Thursday, December 13, 2012

Jom masuk Muzium Kastam

17.11.2012
SABTU

Disebabkan hari masih ujan lebat....kitorang pun amek keputusan utk masuk ke Muzium Kastam yg sangat berhampiran dgn kaunter tiket cruise. Situlah yg paling dekat utk abeskan masa sementara tunggu ujan reda. Nak gi ke bazaar berhadapan ngan Muzium Samudera tu.....jauh jugak. Mau basah pakaian kalo redah hujan tanpa payung ni, huhu..

Lariiiiiiiiiiiii......masuk sini..
Masuk sini free aje. Boleh amek gambar....selesa sangat.
Tapi disebabkan baju tadi kena ujan sket2....masuk sini tempat berhawa dingin...terus rasa sejuk sangat.
Dayah tgk buku log. Aku pun tak pasti buku log tu pasal apa sebab aku tak tengok pun, hehe. Aku terus gi kat beskal tua kat gambar bawah tu..
Beriya tul Fadel ni tgk tayar beskal ni....
Beskal ni diambil dari Kuantan...
Ayah....
Aku...
Kayu utk menyukat...
Mesin utk mencetak kod no. siri...
Samalah ni....
Kotak ni digunakan utk menyeludup...
Alat2 komunikasi yg digunakan oleh kastam dalam pengoperasian dorang..
Hai...ngko dari mana??? tanya patung tu kat Fadel....
"Hah....ko boleh bercakap ke??"...
Beriya ayah tgk gambar tu..
Keris....
Mercun2 yg telah dirampas oleh kastam....fuh, kalo dapat ni...berdentum-dentam 30 hari 30malam, ngee...
Kepala rusa ni telah diawet dan dirampas oleh kastam..
Ni pun katak betui tp dorang dh awetkan dan dijadikan utk perhiasan rumah tetapi telah dirampas oleh pihak kastam.
Ni pun sama laa...
Perasan tak...gambar kat atas tu katak tgh main gitar dan tiup serunai. Yg lagi satu kat atas tu katak posing aje ngan alat instrumen tu, kreatif......hehe...
 
Kengkonon baju ni baju kebal..bermaksud orang yg pakai baju ni akan kebal ler.....tp takde ler kebal pun. Dapat jugak dirampas oleh pihak berkuasa, hehe..
Aku pun tak baca kenapa motor ni ada kat dlm bilik pameran ni, hehe. Bkn pe, ni kan Muzium Kastam...hehe. Takleh memandai bagi info, ye..Kang salah kang...payah. Nak tau, leh ler gi sini kalo nk naik cruise kat Melaka ni nanti. Dekat sangat ngan jeti dan kaunter tiketnya.
Motor klasik ni...
Tgk lukisan pulak...
Ayah ralit tgk lukisan yg menggambarkan staff kastam buat operasi di laut...kejar bot atas kes penyeludupan.
Bersama gobok...atau almari lauk yg belakangnya ada 2 lapis iaitu tempat menyembunyikan barang2 penyalahgunaan....
Letih...rehat dulu. Kat luar hari masih hujan...
Boring kat dalam...gi keluar jap...tetiba rasa nk gi tandas pulak maklum laa sejuk2 ni kan, hihi. Mujur dekat aje...belakang kaunter tiket cruise depan tu.
Ayah.......
Hujan masih turun dgn lebat. Mcm takde harapan aje nk naik cruise hari tu. Kitorang terus redah ujan ke bazaar. Leh cuci mata tgk barang2 yg dijual termasuk ler t-shirt, fridge magnet, beg, belacan, cencalok...hehe...

Nota Alona:-
~Takde buat masa ni.....hehe..

11 comments:

mamawana said...

Salam sweetie Alona,

Bestkan sekali sekala singgah muzium nih.

ayu Ismail said...

muka ayah ina iras suami ina..muka adik lak iras dr fadzley hehe..

ayu Ismail said...

Akak pun x pernah masuk suni lagi

ayu Ismail said...

Muka suami ina iras ayah ina .kalau kata diaorg anak beranak pun percaya jugak..
Muka adik ina lak iras dr fadzley hehe

ayu Ismail said...

Muka ayah ina iras suami ina..muka adik lak iras dr fadzley..hehe

ayu Ismail said...

Muka suami ina iras ayah ina .kalau kata diaorg anak beranak pun percaya jugak..
Muka adik ina lak iras dr fadzley hehe

dwaty said...

KATAK TU KREATIFLA... TAK SANGKA KATAK BETUL PUNYA....

Rinna said...

Menarik gak yer..muzium kastam tuh..

Sapa laa yg kreatif sgt..sampai leh awetkan katak2 tuh.. :)

el said...

ensem si fadel tu sekali tgk cam dr fadzely hahahahahahaha

ayu Ismail said...

ina byk pulak terpost.....sorry ini angkara guna hp hehe

reyna cikgu pra said...

macam best yer...boleh la pergi nanti