Thursday, January 17, 2013

Amek RM100 angah...

17.01.2013
Khamis

Pagi tadi kul 7.30 tetiba bunyi hp aku. Rupa2nya Angah yg kol dari sekolah nk memberitahu yg RM100 utk pelajar2 dari kerajaan persekutuan tu amek ari ni kat dewan sekolah dia mula kul 10.30pagi.
Ish, ish...dia lupa ler tu nk bagitau semalam, hurm...

Aku pun keluar laa dari umah jam 10.35. Sampai sekolah angah...seperti dijangkakan parking sepanjang2 jalanraya dan jalan2 di dalam taman perumahan berdekatan pun penoh. Aku cuba nasib aje lah masuk kat dlm kawasan taman perumahan tu. Alhamdulillah, ada ruang utk sang kancil yg comel ni, hihi...

Menapak ketika matahari nk menerik...berpeluh2 tu mmg biasalah. Sampai2 aje kat dewan...ramaiii mak bapak tunggu kat luar dewan. Rupa2nya ada sesi formal terlebih dulu. Katanya, mesti ada sesi ni...ucapan, tangkap2 gambar utk 2-3 penyerahan duit sebagai simbolik acara. (Tahun lepas pun begitu, hehe..buat2 tak tau pulak, huhu...)

Haha...nasib ler ibubapa yg tak penah nk datang miting PIBG tu kan!! Kot miting agung PIBG pagi Sabtu setahun sekali tu payah2 benar korang nk datang. Yg betoi2 punya alasan kukuh tu takpe....ini alasan yg dibuat2.
Tapi bila nk kena amek RM100 ni....time keje, time pejabat pun tak mengapa....leh jer nk keluar dan datang amek, kan...
Jadi, masa ni lah pengetua amek kesempatan buat ucapan pjg lebar sekali ngan tayangan slide bagai!!! hahaha. Ucapan beliau pun bkn merepek2....tapi berisi....tentang disiplin pelajar, tentang analisis result exam, tentang gajet, internet, laman sosial....Semua yg disampaikan tu mmg betul pun.
Eh, cara aku citer ni mcm aku dgr semua ucapan pulak, eh?? Padahal aku dengar tak sampai 10 minit pun tp aku dh dpt apa yg cuba disampaikan oleh pengetua. Ucapan sebelum2 tu aku tak tau lah pasal apa. Tapi aku rasa masa aku sampai tu pengetua baru jer berucap kot. Mgkn sebelum tu majlis tu ada bacaan doa, ucapan pengerusi majlis, kemudian baru lah pengetua, kan..kan..
Aku sampai jam 10.50pagi. Mgkn acara dalam dewan tu baru jer mula jam 10.30 gitu.
Kerusi disediakan ni mmg tak byk. Sekadar syarat aje lah. Sebenarnya ramai yg berdiri sebelah menyebelah dan belakang2 aku lagi ni, ngee.. Kat luar lagi ramai!!! Sekurang2nya aku masuk jgk dengar ucapan, kan..kan...hihi..
Bila pengerusi majlis bagitau "sekian bla..bla..bla...para ibubapa penjaga boleh ke dewan lagi satu utk berjumpa guru kelas masing2 amek RM100" tu....aku pun keluar cepat2 nk cari mana meja utk kelas angah, hehe..

Sesi pagi tadi adalah utk pelajar2 tingkatan 3, 4 dan 5 sahaja....
Mujur aku dh tau angah ni kelas apa. Maklum ler...masuk form 4 ni kan dh kelas lain. Takde dah kelas RK Sigma, RK Omega, Sigma, Omega, Lambda, Gamma dan lain2....
Nama kelas dh ikut aliran yg diambil....
Bkn apa...ada jgk parent yg tak tau anak dorang kelas apa. Yg dorang tau...anak dorang tingkatan 4.....4 apa dorang tak tau. Haa, jenoh ler nk mencari anak pulak. Nak tanya cikgu2 yg bertugas....dorang bkn ingat semua lagi nama2 pelajar. Tak sampai 3 minggu lagi, kan sesi persekolahan 2013 ni dibuka...

Bila dh jumpa meja utk kelas angah....cikgu dia takde lagi.
Masa tu cuma ada sorang jer bapa kat situ, depan meja tu. Pastu, dia tanya aku..."Anak 4 Science 1??" Aku pun jawab laa..."ha'ah. kenapa?"
Lah, dia soh aku yg baris no. 1, jadi orang pertama yg amek duit kat kelas tu. Dia kata dia segan pulak nak amek duit tu dulu (mula-mula). Laa, pulak??? Malu sebab apa?? Ish..ish...heran pulak aku. Lagipun, duit tu bkn duit kita mintak sedekah. Mmg diberi khas utk anak2 pun.....

Tapi aku pun ok jer kan..depan tak depan...bkn aku lorat sgt tak sabar2 nak amek duit RM100 tu tp aku nk cepat jer. Cepat amek duit...cepat leh balik, kan...kan...hihi..

Tak lama tu baru lah nampak sorang cikgu cina tertengok2 kat kadbod nama kelas kat meja tu. Dh sah kelas dia....dia pun mulakan tugas.
Cikgu sedang nk mengeluarkan senarai nama pelajar2 kelas dia...
Kali ni senang...tak mcm tahun lepas nk kena tandatangan 2-3 keping borang. Kali ni cuma satu aje. Tunjuk i/c, turunkan tandatangan penerimaan wang, dapat wang....selesai!!!

Ni lah dewan terbuka kat sekolah angah. Suasana pagi tadi. Senang kat sini, tak panas sgt walaupun takde kipas sebab dh ada angin semulajadi keluar masuk kat ruang tu.
Naik jer keta...pastikan pakai seatbelt dulu yer...Kang tak pasai2 kot polis trafik nampak kang kena saman RM300. Sia2 jer amek RM100 tu, kehkeh..

RM100??
Hmm...leh ler tampung utk beli buku2 rujukan angah. Walaupun aliran yg sama ngan along tapi takleh nk kongsi sebab along dok hostel....

Sebagai warganegara berbangsa Melayu yg berbudi bahasa...aku nk ucapkan Terima Kasih atas pemberian ini.

Nota ALONA:-
~Tunggu giliran sekolah akiss pulak.........

6 comments:

❤Kamsiah❤ said...

akak malu nak snap pic kat dewan hehe..ada ketua puteri UMNO Kulim...Datin Sabrina...ada Datok mana ntah...

el said...

harap2 taun dpn anak el pun dpt bantuan ni...:)

Nad MamaZN said...

Alhamdulillah...dpt la tampung mana2 yg blum cukup.. along dpt jugak ke?

DeLLas said...

22hb ni giliran padil plak bagi duit ni kat tingkatan 1A.. adoih.. kena dtg awal plak supaya x mganggu urusan P&P.. overtime tak bgaji lagi.. adoi hehehehe

atty's said...

sekolah firdaus ambik semalam..
waktu nya dari kol 1-2pm..
nasib takde ceramah ke apa ke yb ke. .takde..

aty dtg awal kol 12.30, sbb takut parking penuh,Sbb time bdk balik sek..

sambil tu ushar meja kelas fir..dpt depan sekali..

alhamdulillah dhn sumbangan , boleh cover beli baju koko dan bayar pibg

lienda said...

giliran anak2 saya next tuesday,insyaallah....