Saturday, February 2, 2013

Ke Kompleks Pasir Salak

26.01.2013
SABTU

Dari Teluk Intan....zassss....terus ke Kompleks Pasir Salak.
Dh tau mesti tempat ni tepi sungai Perak aje...maklum ler, ianya dibina di tempat katanya tempat JWW Birch kena bunuh dek Datuk Maharajalela duluuu...

Ok, kitorang nk jejak sejarah ler kengkonon, kuikui...
Dh sampai Pasir Salak...mmg ada ler signboard tunjuk arah utk ke kompleks tu.
Lepas aje jambatan tu...ada simpang masuk ke kiri...kalo ikut gps...leh ikut situ. Tp kat depan tu ada pulak signboard kata kompleks tu ke arah depan sana lagi. Leh jer nk ikut jalan tu....jalan besar sket ler.
Tp kalo nk ikut jalan yg masuk ke kiri selepas jambatan sungai perak tu pun boleh jgk. Lagi syok sebenarnya ikut laluan tu sebab kita lalu jalan kampung yg di kiri kanannya masih ada lagi rumah2 tradisional orang2 perak yg memang design utk tepi2 sungai ni....iaitu tiang tinggi2. Tapi sayang...ada yg telah ditinggalkan oleh waris...Rumah sudah dipenuhi ulan dan misteri saja nampaknya. Sayangkan?? Utuh lagi nampak gaya kayu2nya. Kalo diusahakan dan dijadikan sebuah homestay pun takpe dari terbiar mcm tu aje. Cuma bila dh lama ditinggalkan cenggini dan baru nk usaha dibuat homestay tu...payah sket ler.

Dh sampai kompleks....seperti yg dijangka....ia dh pun tutup. Alahaiii.
Oh...tapi tak mengapa lah...kita leh lepak2 kat tepian sungai.. Ada resort kat situ. Ada kedai makan...
Masa kat sini lah baru aku terima sms balasan dari Nad sbb katanya dia baru berkesempatan nk belek2 hp...hehe.  Aku faham ler..orang balik kampung ni mmg byk programnya. Tak mengapalah...takde rezeki nk jumpa Nad kat Teluk Intan. Lagipun, aku ke Teluk Intan hari tu pun main redah aje, ngee. Takde wat janji ngan sesape pun.
Gambar diambil dari bawah...
Abg bergambar di tepian sungai...(abg amek gambar aku dari sini lah tadi, hehe. Guna hp jer)
Tgh tunggu oder....Air limau ais aku dh nak abes.
Lepak2 kat cafe...
Seriau jgk bergambar kat tepi tangga ni...terpelecok sket jer kot ler terjatuh terus dalam sungai tu. Rasanya dh dalam kat sini, eiii...
Bergambar ngan akiss pulak....tapi dlm keadaan hati2...
Angah dan akiss punya nasik goreng kampung...
Abg ngan mii hailam...tp kuahnya pekat sgt. Tukang masak terlebih tepung jagung, huhu..Dia siap mintak maaf kat abg. Byk oder nk kena layan, tp semua dia kena buat sorang. Isteri dia balik umah kejap.  Yg ramai oder tu penyewa resort tu ler. Lepas2 dorang mandi kolam renang...dorang rasa lapar pulak. Tu yg datang makan2 kat situ, hehe..
Ni ler kolam renang resort tu. Utk guest aje kot..Tp ada kemudahan asas lain jgk di sekitarnya. Amek kesempatan laa menggunakannya, ye...hehe..
Pasir Salak Resort.....
Antara rate utk grup rasanya ni. Aku pun tak belek betoi2....
Dari situ...kitorang berkenderaan ronda2 kat sekitar luar kompleks.
Takpe laa tak dapat masuk. Dapat tgk kawasan pun dh puas hati dh...
Masuk kat dalam galeri kompleks tu lain2 kali lah..
Ni dh ada sorang budak yg penah praktikal kat ofis abang (orang Langkap) dh tanya2 pakej photog kitorang utk majlis dia ujung tahun ni atau awal tahun 2014 nanti, hehe. Kot ada rezeki nanti...leh sampai sini lagi, kan..
Tu ler bangunan tradisional yg menjadi galeri menyimpan sejarah Pasir Salak.
Bergambar berdua ngan kesayangan hamba..
Belakang ni pulak adalah muzium sejarah negeri perak...kalo tak silap laa. Aku pun baca sekali lalu aje masa lalu kat depan pintu pagar utama tu, ngee.
Mmg kat sini...masih byk lagi binaan rumah2 tradisional orang Perak terutama yg dok kat tepi sungai ler. Punya tiang yg tinggi2 dan reka bentuknya sgt cantik. Besar2 pulak tu. 

Tu jalan utk masuk lagi meninjau2 suasana kampung di Pasir Salak.....tapi kitorang tak masuk jauh2 laa. Hari dh makin petang..
Akhirnya, kitorang pun balik ler.
Ikut mana pulak perjalanan balik kitorang ke Taiping kali ni??

Nota ALONA:-
~Ada keje yg perlu dilunaskan hari ni..Semoga berjalan lancar. Amin.

5 comments:

Nad MamaZN said...

Mesti lalu pantai remis niii...
Takpun, ikut kg gajah-tronoh pastu lalu ipoh trus masuk hiway
Hhehe, pandai2 jek... =)

masih.rasa.terkilan xdpt jmpe akak n famili huhu

el said...

xleh masok eh kak lam muzium tu..kot dh petang tutup ea..

pasni kemana lak.jln sokmo dia ea

wantie said...

macam best je makan makan sambil tengok view sungai tu

Cikgu Ma said...

tempat cantik, gambar pon cantik...

Ena's Palace said...

bergambar sakan!..cantik2 lak tuh