Sunday, January 13, 2013

Kedai makan ekonomi...

Kalo ada yg sampai kat Kamunting hari2 biasa iaitu Isnin-Sabtu (biasa mmg operasi hari ni tp ada kala jgk dorang tutup sbb ada hal ler tu, kan)....nak cari makan masakan melayu, lauk kampung seperti gulai kari nangka, gulai kari ikan, ayam goreng, ikan goreng, ikan bakar, ikan kering, ayam masak kicap, sambal udang, sambal belacan, sambal buah bachang, sambal tempoyak, air asam power, kerabu, ulaman, etc......leh ler datang sini.
Harga dia mmg ekonomi tp sedap...mcm masak kat rumah. Kalo makan 4 orang...tak sampai RM20 pun sekali air. Biasanya RM19.70, RM19.40....cenggitu. Harga mcm tu bila kitorang amek ayam kicap seketul (besar ye saiz seketul tu), ikan termenung bakar 2 ekor, ikan kering, ikan masin, sayur, ulam, kerabu pucuk paku togey, air horlick panas, air limau suam & teh o ais....
Aku kalo tak masak hari Sabtu...sini ler kitorang gi makan, hehe....
Ramai, mmg ramai yg datang sini. Motor bersusun2, kereta berderet2 parking...
Tp kena datang awal laa...kalo datang dekat kul 1 petang tu...byk bekas lauk dh bersusun nk bawak dicuci kat dapur, hehe..

Kedai ni kat mana?? Senang aje...
Dekat ngan Masjid Kamunting, Gujappa Car Wash, nampak umah flat satu blok & tingginya mgkn 5 tingkat cenggitu.
Nampak Masjid Kamunting, nampak Gujappa's Car Wash....masuk jalan / simpang tu. Kedai makan ni kat depan flat tu aje.

Dulu...sepupu aku yg dok kat Bentong tu beriya peleceh kat aku sbb tak tau satu kedai makan kat area Changkat Jering tu (nama kedai dirahsiakan)....dorang kata makan situ punya lah sedap, mcm makan kat umah, bla bla bla...
Aku pun heran jgk. Apsal aku leh tak tau kedai makan ni?? Balik Tepen kena carik!!!!

Aku pun balik Taiping kemudian tu beriya dok cari kat mana laa agaknya kedai tu. Bila dh jumpa...try singgah. Hmm, biasa aje lah masakannya. Mmg masakan kampung tapi ada yg lagi sedap dari tu kat Tepen ni, huhu. Sian dorang. Kalo dorang jumpa gerai yg aku dok citer skang ni.....mesti dorang nyesal tak tau lebih awal kewujudan gerai ni utk dorang makan tengahari sedap tp ekonomi, ngee..Aku pun tak tau apa nama gerai makan ni.
Cenggini jer kedainya...tp bersih laa...
Kat sini...kerani pejabat pos, orang keje bank, doktor, nurse, orang pencen...malah surirumah mcm aku pun sebok nk gi makan kat sini, hehe.

Nota ALONA:-
~Saja wat entry ni...kot2 ler ada yg mai Kamunting (bkn hari Ahad) tercari2 kedai makan nasik campur waktu tengahari yg ekonomi, hehe..

3 comments:

ibuayu said...

masa ina kata kat PD ada kedai makan murah ..akak gi kedai cari kedai tu..memang murah pun..tapi la ni kedai tu dah tutup...kalau nmai taiping akak nak cari kedai ekonomi ni pulak..hehe

Nad @ MamaZN said...

Ala...ni yg rugi ni
Weekdays je bukak, huhu

Kesuma Angsana said...

ntahlah bila lah nk sampai ke sini