Thursday, January 3, 2013

Buah nam-nam...

Sape yg tak penah tgk....inilah dia buah nam-nam atau ada jgk yg memanggilnya buah katak puru sbb keadaan buahnya menggurutu, eiiiiii.. Aku lebih suka sebut buah nam2 sebab aku kenal buah ni pun mmg ngan nama nam2, hehe.
Sape lagi lah yg memperkenalkan buah ni kat aku selain mak aku. Mak mmg suka laa buah yg rasa mcm ni. Turun kat aku jgk. .
Buah nam2...mcm hampir pupus gak ler pokok buah ni.
Rasa dia mcm mana??
Rasa buah ni masam2 manis....Kalo kulit buah ni menguning tu...hak tu lagi sedap isinya
Rasa dia lebih kurang mcm buah jambu keling. Eh, tau ke buah jambu tu?? Sori aku tak tau nama lain buah jambu ni, ngee. Alah...kaler dia merah putih bila dh masak, hehe. Tp buah jambu keling ni isinya mcm kapas sket. Buah nam2 ni isinya padat sket ler. Mmg sedap sgt ler kalo dimakan biasa apatah lagi dicicah ngan kicap cabai atau kuah rojak tu, hehe. Tgk, aku dok citer ni pun dh rasa kecur air liur, hehe..
Imej ni adalah hasil gugel. Ni lah buah jambu keling...hehe. Aku pun dh lama tak makan buah ni. Kat umah arwah wan adalah pokoknya tp mm......(!!!!)
Kalo kopek buah ni....mcm ni ler rupa dia...lebih kurang mcm kepah pulak, hehe..
Biji dia terbelah tu bkn sebab kena pisau ye...tp mmg dia dh terbelah siap2 kat dlm tu. Ikut ler....kekadang dapat yg tak terbelah lagi, ngee...Anak dara kot yg tu, kahhhh...opss!!!

Camne nak makan??
Alah, senang aje. Kupas jer kulit buah tu. Makan ler bila dh kupas tu. Terpulang ler nk hiris2 ke...nak terus ngap mcm tu ke...nak cicah ke...
Bijik dia tu takleh ler nk makan...buang aje. Atau kalo ada tanah lapang milik sendiri...leh ler semai bg tumbuh pokok. Pokok ni renek aje selalunya. Tak tinggi. Dalam 2.5 - 3 meter aje.

Daun dia katanya leh direbus dan rupa serupa mcm air teh tapi tanpa rasa....leh diminum utk menguruskan badan, wow!!!
Ni adalah anak pokok buah nam-nam yg telah disemai oleh Akiss dan Angah kat tepi umah kitorang yg ada sekangkang kera jer tanahnya tu. Dh tumbuh mcm ni dh. Kalo subur...lebih kurang 10 tahun lagi ler baru leh dpt merasa makan buahnya, hehe...
Aku pun sebelum ni, sebenarnya tak tau mana nk dapat dh makan buah nam2 skang ni. Dh kurang orang menanam pokok ni yg sebenarnya pokok ni boleh jugak dijadikan tanaman hiasan utk laman umah sbb dia tak tinggi pun. Tp tak sangka...ari tu kak nor dok citer kat kampung yeop ada satu pokok buah bla bla bla bla tp kak nor lupa nama.....aku terus ckp...buah nam-nam ke?? Oh, yeargh!!! betul.....Bila yeop ada balik kampung dia kat Degong jer...aku pesan kot2 ada buah tu dh masak, ngee.
Lepas2 tu dapat ler tekak aku ni makan buah nam2 ni. Dh 2x Yeop balik kampung dan bawakkan buah nam2 tu utk aku. Ada laa 3-4 bijik cenggitu...jadilah, kan. Lepas2 ni tunggu lah pokok nam-nam yg akiss ngan angah tanam tu berbuah pulakkkk, ngee...

Nota ALONA:-
~Buah ni mmg mengingatkan aku kat mak...
~Lagi satu buah yg boleh mengingatkan aku kat mak adalah buah sepam. Siap ada lagu lagi bila mak sebut buah ni, hehe..

11 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

pernah mkn buah ni masa pegi umah mak sedara hubby kat kelantan.. sedap buah ni makan collek kicap belacan tu.. adeii.. terliur suda... hehe.. akak ada gak tgk pokoknya masa kat kelantan tu.. rupa daun dah lupa tp besar pokok lebih kurang mcm pokok cermai ler gitu.. dia berbuah sampai kat batang dia yg kat bwh2 tu pun ada gak keluar buah... mcm pokok cempedak buah byk kat btg.. hehehe...

Rinna said...

Tak pernah makan laa Na.. tapi jambu keling tuh dulu suka makan masa kecik2.. skrg nie susah nak dpt buah jambu tu kan :)

❤Kamsiah❤ said...

buah2an yg hampir pupus tu...buah katak puru tu comel bergayutan kat batang pokok,kan...

Nad @ MamaZN said...

Kak,nk tau cite tak..
Hubby saya kan kak, bg buah namnam ni sbg hantaran kak..
Org lain bg stoberi, pear, anggur..
hubby saya kasi namnam..
Tu la 1st time saya kenal buah namnam
Klu tak, smpi skrg saya x kenal, heheheeh

el said...

buah nam2 tu rs nah mkn kot..
tp yg buah jambu keling tu kt umah jiran ni ada..sllu nau bg..tp el x bape nk mkn sgt

Gieyana said...

x pernah mkn lg buah nie..tp mcm pernah dgr or sebut..jambu keling tu pon susah nk dpt kan skrg kak? Kak umah mak ada sepokok..tu pon tumbuh sendiri dan now dh leh mkn..:-)

Hunny Kitty said...

saya panggel buah namnam ni hehehe

btw kak ..saya tag akak nih

http://dia-honey.blogspot.com/2012/12/wajihah-rashid-giveaway-time.html

::NureeN:: said...

kat umah ada pokok tp buah dia x sebesar ni.. kecik2 molek ja

Zura@Iwan said...

owhh saya tk penah mkn buat ni..dgr pun x penah..hehe

wantie said...

suka sangat ngan buah nam nam tu. buah dia tumbuh kat perdu pokok kan..

T panggil buah katak puru

ANTHURIUMKU said...

Maaf....saya dari Indonesia.saya kurang faham dengan bahasa malaysia,tapi saya tertarik dengan topik bahasan tentang buah NAM NAM yg anda tulis.Kami sedang meneliti biji dari buah tersebut untuk pengobatan.
Kami berharap jika Anda mempunyai foto dari biji Nam Nam tsb,sudilah kiranya mengirim kepada kami vi email ke antiqgarden@gmail.com
Terimaksih atas perhatianya.