Tuesday, January 22, 2013

Calon isteri utk ayah....

Mcm tajuk cerpen, kan...hehe..

Al-kisah
.....bila aje kitorang dh kehilangan mak bulan Jun 2012 dulu....hari pertama sejurus pengebumian mak...dh terdengar2 usik2 sesama dorang tentang sape bakal pengganti isteri utk ayah nanti. Walaupun ayah ketika tu berusia 58 tahun tp penampilannya masih segak dan sihat lagi. Tapi aku mmg tak suka dorang dok citer2 mcm tu masa tu sbb dorang seakan2 tak menghormati situasi kami yg baru jer kehilangan mak tersayang.

Sebenarnya, mak aku ni mmg dh penah bagitau kat aku. "Kalo mak pergi dulu....kaklong dan adik carikan laa isteri utk ayah. Ayah tu tak pandai hal mcm ni. Sian ayah nanti duduk umah sorang2. Kaklong & adik dh tentu sebok ngan hal masing2. Bkn boleh jengok ayah selalu"...haa, mcm tu lah antaranya...
Ye, aku ngan adik aku mmg bersikap terbuka dengan hal ni. Aku pun paham. Adik aku pun paham. Kitorang pun dh berumahtangga....paham situasi sunyi ni. Tambah pulak, kitorang sayang ayah. Tak sanggup biarkan ayah keseorangan. Takde sape yg jaga makan pakai nya. Semua nk kena urus sendiri.
Ayah boleh datang duduk kat umah aku...tapi tak boleh lama2 lah. Ayah pun ada tanggungjawab lain kat sana. Ayah seorang bilal kat masjid taman perumahan tu, bendahari dewan serbaguna kat situ dan lain2.

Skang, dh lebih 7 bulan mak pergi. Ayah sudah tentu sunyi...tiada tempat nak meluahkan rasa, nak bercerita seperti mana ketika mak ada dulu. Ada laa jugak bercerita kat anak2 tp bercerita ngan anak2 ni lain feel nya tak sama bercerita dan berkomunikasi sesama suami isteri, kan...

Sejak 100 hari pemergian mak...aku dh mula pikirkan hal ni. Aku dh mula terpikir2 sape calon utk ayah yg sesuai. Aku ada tanya2kan kepada beberapa orang tua yg boleh dipercayai...ada tak calon yg sesuai utk ayah aku ni?? Maksud sesuai di sini...menerima ayah seadanya. Maklum laa...ayah cuma seorang pesara kerajaan.
Tapi tu lah....sampai skang ni tak dapat lagi. Susah rupanya nk cari jodoh sekiranya tak sampai jodoh lagi ni, kan?? mm...

**Sebenarnya, atas persetujuan ayah jgk utk kitorang carikan, hehe.. (menjawab kepada komen Nad tadi)..
***Kawan2 ayah pun ada jgk yg merekemen2 tp mgkn ayah lebih percaya kat kitorang kot, hehe. Ntah laa, pucuk pangkal....semua terserah pada jodoh lah.

Nota ALONA:-
~Sepi seorang perindu...

8 comments:

Nad MamaZN said...

Akak ni..hehe..
Klu kite carikan takut ayah takmo plk ngan pilihan kite
Kalu ayah pilih sendrik, takpe kot...? Hehe

atty's said...

semoga pakcik dpt bertemu jodoh dgn wanita yang solehah dan sesuai..

suh cari sendiri lona..lps tu interview hihihiihi :)

wantie said...

beruntungnya si ayah bila anak anak bersedia mencari teman hidup.

Tak pe kak, kalau dah sampai jodohnya nanti ada le tu.

el said...

ayah akak ada fb?
hehehehe mn tau kot2 ada kwn lama yg tgh mencari jugak

respect tul kat uols..open lah psl pengganti uncle ni...arwah mak akk pun dah siap bg green lite...

Zura@Iwan said...

kak..sm je ceta kak ngan kisah sy..
tp sy belah hubby le..

ritu lps mil meninggal..mmg tak terpk ag...tp tiba2 je masa raya fil tersebut psl ni..huhu..

masing2 tacing kak...sbb fil kata, apa2 hal nnti tk de org tgkkan dia..huhu

at last smpi skrg tk de jodoh ag...semua kita bserah pd Dia yg menentukannya...

❤Kamsiah❤ said...

salam
pas arwah mak tiada,ayah akak cari sendiri penganti hehe..kami adik beradik tak kisah,sb ayah keseorangan kat rumah..dia pun bkn pilih anak dara yg muda bergetah...tp hampir sebaya dgnnya..

Kesuma Angsana said...

he he he bagusnyer anak2 yg berfikiran mcm ni usaha nak carikan pengganti!

Rinna said...

Insyallah...Moga jumpa jodoh yang sesuai..