Thursday, January 17, 2013

PMC....alah bisa tegal biasa

Entry hari ni takde gambar. Entry hari ni sekadar nk kongsi pengalaman aje..

Ok, seperti tajuk di atas..hari ni nk citer psl pengalaman aku makan PMC atau nama penoh....pure marine collagen. Baru jer makan mende ni seminggu, hehe..
Bekas pertama dh pun selamat dihabiskan oleh abg pagi tadi. Bermakna, pagi tadi jugak aku kena bukak bekas yg kedua utk 'menikmati' pmc ketika perut masih belum diisi dgn apa2 makanan.

Macam mana rasa pmc tu??
Mmg dh tau lah...ia macam agar2 tapi ia tawar. Kalo nak manis leh jer nk rebus skali ngan gula batu tp disebabkan nk jugak dibuat masker....maka direbus kosong aje. Terpulanglah masing2 bila nk makan tu nk taruk kordial sket ke (kemudian kacau sebelum makan), nk taruk sket gula ke....nk buat mcm lai ci kang ke....tapi aku makan mcm tu aje. Kosong. Kalo boleh, aku nk ia ori lah bila masuk dlm perut yg masih kosong tak makan apa2 tu.

Setiap kali nak makan tu cuma 3 sudu aje...tp nk perabeskan tu....aduhaiiii....nk meloya jugak. Maklum lah, mende yg boleh dimakan tapi tawar, iye dak?? Masuk mulut ok....tp nk telan tu mcm otak tak bagi jer tekak menelan. Jadi, mula2 makan tu aku makan sket2...ujung2 sudu. Lambat ler nk abes.

Bau dia takde laa pulak tak menyenangkan atau pun ada yg kata bau 'laut'. Bg aku, ok jer.
Rupa dia dlm bekas pun mcm jeli kelapa aje, hehe. "Nampak sedap", kata Akiss. Tp tak tau bila nk makan tu...alahaiii.....
Tapi Alhamdulillah laa....sementara nk biasa aje. Bila dh biasa.....ok jer pun. Cuma cara makan tu takde ler mcm kita makan jeli kelapa masuk mulut. Dengar 3 sudu mcm mudah sgt aje, kan...kalo jeli kelapa tu mmg 3 kali jer terus masuk mulut, hehe. Tp disebabkan ia PMC....maka makan sket2 jer lah. Dari 3 sudu tu leh jadi 9x suap baru leh abes, ngee.

Setakat hari ni....pmc ni cuma aku ngan abg aje lah yg makan pun kat dlm umah ni, hehe...

Dh terasa kesannya??
Ada....Mcm aku, penanda arasnya adalah kaki...iaitu dari buku lali ke jari...Kat area situ kulit kering. Sampai aku penah terpikir....air masak yg aku minum lebih 2 liter sehari tu tak sampai ke ke situ?? Aku kena rajin sapu losyen utk tak bagi kulit kat area situ kering.
Tp sejak dh makan pmc ni...Alhamdulillah laa...ada nampak perubahannya.
Lagi satu....makan pmc ni....perut kurang rasa lapar waktu pagi. Bermakna, kalo makan sarapan pagi pun...tak banyak. Kot sape2 yg makan byk tu....mmg layan nafsu lah tu, hehe..

Utk kulit muka pulak dh kurang berminyak (terutama di T zone) dan selalu terasa kelembapan seperti kita lepas basuh muka. Mgkn ni pun kesan jadikan pmc sebagai masker jugak.

Masker...
Tapi, pmc ni kalo dijadikan masker mmg senang nk nampak perubahan. Akiss ngan angah cuma pakai 2x (sebelum tido....bawak ke tido dan basuh esok paginya)...dh nampak perubahan. Maklumlah, kulit dorang kan kulit muda....cepat jer nk nampak kesan.
Kulit muka akiss nampak lebih segar dan tekstur kulitnya lebih soft. Sama jgk ngan Angah cuma disebabkan angah ni ada jerawat remaja (hehe)...jerawat tu nampak mcm mengecut dan berkurangan. Seronok ler dorang tgk perubahan mcm tu, ngee.


Nota ALONA:-
~Ini adalah pengalaman awal kami sekeluarga dgn PMC...

11 comments:

Nad MamaZN said...

Waa....testimonial yg meyakinkan! =)

si cantik matahari said...

wah best r.. testimoni terbaik ema pun mmg xsabar nk cuba.. cuma leh cuba lepas besalin 6t lah.. nk amal kan dlm pantang.. sekarang ni nk try xsesuai.. ada yg kata boleh (baik untuk bb dlm kndungn) ada yg kta jgn.. takut lain jadi nya.. tapi lebih baik simpan dulu niat ni kan.. heheheh tuggu dlm pantang 6t lah jwbnyer..

❤Kamsiah❤ said...

TESTIMONI YG BAGUS HEHE...

el said...

terbaikkkk :)
skun pun ada jual hat yg direbus pya..:)

Zura@Iwan said...

alhamdulillah kak..

berkesan ngan izin Allah kan...

sy br rini mkn..hehe..moga2 ada perubahan yg bagus...

sbnrnya sy amik ni sbb ada rasa mcm bdn ni weak lps bersalin , suka sakit kepala...huhu

ieda said...

wahh testimoni yg bagus nie kak ;)

Gieyana said...

x pernah try ag nie kak..but keadaan skg rsnyer x mengizinkan la kot noh..:)

wantie said...

nak jugakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...

Rinna said...

Wahh pengalaman yang menarik.. dan info yg bagus sekali. Lepas nie lagi cun..laa :)

MulutPayau said...

Akak baru 2 hari makan...masa mula2 makan mmng terkeluar balik benda tu....dgr ramai yg menjadi makn pmc tu...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun dah cuba.. tp selalu sgt lupa2an pmc dok dlm peti sejuk tu.. biasa akak tak mkn.. tp minum.. hehe.. ambik sukatan yg diperlukan pastu masukkan air panas sikit & tunggu pmc tu cair.. kacau2 then tambah sikit air sejuk jd akan jadi suam2 gitu.. pastu teruslah tegus.. senang je nak telan sbb dah jd air..