Friday, January 4, 2013

Balik kampung ngutip buah....

30.12.2012
AHAD...

Tak abes lagi citer 2012, ye?? hehe..
Ni yg dok nak perabes ni, hihi..

Lepas jer zohor...kitorang terus menghala ke Selinsing. Ni SeliNsing ye, Se-lin-sing, PERAK...bukan Selising kat Kelantan..huhu..
Selinsing ni kampung mak mentua aku...tapi mak pun tak dok sini laa. Tapi kat sini ada laa sebijik umah comel yg mak buat bertujuan utk berehat2 kalo sesekali balik membersihkan kawasan ni.

Mak, abah dan yg lelain dh pergi dulu dh. Sela ngan Anas pun gi jugak tapi dorang dari menghadiri majlis kenduri kawen terus jer ke sana. Kitorang mmg dari rumah lah...

Sampai2 sana...byk dh rambutan dipetik. Manggis pun ada tapi tak kutip abes lagi.
Dorang tengah sapu daun dan membersihkan kawasan.
Kitorang sampai2...dh makan 2-3 bijik buah manggis dan rambutan...terus ler budak2 ni menolong wan ngan pah dorang. Aku lak terus jer makan buah, hahaha......sedap tul rambutan anak sekolah ni. Manggis apatah lagi....makan...makan...
Dah kumpul2....leh bakar....kita bako...kita bako jer!!!! Sambil diperhati oleh wan budak2 ni, ngee..
Manggis yg masih muda...tunggu hari jer nk masak ni, hehe..
Byk lagi buah manggis ni...tu yg abg panjat pulak. Aku kat bawah cuma mendongak bagi arahan lokasi buah manggis masak yg dikenal pasti, kahhhh
Manggis ni ada 2 pokok jer tp sekali dia berbuah mmg lebat. Tp sayang...pokok yg abg dok panjat ni sebelahnya dh musnah akibat sikap tidak bertanggungjawab orang tanah sebelah (dh diwaris oleh anak2 dh..)....tolak belukar dia ngan pek ho (hentam jer ejaan dia, hehe)....terus laa pokok dari belukar dia tu hentam kena pokok manggis mak ni. Abes laa berderai2 buah manggis yg menunggu hari nk masak jatuh ke bumi. Ada gak ler dekat 200 bijik buah manggis tu musnah begitu sj. Mak punya lah sedih. Bila monyet2 tak datang buat hal rosakkan buah tu....rupa2nya monyet berkepala hitam lak yg buat hal. Sayang lah buah manggis tu.
Orang tu pun...mintak maaf pun tidak. Diorang boleh biarkan lagi pokok yg menghempap pokok manggis tu begitu jer.
Bila mak dh tegur...baru lah dorang nk buat..angkut & himpun segala ke tanah sempadan dia.

Buah manggis ni bila intai kat pokok mcm tak banyak...tapi sebenarnya leh dpt byk kalo mata terer mencari kat celah2 daunan.....hehe.. Tak cukup bekas baru gi amek beg plastik.
Ni ntah apa lah topik along, angah, akem dan apis dok sembang??
Maton kata...labah2 ni spider katak. Aku mmg tak tau lah jenis2 spider ni, hehe. Cuma dulu masa kecik2...penah ler tangkap spider dan taruk kat dlm kotak mancis...hehe
Kul 3 lebih...kak nor ngan yeop pun sampai. Bawak nasik, sambal sotong, sambal ikan bilis, ikan masin....errr, apa lagi ek....lupa dh..
Murah rezeki kak nor...abes nasik laris di pasaran!! huhu..
Kitorang makan sket aje laa sebab dh singgah makan cendol sebelum tu, ngee..
Acara makan2....
Gambar yg ni nampak muka abah, hehe..
Rumah comel mak ni sebenarnya penah nk wat homestay...khas utk mereka2 yg nk merasai duduk kat suasana kampung. Lengkap ngan dapur bagai. TV ada tp takde astro lah, kan...hehe.

Abg dh iklankan kat MUDAH beberapa tempoh dh. Ramai yg kol berminat tp tu lah....payah sket sebab rumah ni comel tp dorang nk dok ramai2. Rumah ni takde bilik. Payah sket ler utk penyewa ada yg bukan muhrim. Utk sekeluarga tak mengapalah.....
Pastu, bila ada yg sekeluarga jer nk sewa.....aku kol mak...mak pulak bagitau...disebabkan musim ujan...abes tanah lecah dan jadi mcm sawah. Risau pulak kereta orang yg nak sewa tu lekat kat selut. Maklum lah...tanah kampung kan..huhu.
Orang yg bertanyakan homestay ni selalunya masa peak season. Dorang nk gi Bukit Merah tp penginapan kat sana dh penoh...tu yg cari area berdekatan. 
Bilik air.....
Nak tandas kat dalam umah...tandas duduk.
Kalo nk tandas cangkung....kat luar umah ler, hehe...(tandas asal tu)..
Shower ada tp bukan ler hot shower, hehe..Sejuk gedi ler mandi pagi2, lalala.....
5 buah kereta yg mai hari ni..
Penoh umah comel mak kat kampung ni, huhu.
Riuh-rendah.....
Buah rambutan yg menunggu turn nak dipetik nanti, ngee..
Hasil yg dapat hari tu....
Ni bukan nk petik buah rambutan ni...tp nk alihkan dahan pokok rambutan tu dari mengena wayar letrik.
Ok dah...selesai!!
Tu lah umah comel mak. Nampak 2 pintu tp sebenarnya umah ni satu aje.
Asalnya umah ni mak buat lagi comel dari ni...iaitu yg berbumbung gelap sket tu. Tp sempit pulak bila ramai2 berkumpul. Tu yg mak sambung lagi sebelah tu. 

Nota ALONA:-
~Umah ni dh tak jadi nk buat homestay....Takde rezeki lah ye utk orang yg berkenan nk sewa lepas2 ni, hehe...

8 comments:

Nad @ MamaZN said...

Seronoknye kumpul reramai cmni..
Manggisssss dapnye!

atty's said...

memang comey sgt umahnya ..aty tgk kemas je .

besh ar ada umah dlm dusun.

el said...

byk gak pokok buah kat umah mak akk tu..n rumah tu mmg comel :)

::NureeN:: said...

eh.. musim kat kg nureen dh abes la... sedapnyerrr

Kesuma Angsana said...

mmg seronoklah bila ramai2 mcm ni kan

che mid said...

Hei! Che Mid suka buah rambutan yang baru nak masak mcm dalam gambar kt atas tuuu.. masih keras dan tak berair sedapp...

❤Kamsiah❤ said...

suka sgt mkn manggis yg fresh tu..

Gieyana said...

feveret kalau manggis nih..sebakul tue sy leh habiskan srg..ekeke

bek ho kot kak..:-)