Thursday, December 6, 2012

Bila buat aiskrim sendiri....

Kat fesbuk...Ezma dok tayang gambar anak dia ngan ofismate dia sedang eskrem yg dia buat sendiri. Aku teruja. Sebab sebelum ni aku penah dpt resepi eskrem homemade tp panjang berjela...mgkn tu cara & resepi eskrem mcm yg dijual kat kedai tu kot.
Jadi, kali ni aku tanya kat Ezma...resepi dia mcm mana?? Ezma pun tak kedekut ler nk share resepi sebab dia kata...dia pun dapat dari kawan dia kat fesbuk jgk.
Bila tengok resepi yg dia bagi....alahaii...tak susah pun. Mudah bebeno!! Sukatan guna cawan aje...takyah timbang2.
Petang tu, balik dari teman along praktikal motor...terus ler aku singgah kedai cari bahan2. Malam baru dok buat....sekali dua perisa aku buat sbb mudah kan?? Perisa stoberi dan perisa vanilla.
Dua jam lepas tu...kena ler gi dapur masa tgh menonton tv tu. Keluarkan aiskrim yg dh dimasukkan kat freezer tu utk di'mixer' lama2 sket dan kemudian disimpan semula kat dlm bekas yg sama. Ok, done!!! tunggu esok utk dimakan. 
Anak2 aku tu nama aje dh besar2 tp tak sabar2 jugak nk makan aiskrim ni.
Pagi tu....Akiss ler yg teruja lebih..dia dh bukak bekas eskrem tgk dh beku...ingat nk makan eskrem pepagi. Ish...cepat jer aku bagitau...aiskrim tu mmg nampak dh beku...tp tengah2 dia masih cair. Tak abes membeku lagi, hoho. Kena tunggu sampai tengahari nanti!!!
Ni laa hasil aiskrimnya...nk ikutkan tak berapa nk keras lagi. Tp akiss tu tak sabar nk makan...aku bagi ler dia makan.
Nak ikutkan kena biarkan sehari lagi kat tempat beku tu baru sedap dimakan. Bekunya masa tu mcm kita baru beli aiskrim kat kedai. Kot kalo dinaikkan suhu sejuk beku tu lebih lagi...ok jer kot. Tapi aku biarkan aje suhu biasa tu. Maklum ler...peti sejuk aku ni...aku tak mau sejukkan sgt...kang abes efek sampai ke tempat sayur leh beku batang2 sayur tu (walaupun tempat beku ngan tempat sejuk biasa tu lain2 pintu), huhu..

Rasa aiskrim ni sedap mcm kat kedai jugak laa...Eskrem stoberi tu mcm kat Al-Mashoor jugak laa. Masa nk makan tu taruk pulak topping stoberi al-mashoor yg dibeli kat CH tu (dh nak abes dh, huhu).....mm, terangkat ler!!! Taruk pulak coklat rice....ish..ish.!! Kacang tanah yg dh digoreng dan ditumbuk tuuuuu jer takde utk ditaburkan kat eskrem!!! kalo idak...ish..ish...lagi sedap, hahaha..

Cuma aiskrim ni...tekstur dia tak gebu laa mcm eskrem yg kita beli kat kedai tu...apatah lagi nk gebu mcm BR, Tutti Fruitti.....tapi boleh laa, kan...

Nota ALONA:-
~2 bekas aiskrim ni dh nk abes dh. Tinggal skettt aje lagi. Utk sorang makan pun lom tentu puas tu, huhu..

9 comments:

Rinna said...

Kalau buat sendiri lagi puashati kan Na.. sedap pun sedap.. anak2 pun suka nampaknyaa.. tuh.. leh buat lagi.. :)

ayu Ismail said...

Sharelah resepi hehe

el said...

igtkan nak share resepi..wekkkkkkkkkk
xkira nak resepi gak lol

Nad @ MamaZN said...

Wah.....!!!
Kak ovelette tu pebenda?
Mmg ada jual el?
Cemane rupe die?

atty's said...

terliur aty nengoknya lona..dapnya ..

buka posa harus cari eskerem

wantie said...

ala.. best la kak. leh buat eskrem sendiri. jeles tau.

tak mau share resipi ke?
tak pe lah.. nak majuk!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

rajinnyerrr... akak tak terbuat2 lagi eskrem homemade ni..

Zura@Iwan said...

dulu duk baling..jiran dpn umah buat eksrem sdiri...now dia dh bjaya kak...penah masuk tv3..

aiskrim homemade kassim..hehe..

Bellezza Bunga Matahari said...

bg ler resepi kak..