Sunday, February 17, 2013

Daftar Angah pulak....

14.02.2013
KHAMIS

**Entry ni panjang berjela. Sesuai utk mereka yg suka baca karangan, hehe..

Pagi tu....siap2 dan masuk barang dlm alza utk hantar angah mendaftarkan diri sebagai pelajar MARA pulak. Alhamdulillah, syukur kerana rezeki angah dapat belajar kat sini seperti yg sangat2 diimpi-impikan olehnya sejak tahun lepas. 1st intake pulak tu...mm, syukur...syukur padaMu Ya Allah...

Angah kata...dia boring sekolah rendah K.E, sekolah menengah rendah K.E. Jadi...bila menengah atas ni dia nk ikut jejak along. Tu yg dia belajar bersungguh2 dan smart utk menghadapi PMR tahun lepas.
Angah kata...sekolah rendah dia rumah merah, sekolah menengah pun umah merah. Sekolah rendah sarung uniform TKRS, sekolah menengah pulak uniform KRS...tak ubah2...
Bila tgk keputusan semakan permohonan tu angah berjaya....mana aku tak rasa terharu sangat.

Alhamdulillah, pisang berangan dh diberi di masjid pd solat Jumaat lepas...dan jamuan makan2 utk keluarga pun dh selamat dilakukan Selasa hari tu. Cuma puasa nazar...angah sempat buat 3 hari jer. Baki tu angah kata nk buat cuti bulan Mac nanti, InsyaAllah. Maklum ler...susah budak2 lelaki ni nk puasa kat asrama melainkan puasa di bulan Ramadhan tu, kan....Tambah2 baru jer menempuh pengalaman, ngee.

Ok, berbalik pada citer angah daftar ni....disebabkan dia daftar sehari selepas hari yg sebenar...maka, hari tu keadaan persekitaran mcm biasa aje. Kali ni...abah dan mak mentua aku yg temankan kitorang.

Pagi tu hari ujan....Kena rempuh jgk ujan lebat tu utk ke pejabatnya.
Daftar cuma di pejabat pentadbiran. Segala borang dan dokumen yg dh diisi telah difailkan di sini dan ada lagi borang lain yg perlu aku isi. Sepatutnya angah yg isi...tp disebabkan nk cepat....kena serahkan tugas2 ni pada yg PAKAR, kehkeh..... 
Layanan mereka sangat bagus....ye, layanan staff MARA sgt bagus. Kat ofis cawangan daerah pun bagus, kat semua mrsm pun bagus....
Masa keluar dari pejabat tu...ada 2-3 orang lagi pelajar baru yg turut berdaftar hari tu di ruang menunggu di lobi. Bermakna bkn angah sorang ler yg menangguhkan pendaftaran. Tapi, angah pelajar pertama yg daftar utk hari tu, ngee...

Dh selesai...dh dpt nombor maktab, dapat tau homeroom, guru penasihat homeroom dan bilik asrama...kitorang terus terjah asrama lelaki.
Tp masa kat ofis tu...sorang staff dh bgtau kitorang....agar jgn terkejut ngan dorm budak2 lelaki ni. Mmg teruk...Dorang dh oder locker baru dan peralatan lain yg baru tp tak dapat lagi. Yg ada ni semua utk sementara waktu, KATANYA. Sementara sampai bila pun dorang tak tau...tp dorang mmg dh oder..

Ok, tak kisah...nk tgk jgk apa yg teruk sgt tu..
Asrama kat sini aku tak perasan berapa tingkat...mgkn 4 kot, ngee..Tp angah dpt bilik di tingkat 1 jer. Kena naik ler tangga 1 tingkat, kan..

Tp kan...hehe...jujur ler kat sini, kan...aspura ni mmg tak berseri langsung, hehe. Tak mcm aspura yg penah aku tgk kat Pengkalan Hulu dan Taiping, ngee. Tenson sangat ke budak2 kat sini??? Tgk jer ler keadaan dorm angah ni...
Sori, aku dok kat atas katil budak lain tu. Dorang semua kat dewan besar ngan program suaikenal. Aku dok situ sbb nk nulis borang ler...Mak tolong angah susun barang2 dia. Cadar dan sarung bantal angah tak beli lagi sbb kitorang terus ke aspura. Sepatutnya gi koperasi dulu tadi...Teruja betul nk tgk dorm angah tu ler bila staff dh bagitau mcm tu, kan...hehe..
Pintu bilik dh takde tombol. Daun pintu siap berconteng...tp dorang tak conteng perkataan mencarut2 tu..Dorang conteng ngan perkataan yg elok2 tp menconteng jgk ler namanya, kannn..huhu..

Locker angah yg asal mmg sedih jer aku tgk. Teruk bebeno. Pintunya dh senget, kemek sampaikan takleh nk ditutup apatah lagi dikunci ngan mangga. Tempat nk gantung baju ber'hanger pun takde dlm locker tu, dh tercabut...abes?? nk gantung baju2 angah kat ner??

Disebabkan locker kat sini mmg takde nombor siri kekal utk setiap pelajar mcm kat PH dan Taiping...maka aku ngan abg cari locker lain kat bilik lain yg masih tidak bermilik.....dan tukar ngan locker angah tu, ngee.. Jenoh ler ngangkat dlm proses tukar menukar tu. Mentang2 ler takde orang dok tengok kan, hehe..
Tp, locker yg ditukarkan tu pun sebenarnya bkn ler elok sgt pun....tapi boleh laa angah nk guna, ada tempat palang utk gantung baju berhanger dan yg penting leh dikunci ngan mangga sebagai langkah keselamatan barang2 peribadi, kan...
Nak ikutkan pintu locker tu senget2 jgk tp takde ler teruk mcm yg asal tu, ish..ish.
Abg tolak ngan lutut dia nak perbetulkan balik pintu locker tu bagi lurus, hehe. Tu laa locker seperti dlm gambar di atas tu, ngee..

Tilam pun...kain dh reput. Span keras dlm tu dh keluar habuk mcm habuk biskut tu dh..
Tapi tilam tak kisah sbb ada cadar, kan....tp locker ni penting jgk ler...sbb itu tempat simpan barang2.

Sebenarnya, mula2 masuk sini mmg terkejut. Budak2 main sangkut jer apa yg dorang basuh (pakaian kecik2) dan sidai tuala ikut suka aje. Tak mcm tempat2 yg penah aku masuk sebelum ni.

Sebenarnya, angah lagi terkejut...sebab keadaan tu berganda2 sangat berlainan ngan hostel along di PH dan di Taiping...apatah lagi ngan hostel akiss di Transkrian...tp tu lah disebabkan semangat dia nk belajar di sana...dia amek ler perkara tu sebagai cabaran dan pengalaman. Bagus angah....

Abg kata....budak2 dari KL dari kalangan anak2 orang berada mesti lagi terkejut ngan keadaan ni. Ibubapa pelajar yg lain masa hantar anak2 ke situ pun akan terkejut jgk. Mesti ada yg mengadu pd pihak maktab tentang hal tu.
Tu pasal staff situ cepat2 jer bagitau kitorang tentang hal tu, ngee.

Dah selesai ngan locker angah...kitorang pun gi koperasi membeli set cadar, baju t-shirt pjk dan mcm2 lagi laa yg diperlukan......Dari situ...terus gi keluar bawak angah ke pekan Lenggong. Nak beli simkad nombor CELCOM sbb kat kawasan situ susah nk dpt line maxis...(Tp yg peliknya...along gi kem motivasi kat sebelah betul ngan mrsm dorang tu...ada lak line maxis. Dh 2x along gi sana....senang jer along nk kol dan sms aku. Nombor maxis jgk along tu, ish..ish...)

Beli nombor celcom s.o.x...khas utk mereka di bawah umur 17tahun sbb angah pun umur 16 pun tak sampai lagi ni, kannnn...heheh. Nombor tu nk guna kat sana aje.

Balik dari beli nombor celcom....terus gi asrama angah semula. Pasang cadar, sarung bantal dan betul2kan barang2 dlm locker angah. Mak ngan abah tak naik dh....tunggu dalam kete aje.

Dari situ...terus hantar angah ke dewan besar utk menyertai pelajar2 baru yg lain yg sedang melalui minggu suaikenal. Kat kete...angah dh salam peluk cium ngan abah dia, ngan opah dia, ngan wan dia.......dan last ngan aku. Nampak muka dia mendung. Orang baru nk rasa pengalaman dok asrama, kan.....hehe.

Pelajar2 sedang duduk dalam grup...grup homeroom rupa2nya. Maka, aku pun masuk dewan cari homeroom angah. Alhamdulillah, bila dh jumpa cikgu penasihatnya....aku pun keluar dan meninggalkan dia bersama 'dunia' barunya.

Dalam sanubari....aku mmg sedih. Sedih sebab anak2 semua dh masuk asrama. Malam2 waktu aku nk tido...aku dh tak perlu lagi bukak pintu bilik mereka utk melihat mereka tido, cium dorang ketika dorang dh tido...(sebab aku dh biasa lakukan perkara tu sejak dorang kecik2 lagi)....Skang ni aku berpeluang nk buat mcm tu ketika dorang balik pulang bermalam aje lah.

Aku harap dorang cepat menyesuaikan diri dok di sana. Semoga dorang sentiasa cekal, tabah, kuat semangat ketika melalui hari2 di sana. Semoga segalanya berjalan ngan baik.
-------------------------------------------

Pagi semalam..............(16/02) kebetulan program aktiviti luar maktab angah diadakan di Bukit Larut. Angah terlupa nk bawak kasut sukan, charger hp dan butang baju melayu masa hari pendaftaran tu (lupa jgk tp tak berapa penting mcm uniform baju kurung akiss tu, hehe)....Butang baju melayu tu....aku sendiri pun mmg tak ingat langsung. Aku tak tulis pun dlm senarai barang2 tu, hehe. Sbb dh biasa baju melayu dorang ditempah siap ngan butang baju sekali, kan....hehe..

Jadi, kitorang tunggu dia kat gerai makan di kaki bukit larut utk bagi dia kasut tu dan terus gunakan ketika mendaki beramai2 bersama pelajar2 lain.

Senang ada hp ni. Angah bagitau dia dh mula bergerak dari sana ngan 3-4 buah bas ke Taiping....maka kitorang pun agak2 laa...jam berapa dorang akan sampai.
Sementara tunggu angah sampai....kitorang pun sarapan pagi kat kedai kak Pah. Bila dh nampak ada cikgu2 ngan t-shirt maktab yg naik kereta pun dh tunggu kat situ....maka aku tau ler...bas yg dinaiki pelajar pun akan sampai tak lama lagi.
Bila bas dh sampai, pelajar2 bert-shirt merah dh turun...aku nampak angah jalan menuju ke gerai dan matanya memandang2 dalam gerai yg kitorang selalu pi...hehe..

Bila dh nampak kitorang dia pun datang dan aku pun serahkan kasut sukan dia. Dia pakai selipar jamban aje (wlpn selipar jamban tp baru lagi tu, hehe...selipar tu milik sendiri, ye...ngee). Tukar pakai stokin dan kasut kat situ jgk sambil tu mulut dia menjawab apa yg kitorang dok tanya, ngee..
Kawan2 dan cikgu2 yg lalu situ memandang dan memahami lah bahawa angah ni mai dari Taiping, hehe..

Angah citer dia ok kat sana. Kawan2 dorm pun ok (buat masa ni lah, kan....tapi harap2 mmg ok ler, ngee). Angah kata dia senang bangun pagi....dan dia laa yg tolong kejutkan kawan2 dorm dia. Owh, ok laa mcm tu. Tgk muka dia pun...aku rasa lega laa. Takde muka susah hati pun.

Bila dia dh pakai kasut sukan...dia pun salam kitorang..gi laa dia join kawan2 yg lain utk mendaki Bukit Larut tu. Kitorang pun mula ler bergerak ke Taman Bunga Raya Indah di Kuala Kangsar utk melaksanakan tugas amek gambar pengantinnnn...

Kembali ke tarikh 14/02...
Selepas meninggalkan angah di dewan besar....kitorang pun keluar dan menuju ke Ipoh, hehe..
Mentang2 abg cuti hari tu, kan...Jam masih awal...kul 12 jer baru.
Kitorang bawak mak ngan abah jalan2 di Mydin, Ipoh. Kebetulan sandal abah yg dipakai tu dh nk terputus...saja ler ke sana nk membeli sandal, kahhhhh....... Membeli sandal sampai ke Mydin Ipoh tu, hehe. Ye, la...matlamat utama saja laa nk bawak mak ngan abah jenjalan cuci2 mata, kan../ngee

Sampai sana...singgah makan nasik kat restoran kak wan berhampiran Mydin. Ok jgk ler lauk pauk dia...byk pilihan.

Kat Mydin...tuju terus kedai BATA. Abah nk beli sandal baru. Sandal lama terus buang sebab sandal lama dh putus...mmg tak guna nk digam kembali.

Masuk Mydin...ada jgk ler beberapa barang yg dibeli.

Masa turun eskalator ni aku dh plan terus tuju mana, hehe..
Aku tuju kedai roti MAMAM, nak beli roti ler.
Ok jgk roti dia. Lembut jer...
Yg buat roti ni semua orang kita...sebab tempat dorang wat aneka roti ni leh nampak ngan jelas jer kat kaunter dia tu.

Beli roti tu bkn apa...sbb nk lepak kat kedai nasik kandar ni. Kat sini cuma nk oder air teh tarik aje. Leh cicah roti ngan air teh tarik ni kan.....hehe...
Macam abg ni la...suka menyicah kalo minum air panas.
Yui penah makan nasik kat my nasi kandar ni. Yui kata sedap makan kat sini.
Ari tu aku saja2 tgk2 lauk pauk dia...ha'ah, nampak sedap. Abg pun kata mcm tu.
Tapi kitorang dh kenyang...takde ler nk makan nasik, kan...Tu yg makan roti aje tu, hehe..

Dari situ...terus balik umah aje lah. 

Ok laa...abes citer angah daftar sampaiii ke citer kitorang gi Mydin lagi sekali ni, hehe..

Nota ALONA:-
~Mulai hari tu...kitorang dok berdua aje laa kat umah, huhu. Tunggu laa cuti sekolah ujung MAC nanti. Masa tu dh kena pikir nk pi amek akiss, nak pi amek angah dan nk pi amek along. Kebetulan hari tu ada satu program yg perlu dihadiri oleh ibubapa sempena dorang nk SPM nanti, huhu...

3 comments:

Nad MamaZN said...

Seronok bace akak berceloteh
Panjang2 pun xpe
Pasni saya nak bercerita / mintk pendapat plak bleh x? Akak dh byk free time kan? Hehee

el said...

tudia abis contiang2 bagai..almarai kemek senget..masyallah hahaha..asrama lelaki lah katakan

alhamdulilah derang ok ok kt sn ye kak..so honeymoon lah kak ngan abg kt umah..heheh tup2 kuar no. 4 ye kak..:)

Kesuma Angsana said...

moga anagh terus maju jaya ye