Wednesday, January 16, 2013

Baru jer amalkan..

Habbatus Sauda'....

Ye, betul. Kitorang sekeluarga baru jer amalkan pemakanan habbatus sauda (atau jintan hitam) ni walaupun ia dh popular sejak sekian lama atas khasiat2nya..Semuanya kerana kitorang nk menggunakan supplement semulajadi utk menjaga kesihatan. Orang lain dh lama dok amalkan...kitorang baru jer walaupun dulu lagi dh tau tentang khasiat dia, huhu...(takpelah, baru sampai seru, ngee..)

“TETAPLAH DENGAN KEPENTINGAN PENGGUNAAN HABBATUS SAUDA KERANA PASTI DI DALAMNYA TERDAPAT SEMBUHAN UNTUK SETIAP KESAKITAN KECUALI MAUT” (Riwayat al-Bukhari)
(copy & paste)
1) Darah tinggi
2) Kencing Manis
4) Resdung
5) Asma
6) Luka-luka dihari
7) Batu karang
8) Sakit buah pinggang
9) Gout
10) Lemak berlebihan
11) Luka-luka dalam mulut
12) Luka-luka dalam perut
13) Kurang Penghadaman
14) Menegang permukaan kulit
15) Mengecut semua ketumbuhan
16) Senggugut
17) Putaran haid tidak menentu
18) Buasir
19) Sakit usus perut
20) Luka usus kecil
21) Ketegangan urat saraf
22) Letih lesu
23) Masalah penglihatan
24) Anticancer (pencegah kanser yang berkesan)
25) Antihistamine (pencegah alahan)
26) Antioxidant (pencegah kerosakan sel)
27) Antibiotic (pembunuh kuman)
28) Antimycotic (antikulat)
29) Bancho-dilating effect (pengembang saluran pernafasan)
30) Masalah buah pinggang - batu karang, bengkak buah pinggang
31) Melancarkan keluarnya kencing
32) Memperlancarkan darah haid
33) Melancarkan pengeluaran susu ibu.
34) Masalah angin ahmar - merawat penyakit stroke / lumpuh sebelah badan
35) Mengeluarkan angin dari perut
36) Menambahkan ghairah seks
37) Masalah seksual - mati pucuk, kurang ransangan seks
38) Masalah dalaman wanita - fibroid, menopause, keputihan, jangkitan kulat
39) Masalah penafasan - asma, batuk berkahak, bronchitis
40) Masalah peredaran darah - anemia, darah tinggi / rendah
41) Masalah mental - meningkatkan kecergasan minda
42) Masalah tulang / sendi - gaout, arthritis dan reumatima
43) Kencing manis, alergi, migrain dan lain-lain.


Habbatussauda dan roti wholegrain, hehe. Roti Gardenia yg ni dh ada sunflower seed jugak. Kalo aku wat roti bakar...bijik kuaci tu bertambah rangup, hihi...sedap!!!.
Serbuk habbatus Sauda yg kitorang beli ni dan dicampur ngan madu lebah katanya. Madu lebah pun terkenal ngan khasiatnya jgk. Ia mengandungi vitamin A,B, C dan E. Dikenali sebagai makanan bidadari di syurga.
Rasulullah s.a.w bersabda:-
~"Barang siapa yg menjilat madu 3x di dalam sebulan, maka dihindari dari penyakit berat" (Abu Hurairah)
~"Gunakanlah dua penawar iaitu Al-Quran dan madu". (Abdullah bin Ma'ud)
~"Sebaik-baik (semulia) minuman adalah madu". Riwayat dari Saidina Ali r.a.

Ada madu lebah yg Fadel bagi sebotol kat umah ni tp aku takleh amalkan sgt sebab bila makan madu lebah tu...aku punya selera makan jadi ekstra. Bahaya tul, adeiiih..

Ada gak mintak tolong Fadel belikan Habbatus Sauda kat tempat dia ngan Dayah dok beli kekacang dan kurma secara borong kat sana tp buat sementara ni....guna yg ni dulu lah. Aku pun tak tau lah bila nk balik Bentong...atau bila nk gi KL. Nak harap Fadel datang sini pun....tak tau lah tu, hurm....

Sebotol mcm yg abg beli ni pun tak mahal...RM12 aje. Leh guna lama sebab sekali guna cuma ujung sudu teh aje.

Abg taruk dlm air kopi..
Aku bancuh mcm tu aje...dan terus minum tanpa tambah gula tp mmg tawar laa walaupun katanya ada madu jgk kat serbuk tu,
Angah ngan akiss...aku bancuhkan ngan sepeket gula semulajadi Zhulian dan dorang minum suam2.....

**Rasa mmg mcm air kopi...kopi O tapi habbatussauda ni tidak mengandungi kafein.

Nota ALONA:-
~Mencegah lebih baik dari merawat....

8 comments:

❤Kamsiah❤ said...

banyaknya khasiat dia..

Nad MamaZN said...

Ok la tu dh mula mkn..
Kami tak mula2 pun lg walau tau dh khasiatnya..huu

el said...

el pun ada makan habatus sauda..tp pil hehehe..

Zura@Iwan said...

dulu penah mkn..skrg x de dh..huhu

Kesuma Angsana said...

mmg bagus kalau diamalkan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yang tu jenis serbuk ke ? lebih mudah khasiatnya nak serap ke tubuh kan...

Rinna said...

Amalan yang bagus tuh Na.. Hubby pun makan jugak.. tapi Rin tak cuba lagi.. :)

Gieyana said...

Cuma amalkan madu lebah jer kak..hihi..