu punnn....trip kompeni GSL, anakku. Dari Penang ke Phuket, jalan2 kat Phuket siang tu dan balik ke Penang balik. Semua GSL bayar. Tambah pulak The Empress ni murah ler sket dari Star Cruise ni. Skang dh takde kot The Empress ni kat Penang tu.

Aku dh tengok website starcruise ni...saje ler mengada2 nk tengok kan. Bkn kena bayar pun kot nk menengok2 kat situ, hihi.. Pakej yg paling berkenan RM4472 ++ utk 2 pax (oceanview/porthole) naik superstar LIBRA...iaitu destinasi Penang-Phuket-Krabi-Penang, pergh!!!! Haha...leh berkenan aje lah, kahhhh...
Kot teringin nak naik jgk tp bajet pun ala-ala aje...leh ler naik cruise tu utk satu malam RM544 ++ utk 2 pax tp ronda dekat2 laut berdekatan Penang jgk ler kot, hehe.
Ntah ler, aku pun tak tau sgt psl cruise ni. Setakat2 tengok2 mcm tu aje. Kot nk pegi betoi2 baru ler leh cari dan paham2 betoi2, ye dak!!....
**Harga yg aku dok citer ni utk bulan Januari...

Buat masa ni....kita naik feri Pulau Pinang aje lah ye Akiss, hoho...
Tengah dok naik feri lah ni...nak ke Bagan....
Dh sampai terminal bagan...kitorang terus ke Carrefour Seberang Prai lagi...dan lagi...dan lagi...hehe.
Beli tart ni lagi....kat sana murah dan sedap. RM4 utk 4 ketol. Resepi ada tapi malas nk wat sendiri...ntah apa2 ntah!!! Hari ni aku gi awal...maka dapat ler yg baru keluar dari oven.
Akiss sebok pilih aneka muffin yg semuanya pun baru jer keluar dari oven...
Dh beli barang tak sampai RM30....kitorang terus ke Cili Padi food court katanya. Sini pun tempat fevret kalo ke Penang, camno??
Mujur takde anak kecik...kalo idak mesti dok teringin nk naik mende ni.
Makan nasik ayam jer. Nasik campur mami world lom beroperasi. Yg lain2 ada tp nk makan nasik jgk. Abg jer yg makan nasik dari Nasi Kandar Hussein tu.
Air...kalo nk beli air mango atau oren yg biasa tu...baik beli kat sini..kat kiosk Nelsons' ni. Opps, dlm gambar ada mamat pakistan jual tudung kat luar tu...hehe..
Toksah dok beli air kat minuman centre tu....air dia tak iklas...ceroi!!! hehe. Segala air panas seperti air kopi, teh, horlicks..tak dijual pulak tu...
Abg ni suka air panas...maka kena ler gi beli kat kedai nasik kandar tu....
Dh kenyang....kitorang pun nk balik ler.
Tengah tunggu abah dan angah gi tandas jap, hehe..
Turun dari eskelator....mesti nk singgah sini, Hasani Bookstore. Tapi kali ni akiss ngan angah jer yg masuk sebab akiss nk beli sketch book dan ntah apa2 lagi lah utk keje sekolah dia. Dh alang2 nampak kedai buku, kan...hehe.
Aku kat luar aje jaga troli, hehe..

Abg sempat tengok2 pen dan membeli sebatang pen tersebut, hehe..
Kitorang kena cepat balik ke Taiping psl along nak outing hari tu. Minggu lepas sepatutnya outing tp dorang ada aktiviti kem kepimpinan kat Lenggong. Jadi, minggu ni warden bagi peluang utk dorang keluar outing. Bila dh form 5 ni...dorang leh outing kul 1 ke atas aje lah...dan balik sebelum kul 6 petang. Dh ketat sket ler syarat2 dorang. Mgkn selepas sekolah dorang dh dpt gelaran Smart School.
Along skang ni dh mula dh program kecemerlangan utk SPM. Setiap ujung minggu pagi ada jer laa kelas tambahan yg dorang kena hadir.
Jadi, bila dia nk outing ni...kena layankan jugak lah. Kang stress pulak budak tu dok terperuk jer kat dalam hostel, hehe. Bkn pe, aku ni pikir aku jugak ler...kalo dok terperuk jer tak tengok luar...leh pening kepala, ngee..

Sampai Tepen tepat2 kul 1 petang....terus gi amek along.
Along lambat sket keluar dari pagar...sebab dia baru jer abes kursus menjahit dan mencetak t-shirt kat dewan besar yg dianjurkan oleh PUM (persatuan usahawan muda, rasanya maksudnya tu), hehe..

Nota ALONA:-
~Dh takde anak kecik....jadi citer pasal anak2 dh besar aje lah, ye...ngee..

5 comments:

Nad MamaZN said...

Ok je...
Terbayang zakwan nayli bile dh besar dlm citer ni, hihi

atty's said...

teringin jugak naik cruise..

Zura@Iwan said...

haihhh sy tk taw la bila nk merasa naik cruise...wpun iwan duk naik, tp naik buat kerja..hikss...

ntah dpt rasa ke tak ni...kalau hb masih kerja kt situ ada la peluang..tggu irfan bsr sket..

Kesuma Angsana said...

seronok jalan2 sama kuarga ni kan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

lama gile tak gi penang..
baru ni blk raub sempat gaklah bwk kaka dini gi outing kejap.. lepas dorang gotong royong ayahnya jemput.. bukan kemana pun.. bwk blk ke rumah opah pastu trus bersiap gi mandi mandi air terjun lata lembek tak jauh dari rumah opah dia... alhamdulllah.. dptlah temukan kakaknya tu ngan adik2nya yg dah lama merindu tu.. hehe... alhamdulillah..