Monday, January 7, 2013

Abes dh kena jual...

06.01.2013
AHAD

MOTOR ABU
Semalam...bkn saja hari lahir along...tetapi jugak hari motor HONDA C70 yg aku telah gunakan semenjak 10 tahun yg lalu telah pun bertukar milik.
Motor yg kitorang sekeluarga gelarkan motor ABU ni telah dibeli oleh Wan (kawan sekerja abg). Bkn dia nk guna pun tp dia nk repair bagi lawa sket...pastu dia nk jual kat orang lain pulak. Itu mmg cara dia cari duit sampingan.

Motor ABU ni mmg kenangan. Motor kegunaan aku menghantar anak2 ke sekolah tabika KEMAS, ke pasar....malah sejak along dan angah dh bersekolah rendah...motor ni lah aku guna hantar-amek dorang ke sekolah sejauh 7km pi 7km balik (14km x 2) semasa bulan RAMADHAN...sebab kesian dorang balik lambat kalo naik bas. Letih pulak nanti...tengah puasa, kan??

Motor ni jugak ler yg menghantar dorang kalo ada aktiviti kokurikulum di waktu petang. Selalu nk sangkut (dh penah sekali sangkut pun...haru!!!) kat bukit doremon (bukit drummond).....walaupun bukit tu bkn lah tinggi mana pun, huhu.
Motor ni jugak ler yg menghantar along ke SMK King Edward masa along masih menunggu tawaran utk sekolah berasrama di tingkatan 1. Selalu jugak ler enjin nk wat hal masa jalan mendaki kat traffik light depan restoran A.Rahman dan maybank kamunting tu, huhu...Mujur kesabaran aku ni dh semakin meninggi bila usia semakin meningkat.
Motor ni....sebelum abg beli....ia adalah milik seorang mat rempit yg dok kat Ipoh, hehe. Adik kawan opis suami aku. Power dia mmg power utk merempit!!!
Bila mak aku dh kasi aku guna sang kancil....maka kurang laa aku gunakan ABU ni. Selalunya guna ABU utk gi pasar...gi kedai, pejabat pos area berdekatan, atau pun gi Maybank kat Kamunting sebab kat situ susah nk cari parking keta, hehe..

Motor ni pun dh nampak tak berkilat sgt sebab aku mmg tak berapa jaga sgt pun. Jaga gitu2 aje. Bila sampai nk kena tukar minyak itam...abg yg tolong buat. Wiring lampu2 dia pun sepatutnya nk kena pi buat jgk....tp disebabkan jarang sangatlah nk guna motor ni waktu malam...takde ler aku gi hantar ke kedai motor utk repair pun.
Masa Wan (kawan abg) amek motor ni semalam pn...lampu signal dan segala lampu mmg tak nyala laa disebabkan aku tak gi repair wiring tu, ngee..
Meter minyak lagi lah...dh repair berapa kali pun....rosak jgk. Cuma meter SPEED tu betul ler, hehe. Motor ni aku kalo speed pun cuma 70km/j aje.....tu pun dh rasa laju mcm merempit sgt dh sebab motor ni kan cc dia rendah...hehe..

Motor ni jgk ler motor pertama along naik utk belajar...
Panjang kata....motor ni mmg byk berjasa lah kat keluarga kitorang ni. Cuma skang ni kena jual lah...sebab aku dh jarang bebeno guna sejak tahun lepas sebab aku gi pasar sehala balik bila aku dh ngantar angah dan akiss gi sekolah. Terus singgah jer lepas hantar dorang pepagi tu. Tak keluar dh ngan ABU utk tujuan tersebut.
Tu sebab abg amek keputusan nk jual jer motor tu...selagi ia ada harga sebagai sebuah motorsikal yg bergeran....bukan sebagai besi buruk!!!

Skang ni...tinggal moto EX5 abg aje lah pun.

TV
Ni lagi satu ni....kena jual jgk. TV 14". Ni tv kenangan abg lah ni..Dh lama jugak tak digunakan. Sejak budak2 ni pun dh tak main PS1....Along dh main PS2 abah dia guna tv kat depan tu.
TV 14" dan mcm2 wayar2 yg berselirat, hehe..
TV ni kena jual pun sbb Wan tu yg tanya abg pasal tv ni. Jadi, tv yg masih elok tp mmg dh lama tak digunakan ni....abg pun setuju lah nk jual jgk, hehe. Jual sekali player vcd...pakej!!!
Tinggal ler 2 bijik lagi tv gemok2 kat umah aku ni, hehe.

Player vcd tu pun dh lamaaaaa sgt tak digunakan. Sebab player dia cuma leh guna utk VCD & CD aje. Masih elok tp dh tak digunakan selepas kitorang dh beli player dvd Pioneer yg leh pasang utk dvd, vcd, jpeg...bla..bla..bla...tu. Sampaikan player pioneer yg berbaloi digunakan tu pun dh rosak dan kitorang dh tukar baru ngan player Philips lak, huhu.
Haa....tu laa lama tak lama kitorang dh tak gunakan player VCD yg dimasukkan dlm pakej jualan semalam tu, huhu..Aku pun dh terlupa player tu cap apa, kehkeh...

Bbrp hari sebelum tu abg dh jual amp dari set Aiwa hi-fi. Kat Wan jugak. Tu yg lepas2 tu Wan dok tanya barang2 lain pulak tu, ish..ish..
Speaker hi-fi Aiwa tu kitorang dok guna. Takleh nk jual lah, ngee. Cuma bahagian tengah dia jer kitorang dh tak gunakan langsung dh. Maka, bila dh kena tanya tu....abg pun jualkan jer lah. Terang sket umah ni...hehe..


Nota ALONA:-
~Dah ala2 garage sale lak, kan...huhu.
~Cik abg saYang.....kusyen antik rotan tu taknak jual jugak ke?? leh amek sofa lak. Tingin gak umah ni nak merasa ada sofa, kuikui....

9 comments:

Delimasari said...

nnti leh beli baru semua nnti yer....

wantie said...

tahun baru, salin semua yang baru. pas ni serba baru la umah akak. terutama TV.

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

lama dh yer ...x per nnti beli br..hehe..

el said...

xsabar nak tgk umah akk penuh brg2 baru n cangeh2..lg2 sofa tu hehe doakan tuk akk dpt sofa baru ahaks

nad said...

Mahsyukkk la tu dpt jual mcm2
Terang sket umah hihi
Harap2 hubby akak bace la part nak tukaq sofa tu kkekekeke....

Gieyana said...

hihi..tv nostalgia tue kak...sy nyer tb gedabak bw blik kg..nk hntra repair n bg kat kak jer...tp x terrepair ag..ekekeke...

Motor cm akak juai ni kan, kalau buat len mmg nmpak cm baru sgt...:-)

abang said...

kusi rotan tu byk kenangan.. champion punya.. mana leh juai.. keh3..

attyfir said...

nanti mesti dpt sofa baru :)

Anonymous said...

amboi mntg jualan awal tahun ke ni. Done clik2