Monday, January 28, 2013

Vitamin C

Selain amalkan habbatussauda dan PMC....kitorang sekeluarga jugak amalkan makan vitamin C ni. Vitamin C keluaran Pahang Pharma ni mengandungi 1000mg dalam sebiji pil....bersamaan 14 biji buah oren. Kitorang yg dewasa ni makan sebiji jer sehari. Anak2 walaupun ada yg dh besar remaja tp kitorang tak bagi ler makan sampai sebiji. Potong 4 utk sebiji pil tu. Makan sehari sepotong...lebih kurang anggaran 3 biji setengah oren ler utk sepotong vitamin tu.
Vitamin C ni takleh terlebih makan....bahaya pulak utk kesihatan.
Bila makan vitamin C ni...digalakkan minum air yg lebih.

Vitamin C yg kitorang makan ni antara vitamin C yg popular di pasaran skang.
Harga sebotol utk 100 bijik adalah RM75 sekali pos. Skang dh ada yg jual RM70 sekali pos. Ada jugak yg buat offer beli 5 botol...leh dapat harga RM50 jer sebotol, mm. Kalo nk beli mcm ni elok ler beli kongsi ngan kawan2. Atau beli byk tu dan leh jual pulak kat sesape yg tingin jugak nk guna vitamin C ni. Nak jual loose pun boleh. Pandai2 lah kalo nk bisnes ni, kan..
 
SANGAT SESUAI UNTUK:
*wanita dan lelaki,umur 12 tahun keatas
*ibu mengandung
*ibu yang menyusukan bayi (menambahkan air susu)
*boleh diambil ketika haid
*mereka yang mengambil supplement kolagen dan glutathione (mengoptimumkan fungsi dan serapan bahan tersebut oleh badan)
*mereka yang mementingkan kesihatan dan kecantikan kulit
*perokok (mengurangkan penyerapan nikotin)
*mangsa kemalangan yang cedera/pembedahan, melecur


Antara Kebaikannya:-
-Berkesan mencerahkan kulit wajah dan badan secara sekata, licin, gebu dan berseri.
-Mengekalkan kelembapan kulit, menghilangkan bintik2 hitam, memudarkan jeragat dan lingkaran gelap di bawah mata.
-Merawat penyakit kulit seperti bisul, ekzema, dermatitis juga batuk serta demam selesema.
-Membasmi bakteria jerawat dan merawat parut.
-Anti penuaan dan anti kedut.
-Mengatasi masalah resdung dan alahan.
-Diperlukan utk pertumbuhan & pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal & juga mengekalkan kesihatan gusi & gigi.
-Melindungi sel tubuh drp kesan2 pencemaran, jangkitan serta meningkatkan imuniti.
-Membantu mengurangkan tekanan darah tinggi & mencegah aterosklerosis.
-Melindungi drp pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka & pengeluaran hormon anti-stress.
-Penting utk penyuburan sel darah putih & juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yg amat berguna utk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema & mengurangkan gejala2 alergi yg lain.
-Mengurangkan bakteria patogenik yg bertindak sebagai antibiotik yg tidak berbahaya.
-Melindungi sel2 otak & saraf tunjang yg sering dirosakkan oleh radikal bebas.
-Membantu tubuh menyerap zat besi yg berlebihan, berguna dalam rawatan anemia.
-Ia memainkan peranan penting dlm penghasilan hemoglobin & sel darah merah & menurunkan paras kolesterol dalam darah.
-Merawat jangkitan saluran kencing.
-Diperlukan utk metabolisme asid folik dari vitamin lain.
-Vitamin C adalah jenis sustained release atau pelepasan perlahan2 iaitu dalam masa 12 jam. Oleh itu, ia memastikan tubuh kita mendapat bekalan vitamin C yg berterusan.


TAHUKAH ANDA?

1. Pengambilan vitamin tak beri kesan kepada individu yang kuat minum kopi. Ini kerana kandungan kafein akan merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan kita.
(kalau nak minum kopi juga, jarakkan pengambilan kopi dengan vitamin sekurang-kurangnya antara 5-6 jam)
2. Pengambilan vitamin juga tak beri kesan kepada mereka yang tak suka minum air. Air sangat perlu dalam penyerapan semua nutrien.
3. Jika minum susu, jarakkan pengambilan vitamin C dengan waktu minum susu, kerana kalsium dalam susu akan mengurangkan penyerapan Vitamin C
4. Vitamin tidak boleh makan serentak dengan ubat doktor. Ubat doktor akan membuatkan badan kita imun dan ini menghalang penyerapan vitamin dengan baik.

*ANDA HENDAKLAH MEMINUM AIR SECUKUPNYA bagi mengelakkan pertumbuhan jerawat yg dinamakan healing crisis.
**sebiji vitamin C bersamaan dengan 14 biji oren amat padat, pekat dan mampat, maka badan memerlukan cecair untuk menyerap dan mengangkut keseluruh tubuh.
Oleh itu kita perlu banyak minum air.
***JIKA KURANG MINUM AIR, vitamin yang tidak diperlukan oleh badan TIDAK DAPAT dikeluarkan melalui urin kerana kekurangan air. Maka bahan kumuh akan keluar melalui liang roma... kesannya muka & belakang badan ditumbuhi jerawat.

**Semua maklumat di atas adalah copy & paste dari peniaga vitamin C yg aku beli tu, hehe..

Nota ALONA:-
~Vitamin C ni takde ler mcm vitamin C utk kanak2 tu...manis2 leh hisap2 jer sampai abes. Yg ni kena telan ngan air laa ye, hehe..

5 comments:

Nad MamaZN said...

Oo, igtkan mcm vit c budak2 tu
Isappp jek, hihi

el said...

wahhh vitaminc C le pulak..hahaha
el dgr kata bgs amek pmc ngan vit c..:)

Ena's Palace said...

mmg byk kelebihan amik vit C nih..sy pun amik jugak tapi bukan yg mcm ni la..

wantie said...

aduhai kak.. pas ni bergetah la nampaknya.

kalau boleh kurangkan nikotin tu baguslah. bagi je la kat perokok tegar . mana tau leh kurangkan tabiat mereka tu

abang said...

Bagi je takleh la wantie.. sapa suruh depa isap rokok.. depa nak vit c beli la sendiri.. hehehe..