Monday, December 10, 2012

Naik Menara Taming Sari..

17.11.2012
Sabtu

Ok...mari kita naik Menara Taming Sari.
Ketinggian menara ni adalah 110m jer. Bagi kitorang ianya tak tinggi sangat, (hehe) tp mmg best bila dh naik tinggi tu sebab leh nampak pemandangan Banda Hilir terutamanya. Kalo nk jelas leh sewa teropong selepas beli tiket tu ngan RM5. Kitorang tak sewa pun, hehe. Bila masa nk meneropong bila dh asek bergambarrrr aje, ngee...
Bagi yg gayat....110m ni dh leh wat ketaq kaki.....tapi InsyaAllah, mungkin tak akan ketaq kalo dh sampai atas tengok keindahan bumi ciptaan Allah ni. Sape2 yg gayat tu...dicadangkan naik jer menara ni...mesti syok punya.

Utk sekali trip naik ke atas.....seramai 66 orang leh dimuatkan. Jadi, walaupun ramai...tp cepat jer sampai giliran kita. Masa kitorang nk naik tu...masih tak berapa ramai lg laa. Cuma kena tunggu 1 trip jer..
Tunggu nak masuk utk duduk...Bila dh duduk tu bermaksud giliran kita ler nanti seterusnya, hehe..
Ok...dh dapat duduk...rileks tunggu orang naik dan turun dari menara.
Sabar......
Tiket naik utk 8 orang....
Sape2 yg naik Menara ni...mgkn akan ternampak staff jambu ni. Ikut nasib ler, hehe...
Wowww....seronok bila kat atas...Menara berputar-putar.....tapi tak memeningkan kepala pun.
Tgk....tgk puas2...
Nampak Muzium Kastam, sungai Melaka, Hotel Casa Del Rio yg bertaraf 5 bintang tuu...
Nampak Dataran Pahlawan....
Dataran Pahlawan lagik...
Hatten Hotel...antara hotel terbaru & eksklusif di Banda Hilir...
 Sesi bergambar di setiap sudut mesti ada, kan...hehe...

Fadel dan Dayah...
Hari tu...setiap 1 tiket leh dapat beg GO GREEN yg Dayah pegang tu. Maknanya, hari tu kitorang dapat 8 keping beg ni...hehe..
Saja wat gayat, ceh!!!
Bergambar ngan along. Along ni gayat jugak orangnya....tapi ok jer dia...
Kedai, hotel2 kecil...semua ada kat bawah tu...
Apa laa yg Fadel dok tengok tu...leh nampak ke?? hehe...
Swimming pool milik Majlis Bandaraya Melaka. Orang awam leh mandi kat sini ngan bayaran RM2. 
Mula nk turun ke bawah dh...sambil menara berpusing lagi. Berapa kali dh pusing pun tak perasan dh....Leka tengok kat luar...
Melaka ni dh byk tepi2 laut di tambak dan dibangunkan...
Muzium Samudera....tak masuk pun. Tak cukup masa..tapi aku dh penah dh masuk sini duluuuuu. Tak tau ler skang ni dalam dia sama atau dh lain, hehe..
Dari Dataran Pahlawan Mall ke Hatten Hotel ada jambatan yg menghubungkan. Takyah melintas ikut jalan bawah dh...
Bumbung bangunan Menara Tamingsari...tempat membeli tiket tu...
Ok...dh turun...puashati...
Kitorang tak beli pun gambar yg fotografer dorang snap sebelum naik menara tadi. RM50 kot....sekali keychain menara ke hape ntah.. Takyah ler. Gambar biasa aje...berlatarbelakangkan pemandangan dari menara di waktu malam, mm. Duit tu beli makanan lagi bagus...mengenyangkan perut, huhu...

Beli air 100plus aje lah utk menghilangkan dahaga dan menambah tenaga, hehe... 
Rehat jap....
Rehat2 tapi awan kat atas tu mcm dh nk gelappp aje, huhu...
Bagi yg dh pegi Melaka tapi tak amek kesempatan naik atau ada pemikiran kalo naik menara ni bukan ada apa menarik pun, kan....lain kali kalo ke Banda Hilir...dicadangkan naik lah Menara. Rasai pengalamannya. Pengalamannya lain sangat dengan pengalaman kita naik Menara Alor Star, Menara Kuala Lumpur...naik menara kat Planetarium tu...mmg lain. Sebab kat sini kita leh nampak laut, sungai, bandaraya, warisan sejarah!!!! Kita duduk @ berdiri kat situ jer....takyah jalan merata2 kat atas tapi leh nampak semua sebab menaranya berputar. Sape2 yg belum penah gi Melaka lagi....kalo datang Banda Hilir ni...naik ler menara paling tidak sekali. Mcm kitorang..........hehe...

Ok lahh. Abes citer kat Menara Taming Sari.
Lepas ni kitorang plan gi naik cruise lak....tapii........................

Nota ALONA:-
~sambung esok....hehe.. (entry ni khas utk mereka2 yg tak penah naik menara lagi, ngee)..

4 comments:

Nad @ MamaZN said...

Khas utk saya la tu...tau dh, hehe

ayu Ismail said...

bagus entri ina ni...boleh jadi duta melaka:-)
cantik2 gambar. ..

Rinna said...

Memang best nak menara taming sari tuh.. :)

wantie said...

ADOI.. gayat la kak. kalau ti mesti keras terus kaki ni tak leh nak gerak.

mmm.. gambar akak ngan akiss tu ada sorang cina pakai seluar pendek kuning. ishhh.. benci la tengok kaum dorang ni yang suka snagat pakai seluaq pendek ketat... tak selesa kalau bawak anak anak jenjalan terlihat cara dorang pakai... memang meluattttttttttttttt...


kat Penang ni bersepah sepah. mcm la cantik sangat.