Sunday, December 30, 2012

Melaka - Kg. Morten (1)

18.11.2012
AHAD

Dari Masjid Selat Melaka...kitorang terus ke Kg. Morten pulak sebab tgk masa mcm cukup jer lagi ni, hehe. Fadel ler yg bawak gi sini...

Dh sampai sini............berhenti jap bergambar kat sini, hehe..
Meh bergambar sini....
Dan bergambar jugak kat sini.....iaitu VILLAGESTAY ni.
Aku dh penah tgk dh rate dia ni masa buat plan nk dtg sini ri tu...hehe, tapi tak padan ler ngan bajet kitorang kalo gi masa cuti sekolah cenggini, ngee....
 

Kemudian...pi kat ayah ni. Biasalah ayah kan...mesti nk lain dari yg lain, huhu..
Jadi, aku pun mintak ler abg tolong amek kan gambar kitorang ni, hehe..
Mula2 gi lawat umah ni...Dibuka pada orang ramai secara percuma tetapi boleh ler nk hulurkan sumbangan sebab pemiliknya jaga barang2 ni bkn senang jugak kan.
Bersama replika rumah melaka kat luar....
Bergambar kat anjung umah.
Dari luar umah....
Kalo naik cruise kat sg. melaka tu...mesti laa nampak umah ni kat tepi sungai tu.
Kat dalam pulak....
Bergambar kat katil lama. Aku mmg penah tgk katil ni kat umah pusaka adik-beradik mak kat Melaka dulu...sebelum rumah tu roboh dimakan anai2..
Mmg tinggi katil ni...
Bergambar kat sini ngan Dayah..
Kat dapur pulak....penoh barang2nya...
Dulu...mak pun ada pinggan mangkuk bunga kangkung ni...tp skang dh takde dh laa. Kenangan tul!!!
Bunga kangkung.........nostalgia menggamit!!
Ayah ngan acuan kuih putu...
Antara ruang dapur...
Naik atas kat ruang tamu semula....
Ayah pulak posing ngan topi dan telepon lama...
Abg dan angah...
Dayah membelek baju2 yg disewa RM10 sepasang utk dipakai dan bergambar.
Along yg jadi mangsa menjadi peraga, hehe...
Dayah pelik tgk aksi suami dia, hehe..
Ok, yg ni betoi2 punya posing...
Ayah ngan tuan umah...
Bedok ni mmg mengingatkan aku kat arwah mak. Mak penah citer....masa mak kecik2 dulu bila waktu imsak mesti orang surau akan ketuk bedok sambil menjerit "IMSAKKKK, IMSAKKKK"....Dari citer mak ni aku mula kenal apa itu bedok....
GERGASI???? Nampak aku ni mcm gergasi betoi ler bila bergambar ngan rumah melaka replika ni..kuikui..
Bergambar ngan umah lain...milik adik kepada pemilik umah tadi...
Kemudian kitorang jalan kaki jer ke rumah lagi satu yg telah dibuka utk orang ramai. Kat sini lah kitorang dapat citer lengkap mengenai asal-usul Kampung Morten ni...

Abes citer...
Aku ingatkan cuma lagi 2 jer entry pasal cuti ke Melaka ni...rupa2nya tak cukup daa.....
Ada lagi satu...psl lawatan kitorang ke rumah lagi satu ni, ngee...

Nota ALONA:-
~Sebok ngan hal anak2 bila nk abes tahun ni, huhu...

3 comments:

Zura@Iwan said...

unik la umah ni kan...suka plak tgk..

katil lama tu..masa kt rumah arwah tok ada la...skrg dh x de ..huhu..

wantie said...

comel pulak umah kecik kecik tu kan..

tengok aksi fadel tu memang mencuit ati.

el said...

el suka sgt pingan mamgkuk ada bunga2 jeni pesyen lama2 tu kak heheh cantek