Wednesday, January 2, 2013

Buat spek mata along....

31.12.2012
ISNIN

Seminggu sebelum masuk tahun baru....mmg aku dh sebok menguruskan hal anak2 ni. Dari membeli kelengkapan sekolah...sampailah nk buat spek mata baru along ni.

Along pun...lambat bagitau cermin mata dia tu dh tak selesa pasal cerminnya mcm dh rosak...tapi bukan calar tau. Aku nk terangkan pun tak tau mcm mana, hehe. Tambah pulak...cermin tu dia dh guna sejak darjah 6 lagi. Cuma bingkai aje yg ditukar baru kat focus point tahun lepas. Tu pun sebab spek baru dia yg tak sampai sebulan baru dibuat terjatuh pulak dlm air sungai dalam gua kat Pengkalan Hulu tu masa dorang buat aktiviti luar, hurm...along..along...

Masa balik Bentong tengah bulan 11 ari tu dia tak bagitau pun...padahal mende tu dh jadi sebelum tu lagi. Kalo idak leh ler buat spek tu kat Kedai William aje kat bandar Bentong tu...
Kat Taiping/Kamunting ni....aku sendiri tak tau kat mana kedai yg best mcm kedai William. Dh penah gi kedai yg adik-beradik abg gi buat tapi situ mahal dan servis dia aku tak berapa suka lah. Adik abg sendiri pun ckp kedai tu mahai. Tp dorang gi situ jgk sebab kedai lain lagi tak best, hehe..

Byk dh kedai yg kitorang cuba buat kat Taiping ni. Antaranya di deretan kedai gambar Bee Ah, focus point kat TESCO (yg ni ok ler sket) dan di stesen bas Kamunting ni. 

Payah ler kalo pakai spek ni, hurm...
31hb ari tu aku ada singgah kat kedai spek milik orang kita ni. Tgk banner dia....pergh!! mcm best jer. Diskaun gila2 sehingga 90%...tapi bila masuk jer situ...hampeh. Bingkai pun mcm bingkai dh lama aje tp mahai giler. Padahal jenama biasa je tu. Paling murah bila dh less pun RM150 ke atas tu....Pastu, mesin check mata dia tipu lak tu...ataupun staff dia yg tak reti nk check. Power mata along naik sampai 500 lebih. Tak ke terkejut. Along sendiri terkejut. Dh ler bingkai pun mahai, belom campur harga cermin lagi. Tak jadi buat kat kedai situ.

Akhirnya aku ikut naluri sendiri dan disokong oleh akiss....aku terus memandu ke kedai spek yg baru dibuka sederet ngan PasarayaKu dan Pasaraya SAKAN kat Kamunting ni.
Ni lah kedainya....
Dari luar...kedai ni nampak mcm kedai kek...hehe..berwarna-warni.
Bila masuk2....wow!!! bingkai2nya sangat menarik perhatian. Nampaknya ia fresh!!! stok baru!!! Banyak pilihan pulak tu...
Tgk harga...RM68 aje. Fuuu...ini lagi murah dari William Optic ni, huhu.
Ada laa bingkai yg lagi mahal....ikut brand laa kan. Kalo Bonia dan lain2 tu....tak dapat laa harga RM68 ni.
RM68 ni utk jenama Tissot, Swatch dan seangkatan tu boleh laa...
Kat rak ni dia susun cenggini pun dh menarik dh...
Yg ni mahai sket...
Ada lagi dalam laci pameran dorang utk dipilih. Terlalu banyak pilihan.......sampaikan along pun rambang mata nk pilih. Tu baru bukak satu laci pameran jer tu, huhu..

Bila kira2...congak2...akhirnya leh buat kat sini. Harga dalam bajet aku. 
check mata kat sini dulu...
Sebelah mata along power dia dh naik sket...sebelah lagi maintain, mm.....
Beza sgt jauh ngan apa yg telah dibuat oleh staff kat kedai spek yg mula2 tadi. Giler dorang tu...leh buat mata along lagi rosak kalo pakai power tinggi melebihi tahap kerabunan, huh!!! Rasa nk jer aku bagitau nama kedai ntah apa2 tu...kedainya kedai baru tp ntah laa...mcm takde pengalaman jer dorang tu.

Masuk kat dalam pulak. Tgk cara servis kat sini pun meyakinkan. Along siap disuruh pakai spek ni kat luar utk test cahaya semulajadi.
Sebelum lampu dipadamkan....
Dh selesai...nk pilih pulak nk beli kanta jenis mcm mana. Plastik, fiber atau diamond.
Mmg dari dulu sejak power mata along ngan angah ni tinggi...aku amek kanta nipis sket ler. Takde ler nampak mcm cermin akuarium sgt kan, hehe.
Ada yg jenis diamond tu...jenis tahan calar, tahan dakwat, tahan cap cari....tp mahai ler pulak. Paham2 jer lah...bila nk bukak sekolah ni bajet akan melebihi dari biasa. Maka tak amek yg diamond, tak amek yg plastik....tapi amek yg tengah2 iaitu fiber. Mcm spek lama dorang tu jugak lah..guna fiber.

Congak punya congak...dapat harga mcm kat William jugak...tapi dorang kurangkan RM8. Aku cakap..takleh kurang lagi ke?? Dia tanya, akak nk kurang berapa?? eh, kalo boleh nk free aje, kan...hehe..

Aku mintak ler kurang lagi RM20. Dia buat2 pikir jap...last2 dia bagi. Aih...kalo tau mcm ni punya senang..aku try mintak potong RM40 pun boleh kot, kan..huhu..
Kat William pun takleh mintak2 kurang mcm ni tp dorang bagi kad utk kumpul cop dan leh dpt bingkai spek free...lebih kurang macam tu lah tawarannya, hehe..
Ok...tulis resit....& aku bayar abes terus...RM220.00.
Masa ni tunggu spek mata angah & spek mata lama along dicuci dan tukarkan pengepit tang hidung tu. Servis nya bagus mcm kat william jugak, huhu..
Spek mata along tak siap lagi sebab nk jenis nipis ngan power tinggi ni mmg dorang tak simpan stok. Kat kedai mana2 pun sama jer. Tak tau laa kalo kat KL....tapi kat Bentong, kat Taiping...kat focus point...mmg kena tunggu dorang oder dlm 2-3 hari mcm tu baru leh siap.

Dh siap nanti...leh ler hantar kat along. Mujur tak jauh.
Dulu...kalo buat spek kat William....dorang terus pos kan kat maktab aje. Takyah ler aku nk menghantarnya pulak ke Pengkalan Hulu tu.

Senang hati aku...dh jumpa kedai cermin mata yg best mcm ni.

Nota ALONA:-
~Susah kan kalo mata ni mengharap pada spek aje......

6 comments:

attyfir said...

salam lona..aty ni sebenornya pakai spek.tp degil tak mau pakai..padahal rabun giler2..memandu je aty pakai..
susah kalo berspek nie.
nak pakai contact lense tak reti lak ..

el said...

betul tu kak ssh lau mata ni harap kt spek jek..el ni dah lah jenis pelupa..kdg2 baru 2 minit letak spek..dah lupa mn letak jenuh satu umah cari x dpt2...kdg2 tu xberspek el pi keje hahahahaha..

nad said...

Dulu saya pakai spek..
Pastu skrg dh x pakai..
Hehe...

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

along mmg dh lama pakai spec ye kak? dr umor brp?

Unknown said...

Assalamualaikum kak. nak tanya kedai ni masih ada lagi tak? sebab kalau ada saya nak survey bingkai.

ALoNa CintamaniszLite said...

Kedai ni dh tutup dh beberapa bulan ritu. Tapi yg kat Jln Panggung Wayang ada lagi satu kedai dia.