Monday, January 14, 2013

Singgah amek buah...

12.01.2013
Sabtu

Tengahari tu...dari Bg. Serai...kitorang terus singgah kat Selinsing. Mak soh amek buah rambutan dan manggis yg dh lama tak pi berambek. Buah mesti byk tu...sayang!!!

Kitorang tak bawak apa2 pun....waima parang, cutter, lighter....terus jer terjah. Kunci teratak mak pun kitorang tak pi amek kat umah mak sebelum keluar tadi. Jadi, takleh ler nk potong dahan buah rambutan yg dok naik kat atas bumbung umah anak ndak putih tu. Takleh nk membakar dedaun dan dedahan kering yg terkumpul....Petik rambutan pun pulas jer ngan tangan hak mana yg tercapai dek tangan aku, ngee..
Aku pun amek ler rambutan....dapat satu plastik hitam besar tu..(ni jer yg sempat nk bawak, hehe)..
Abg lak petik manggis, akiss tolong kutip.....byk gak dapatnya..sampai leh terkoyak plastik hitam tu sebab manggis berat sgt, ish..ish...

Sementara tunggu abg manjat pokok manggis tu....sempat ler aku nyapu daun kat bawah pokok rambutan depan teratak mak tu. Tp tak sempat nk sapu kat bawah pokok manggis, hehe.. Jam dh kul brp dh...takut tak sempat zuhur lak. Kalo ada kunci teratak mak tu...leh gak zuhur kat situ aje.

Sempat lagi gi ngutip pucuk gajus tapi tak byk ler sbb baru jer nak naik pucuk balik. Maklum ler pucuk gajus ni kan sedap. Pantang jer keluar pucuk...ada jer ler yg memetiknya, ngee..
Punya ler sedap bau pucuk gajus ni, uu...ingat nasik!!! (ternaik2 bijik mata, kohkoh..)
Buah rambutan satu plastik besar dan manggis terpaksa dibuat 2 plastik sebab dh bocor plak plastik itam tu.....Sempat amek yg ni aje. Ada lagi atas pokok tu.
Ndak Puteh lak kirim soh bagi kat mak surat cukai taksiran dan duit jual padi yg diuruskan oleh ndak sendiri. Dia risau pegang duit mak lama2 ni.

Masa nk keluar ke jalan besar tu...ish..ada ler pulak sebijik 'lori' dok hadang laluan, huhu.. Nak soh alih...driver takde. Maka, aku ler yg kena turun ngalihkan nya, hehe...
Tu ler lori nya...lori kecik berwarna biru dok menghalang laluan, kihkih...
Aku pun angkat ler taruk lori mainan tu ke tepi. Tu tadi nampak cucu ndak ler yg dok main ngan kawan2 dia. Ditinggai mcm tu aje....ish..ish...

Nota ALONA:-
~Puas makan rambutan & manggis lagi sebelum abes musim utk kali ni....

7 comments:

Nad @ MamaZN said...

Sedapnye manggis!

Kesuma Angsana said...

pucuk gajus tu yg sedap sgt t u!

wantie said...

ha.. lori tu parking kat atas jalan. kalau JPJ datang mesti kena saman. kikikikik.... budak budak cam tu la kan kalau main. dah cemuih tinggai je la.

banyak nyer manggis. kat sini mahal giler. tapi beli jugak sebab tekak dah dok mintak. nafsu makan apa lagi...kui kui

Rinna said...

Bestnyaa Ina..dpt makan buah rambutan ngan manggis.. Seronok ada dusun sendiri nie.. :)

Zura@Iwan said...

bestnya kak...sy suka mggis n moktan...hehe

DeLLas said...

lawak sgt muka tgh mbau pucuk tu hahahaha

ysa said...

Hmmm... lama kaki tak menjejak bumi Selinsing.