Wednesday, December 5, 2012

Tumbangnya tiang ES 3A

Pagi semalam 04/12/2012...
Tengah online guna pc tetiba terpadam. Letrik satu umah takde. Pehal?? Umah lain pun takde jugak kot?? hehe..
Tetiba nampak lori TNB datang ngan lori kren TNB sekali. Berhenti kat depan umah. Rupa2nya dorang nk alih wayar kabel letrik umah kitorang dan umah jiran sebelah ni ke tiang yg baru kat depan umah nun. Patut laa takde letrik, hehe..Dorang nk wat keje rupa2nya.
Pekerja TNB buat keje ngan hati2...
Tekun dia buat keje. Yg tgh dok sambung tu...wayar kabel letrik umah kitorang ler.. Umah jiran punya lom lagi sebab dorang kena alih port ke tempat lain sebab rumah tu kan sedang dalam pembinaan tambahan.
Supervisor TNB tu bagitau kitorang....tuan umah ni sepatutnya report awal utk memudahkan dorang cabut tiang yg bakal tidak digunakan lagi selepas ni. Ni tidak....bila dinding bata dh naik tinggi, nak taruk frame bumbung...baru dorang terperasan tentang wayar kabel letrik umah tu. Jadi, ruang keluasan dh sempit. Kerja2 akan menjadi lebih rumit. Risau tiang tu menimpa bumbung umah kitorang ataupun dinding batu-bata umah dorang yg dah naik abes tu.

Sebenarnya....duluuuuuuuu lagi aku dh tulis surat kat TNB utk mohon dia alihkan tiang tu ke depan umah. Tiang tu didirikan di situ sebab....kat kawasan lorong ni...umah kitorang adalah yg pertama dibina. Masa tu mmg takde jalan kat depan rumah...jalan kena tumpang tanah lot orang. Pihak Majlis tempatan tak akan layan kita mintak jalan sebab kat kawasan tu cuma kitorang jer yg membina umah. Tu yg TNB taruk tiang kat umah kak ani dan abg Jo tu.
Bila kak ani dan abg Jo pun dh buat umah...tu yg aku tulis surat kat TNB mintak dorang alihkan tiang ke depan. 
Masa TNB datang tgk....kak ani pun ada sama. TNB kata....kalo nk alih ke depan...kawasan umah kitorang ni belum dibuat jalan. Kerumitan ada di situ. Dan TNB tanya kak ani....kalo tiang tu mengganggu umah dia...dorang TERPAKSA alihkan jugak. Tapi disebabkan kak ani kata tidak mengganggu dan dia pun guna tiang yg sama utk letrik umah dia (wlpn masa tu dia tak dok situ & umah tu disewakan pd orang lain).....maka TNB pun takde laa alihkan pun tiang tu sampaiiiii laa masalah muncul bila kak ani & abg Jo membesarkan umah dorang ni.....................
Masih dlm proses memasang wayar kabel rumah kitorang punya ni.
Supervisor tu bgtau lagi...mgkn tiang tu akan dibiarkan begitu sj.....
Dah siap kerja...akhirnya letrik umah kitorang ada semula....

Namun, pagi tadi....lori TNB dan lori kren TNB datang semula. Pekerja2nya mengorek tanah di sekeliling tiang tersebut. Rupa2nya, dorang kena cabut jugak tiang tu.
Tali yg diikat pada tiang telah dicangkukkan pada tren utk menumbangkan tiang yg kukuh berdiri tersebut.
Cekang jer talinya.....hati2 jer dorang wat keje. Bimbang menimpa pd yg tak sepatutnya. Ruangnya mmg sempit.
Dh senget mcm ni dh...tali tetiba terputus!!! Mujur tiang tu masih stabil..tak terus dummm!!! rebah ke bumi, ngee..
Kena amek tangga semula utk dipasangkan tali yg baru.....
Cuba punya cuba....punya cuba...........akhirnya...tumbang juga.
Inilah tiang yg telah berjasa pada kami selama 17tahun ni. Dia telah menjadi tempat wayar kabel letrik kami bertaut utk menyalurkan kuasa letrik ke rumah kami. Terima kasih tiang ES 3A. Mungkin lepas2 ni...akan recycle dan dinamakan semula dgn nama yg lain mengikut di jalan / lorong mana dirimu didirikan.
Lepas2 ni...dh tak perlu menyebut nombor tiang ES 3A sekiranya ada masalah elektrik berlaku di rumah kami. Kitorang perlu sebut nombor tiang yg baru di depan tu.

Skang ni...kitorang kongsi kuasa letrik dari satu wayar kabel utama utk 4 buah bijik rumah. Supervisor kata...mesti ada problem nanti, huhu. Apa susah, ada problem nanti wat report ler kat TNB...kan...Tapi abg kata penggunaan begini sebenarnya leh menjimatkan letrik...hehe...Tgk ler bil bulan depan nanti, ye...

Nota ALONA:-
~Petang ni tak dapat ler along selesaikan 1 jam lagi praktikal motor sbb ujan lebatttt!!!!

8 comments:

yan jua said...

owhh ingt ke tiang apa..rupanya tiang letrik....hehe

kak bleh tnya , kak duk taiping kt ne? kepo plak..haha

Zura@Iwan said...

lorrr....knp la sy x perasan kak duk kg expo tu...huhu...

Mak Ndak saya duk kg expo dh lama..dia duk umah dkt sgt ngan landasan keretapi..

Zura@Iwan said...

owhh kak..pak saudara sy nama yusof ..hehe

siti fatimah said...

hmm... hati hati betul dorang wat kerja ye.

ye la risau gak kot kot kalau terkena rumah tu.

Nad @ MamaZN said...

Kalu la dibuang tiang tu dr dulu idak la ada mslh cm skrg....

Kak, pandai akak wat surprise ye...
Naseb baek saya tak nanges td...
=)
Mekaseh byk kak...

Gieyana Muhamad said...

akak sekodeng depa buat keja yer..ekekkee...

Dan akhirnya..kerja dorang selesai..:-)

Delimasari said...

mmg prihatin sungguh --- berjaya akhirnya tugas TNB

ieda said...

aduhh saya lak suspen baca entry akak nie ... memang mereka buat berhati2 kan ..
sib baik juga tiang x rebah terus .. kalau tidak risau timpa umah org

hurmm hal2 elektrik nie memang kena segera .. kalau tidak bergelap dan x der xtvt dapur lah kan akak ;)