Thursday, December 27, 2012

Malam:- ikan bakar umbai......

17.11.2012
Sabtu..

Sambung....
Dh turun dari cruise...kitorang berjalan kaki ke Dataran Pahlawan. Kononnya nk cari food court.
Berhenti jap nk amek gambar kat kincir air ni..
Dh masuk food court....mm, nk komen apa ye??
Tak memuaskan lah.....senang citer. Nak oder nasik ayam pun kena tunggu ayam digoreng dulu. Perut dh ler lapar ni tambah2 baru lepas ujan.
Lagi satu...servis yg paling teruk adalah masa oder air. Utk air sirap saja RM2.50.....tulis kat atas tu RM2.00. Pastu, lambatttt nk buat. Bkn susah pun...tuang air sirap yg dh siap dibuat dlm jag besar tu kat dlm cawan yg ditaruk ais. Itu pun leh jadi lambatttt sgt. Servis pun kelam kabut!!!! Nampak mcm sebok sgt. Oder orang tak nak tulis....pastu asek terlupa nk buat aje. Mujur lah kitorang ni oder air senang2 aje. Orang lain mintak air kelapa laa, air jus tembikai laa...hah, jenoh ler mcm nak maki jer pekerja situ.
Hm...sebab lapar...makan aje lah. Tapi lain kali...takde dh ler nk makan kat sini. Tak padan ngan harga mahai.
Balik homestay......aku ngan fadel dan akiss keluar gi area pantai klebang. Nak cari coconut shake yg femes ni. Mujur masa aku sampai tu tak ramai beratur. Dan servis dorang ni mmg cekap. Ada bahagian belah kelapa, tadah air kelapa, korek isi kelapa....
Ada bahagian taruk aiskrim, isi kelapa, air kelapa kat dalam blender besar tu. Ada bahagian pembungkusan...cekap jer keje dorang. Cepat jer sampai kat giliran aku. Harga pun tak mahai...RM2.50 satu cawan tu...dan sedap pulak tu. Puas dpt minum coconut shake dia.
Kat luar ni utk bungkus punya. Kalo nak lepak2 minum dan makan2...kena masuk kat belah dalam sket. Ada gerai dia lagi satu kat situ..
Sedap...sedap sampai ke penghabisan..
Kul berapa ntah dh tak ingat....kitorang keluar gi umbai...nak pekena ikan bakar. Dayah dan fadel dh ada pengalaman datang sini...jadi dorang ler yg tunjuk jalan.

Pilih kat gerai yg paling awal dijumpai selepas parking dekat ngan surau tu..
Dayah sedang memilih....
Dah jumpa sotong panjanggg...amek..amek...sotong goreng tepung...
Ketam ni besar...dan berat jgk. Mesti isi penoh. Tp kitorang tak amek pulak, huhu....Rugi jer tak amek!!!
Amek ikan kerapu malam tu ...tak amek ikan siakap.
Tak tau laa apa yg Dayah dok cakap kat budak tu..
Antara yg disambar utk dimasak dan dingap oleh kitorang.
Sementara tunggu oder siap....jenjalan tgk2 kat gerai tu.
Kusi malas rotan utk kanak2...kiutnya...
Yg ni pun...kiut nya...
Ok...oder dh sampai. Masing2 dh sedia nk sambar yg mana satu dulu. Tp disebabkan sotong goreng tepung yg sampai dulu...maka ianya telah abes dimakan begitu sj!!! Gambar pun tak sempat nk amek, huhu...
Kerapu...3 rasa...
Butter prawn...
Kupang masak sambal kot ni.....Kupang ni oder kemudian ni, hehe..
Tgk Dayah makan ni...teringat pulak kesedapan makan kat sini, hehe..
Buntang mata fadel.....
Dah selesai makan....kitorang pun terus nak ke destinasi lain pulak. Dalam kete...ada sesi teka-meneka berapakah harga semua makan2 tadi? Yg tau cuma fadel sorang jer sebab dia yg gi bayar, ngee..
Akhirnya, siapa yg teka paling hampir???...adoii, peneka yg dh tersingkir leh masuk senarai dan jadi pemenang peneka harga paling hampir??? Ni mesti kes fadel tersalah kira masa nk buat penyingkiran tu...huhu..

Nota ALONA:-
~Tak tau lah apa nk jadi. Hanya mampu berdoa yg terbaik.

6 comments:

Zura@Iwan said...

alamak aii kak..sedapnya tgk menu2 kt ikan bakar tu...

teringin la plak nk ngap...kahhh!

❤Kamsiah❤ said...

ada sambar fm melaka tak hehe..

ieda said...

wah2 sedappp nye kakkk
x menahan sya tgk nie
dah lama rasanya saya sekeluarga x makan ikan bakar ..

ikan bakar di rumah ada lahh ekek ;)

Nad @ MamaZN said...

Seeeeddddaaaaapppnnyyyeeee....!!!

Kesuma Angsana said...

baru je balik dari sana juga hehehe

wantie said...

ambaoi sedapnay menjamu selera. sotong panjang pun ada. kerapu pun ada. terbaik la kak.

Satu je T perasan kat sini,. akak ngan si fadel tu memang rapat sesangat noh. asal pergi bercuti je mesti join sekali.

harap harap Amirul ngan Aleesya nanti rapat mcm ni le. maklum lah anak T dua jerk.